Stänga av hårddiskar med mjukvara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Stänga av hårddiskar med mjukvara?

Hejsan!

För ett par månader sedan publicerades det en nyhetsartikel här, om en hårdvarupryl som kunde användas till att stänga av hårddiskar genom att den stängde av strömmen till hårddiskarna. Givetvis var man först tvungen att, på något sätt, "aktivera" sina hårddiskar som "hot plug"-enheter så att de inte skulle vara oförberedda på att helt plötsligt stängas av och därigenom kanske ta skada av det.

Det jag undrar är om det finns någon mjukvarulösning till att få ens hårddiskar att stängas av? Tipsa mig inte om den här inställningen, för den försätter bara hårddisken i något slags vänteläge:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Banananana
Registrerad
Apr 2008

Osäker, men green diskarna stängs av automatiskt när de inte används.

Vill du ha snabbt svar? Citera mitt inlägg.
acer x34 + cb290c +eizo 2331, 6700k+2 980ti classified(97 och 95% ascii)+massa annat bröte m2 diskar osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Qwal:

Osäker, men green diskarna stängs av automatiskt när de inte används.

Båda mina mekaniska hårddiskar är Western Digital Caviar Green-hårddiskar, och de stängs då verkligen inte av när de inte används. De både vibrerar och låter, trots att de inte används. Och ja, jag är helt säker på att de inte används.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Banananana
Registrerad
Apr 2008

Har du Operativsystem eller program som körs från diskarna är de ju självklart på hela tiden.

Mina har jag enbart som lagring finns inga program alls där, så efter en liten stund stängs de av.

Så ditt problem var egentligen att de låter å vibrerar hela tiden. Köp bussningar å¨sätt fast hårddiskarna med så slipper du ljudet Annars kolla på WD's hemsida för drivers

Vill du ha snabbt svar? Citera mitt inlägg.
acer x34 + cb290c +eizo 2331, 6700k+2 980ti classified(97 och 95% ascii)+massa annat bröte m2 diskar osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Qwal:

Har du Operativsystem eller program som körs från diskarna är de ju självklart på hela tiden.

Men det har jag inte.

Skrivet av Qwal:

Så ditt problem var egentligen att de låter å vibrerar hela tiden. Köp bussningar å¨sätt fast hårddiskarna med så slipper du ljudet Annars kolla på WD's hemsida för drivers

Jag har redan gummibussningar till båda mina mekaniska hårddiskar, problemet är att jag är väldigt ljudkänslig av mig och mina hårddiskar låter lite ändå. Därav vill jag ha möjligheten att stänga av mina hårddiskar totalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

Högerklicka på hårddisken i utforskaren -> Egenskaper och sedan längst ner "Tillåt att blabla .. indexeras". Är den ikryssad? Det kan vara därför ströminställningen inte försätter hårddisken i sömnläge.

Och nej, den inställningen under energialternativ skall stänga av hårddisken helt under förutsättning att det inte är en bugg i firmwaren.

Här har du alla inställningar som rekommenderas:
http://superuser.com/questions/365286/how-can-i-force-an-inte...

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Electrix:

Högerklicka på hårddisken i utforskaren -> Egenskaper och sedan längst ner "Tillåt att blabla .. indexeras". Är den ikryssad? Det kan vara därför ströminställningen inte försätter hårddisken i sömnläge.

Och nej, den inställningen under energialternativ skall stänga av hårddisken helt under förutsättning att det inte är en bugg i firmwaren.

Här har du alla inställningar som rekommenderas:
http://superuser.com/questions/365286/how-can-i-force-an-inte...

Men indexeringen är väl ingenting som sker konstant, det vore dumt. Det bör ju bara ske när den vet om att ändringar har uppstått som då behöver indexeras på nytt. Vilket bör gå ganska fort att genomföra.

Men jag ska kolla upp detta! Ska bege mig hemåt från skolan nu, lägger det på minnet att ta mig en titt på så fort jag kommer hem. Tack så mycket för tipset

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

[i]*Tråd låst*[/i]

Korspost. Se Hårddiskar anropas vid slumpmässiga tillfällen för öppen tråd i ämnet.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.