Guide: Att snygga till Modern UI.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Guide: Att snygga till Modern UI.

I sitt basutförande är Modern UI ganska basic med, i mitt tycke, inte så vackra ikoner samt att det kan kännas utspritt på grund av att tiles ligger lite hipp som happ.
Denna guide är tänkt till att styra upp det hela samt göra det mer lättåskådligt.

Det första vi gör är att ladda hem programmet OblyTile.
Med detta program så skapar vi egna Tiles där hela Tilesen fylls med iconen, istället för som det är original att det bara blir en liten bild.

På sidan Windows 8 Tile Icons hittar vi många Tiles för de flesta spelen och programmen.

Ladda hem de Tiles du vill ha från sidan jag nämnde tidigare och spara dom i en egen mapp (Spelar ingen roll vart, men ha dom gärna lättillgängliga).
Starta sedan OblyTile och du kommer att få upp något som skall se ut så här:

I Title Name så döper vi helt enkelt Tilen, tex Firefox.
Vi klickar sedan på de tre prickarna bredvid Program Path och navigerar oss till .exe filen för Firefox och väljer den.
I nästa steg så klickar vi på de tre prickarna bredvid Tile Image och bläddrar oss fram till Tile ikonen vi laddade hem tidigare och väljer den.
Antingen kan vi nu klicka på Create Tile så har vi fått en ny Tile i Modern UI som kommer att starta Firefox för oss, vill man få ett ännu mer
rent utseende så bockar man i Hide Title Name så slipper man en störande text på sin nya fina Tile.

Klickar vi på plustecknet nästan längst upp till höger får vi fram Tile Manager där det kommer att visas en lista på alla Tiles som vi skapat, vi kan även
redigera dem här, tex byta namn, byta bild osv.

När du skapat de Tiles du vill ha så kommer de att hamna längst till höger på Modern UI vilket inte är så snyggt, samt att du förmodligen kommer att ha
dubbletter, dvs dina gamla Tiles till dina spel och program kommer att finnas kvar, nu skall vi få bort dom från Modern UI.

Det vi gör är helt enkelt att tar fram Modern UI sedan högerklickar vi på dessa gamla Tiles och väljer Unpin from Startmenu längst nere till vänster.

Nu när vi har ett nästan helt rent Modern UI så ska vi sortera våra nya Tiles, detta kan vi tex göra genom att ha spel i en kolumn, program i en kolumn osv.
När du är nöjd med det skall vi lägga in dom i grupper som vi döper.

För att göra detta så klicka på den lilla ikonen nere i högra hörnet, vi kommer nu att zooma ut.
Nu högerklickar vi på någon av kolumnerna och sedan klickar vi på Name group och skriver tex Spel om du valt gruppen med Tiles till dina spel.
Upprepa detta för alla grupper du vill döpa.

Du bör nu få ett resultat som liknar så som jag har det:

Installerar du något nytt spel eller program så upprepa bara processen med OblyTile och dra sedan Tilen till rätt grupp.

Hoppas att jag förklarat detta på ett bra vis, har ni synpunkter så tar jag gärna emot dom.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Du kanske borde nämna något om hur enkelt det är att göra helt egna tiles, bara att göra en fyrkantig bild (på max 200kb) och använda den i OblyTile. Det är i och för sig ganska uppenbart när man ser de nedladdade tilesen men ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

Kan man med något program justera marginalerna mellan grupperna, mellanrummen alltså?

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt