Qualcomm anklagar Samsung för falsk marknadsföring av "åttakärnig" processor

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm anklagar Samsung för falsk marknadsföring av "åttakärnig" processor

Exynos 5 Octa är inget mer än ett missledande marknadsföringstrick som inte håller måttet, enligt Qualcomms vd Paul Jacobs.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid är det något de ska bråka om :/. Det är lite som med Bulldozer som också skulle ha "8" känor, och det finns ju faktiskt "8" kärnor i den. Sen att de inte kan arbeta allihopa samtidigt är en annan femma.

Förhoppningsvis så presterar den ändå. Ser verkligen fram emot vad Intel kommer att ha och erbjuda nu i framtiden med, om de kommer ta över denna marknaden med eller om de andra redan har för stort försprång.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Den verkar ju faktiskt ha 8st kärnor men samtidigt inte kunna använda de samtidigt, inte lätt att vara jurist ibland

Permalänk
Medlem

Som jag sagt innan, 4 + 4 skulle vara mer relevant.

Permalänk
Medlem

Din pappa är inte lika stark som min pappa! Vilket jävla fjanteri när stora företag går ner till denna nivå där man snackar skit om konkurrenternas produkter och samtidigt passar på att höja upp sin egna produkter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med Qualcomm...

Permalänk
Medlem

Qualcomm har rätt. Samsung borde skämmas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gliringar mellan konkurrenter är inget nytt, har alltid funnits

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jo, det där "4+4" konceptet känns bara onödigt komplicerat, som om de kompenserar för något de misslyckades med.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Citat:

Däremot anser han inte att Intel har ett tillverkningstekniskt försprång

Tycker det verkar rätt uppenbart att dom har det. Om han inte inser det och tycker deras grejer är överlägsna konkurenterna lever han i en liten drömvärld.
Och att det skulle vara bättre att ha en sorts kärna som kan skala upp och ner kan helt klart inte vara bättre då det måste till kompromisser. Att ha två helt olika som är byggda från grunden för att prestera bra eller att vara strömsnål är bättre.
Ungefär som att en hybrid sportbil skulle både vara snålare än en elbil men snabbare än den snabbaste sportbilen.
Och för övrigt är det ju 8 kärnor i Samsungs cpu, hade man sagt att den har 4 kärnor vore det mer fel tycker jag.
Men 4+4 låter mest rätt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Samsung gör bra grejer men de borde inte ta sig vatten över huvudet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Håller med. Dagens med 4 kärnor + en "companion core" marknadsförs ju inte som "pentacore".

Skrivet av MuLLvaD3n:

Alltid är det något de ska bråka om :/. Sm jag har förstått det så fungerar den lite som Bulldozer gör, och det finns ju faktiskt "8" kärnor i den. Sen att de inte kan arbeta allihopa samtidigt är en annan femma.

Det är dock inte alls samma sak alls. Bulldozer kör på moduler, med två kärnor i som delar på resurser. I denna processorn sitter det i princip 2st fyrkärniga processorer. Det är som en companion core, fast fyrkärnig. Den tar över tex när telefonen är i viloläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Håller med. Dagens med 4 kärnor + en "companion core" marknadsförs ju inte som "pentacore".

Det är dock inte alls samma sak alls. Bulldozer kör på moduler, med två kärnor i som delar på resurser. I denna processorn sitter det i princip 2st fyrkärniga processorer. Det är som en companion core, fast fyrkärnig. Den tar över tex när telefonen är i viloläge.

Jag vet, det blir fortfarande ett sorts "fusk" för att få det att bli en 8 kärnig CPU.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Tänkte faktiskt på detta när de presenterade processorn.

Ska man kalla det "Octacore" så ska samtliga 8 kärnor ha samma förutsättningar.

Och nej, jag räknar inte AMDs Bulldozer som en riktig 8-kärnig processor.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Datavetare

Nu kan inget om detaljerna i Exynos 5 Octa, men big.LITTLE (som Exynos 5 Octa använder sig av) konceptet tillåter faktiskt att man skapar ett SoC som gör alla CPU-kärnor direkt synliga för OSet.

Problemet är att dagens SMP-schemaläggare just förutsätter "S", Symetrical MultiProcessor. Om OSet ser både Cortex A7 och Cortex A15 kärnan som separata kärnor så är det inte längre ett SMP-system, utan ett AMP (Asymetrical MultiProcessor).

Av det anledningen kommer nog Exynos 5 Octa i praktiken se ut som det har 4-kärnor för OSet. Om det sedan är Qualcomm eller Samsung som sedan här "mest" rätt i detta sandlådekrig låter jag vara osagt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet, det blir fortfarande ett sorts "fusk" för att få det att bli en 8 kärnig CPU.

Jojo. Jag tror dock mer att det handlar om prispress osv från AMD. Och den kan ju ändå jobba på åtta trådar samtidigt. 2600k är "mer åttakärnig" än denna imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Håller med. Dagens med 4 kärnor + en "companion core" marknadsförs ju inte som "pentacore".

Nej men dom marknasförs som 4+1 vilket jag tycker är bättre och tycker att samsung borde kört med 4+4 istället. Men det kvarstår fortfarande att det är 8 fysiska kärnor så fel är det ju inte. AMD:s lösning är i mitt tycke mer fel då det inte ens är 8 riktiga kärnar.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Jag håller med Qualcomm också.
Samsung borde kalla nya processorn för Quad2, 2Quad, Quad x2
eller något liknande istället.

BiQuad.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag håller med Qualcomm också.
Samsung borde kalla nya processorn för Quad2, 2Quad, Quad x2
eller något liknande istället.

BiQuad.

Schizo-Quad

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Är det att den faktiskt inte KAN använda alla kärnorna samtidigt, eller är det så att utvecklare inte använder tekniken alls? För om det gäller det sistnämnda så får den ju marknadsföras som octacore, oavsett vad utvecklare gör med tekniken.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite spännande att det blir lite olika lösningar sedan får framtiden utvisa vad som funkar bäst.

Just nu hoppas jag bara att alla kan vara vänner oavsett vad man köper för telefon/tablet, men jag tänker inte hålla andan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha vilka fjanterier, det är nog avundsjuka på Samsungs framgångar...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Din pappa är inte lika stark som min pappa! Vilket jävla fjanteri när stora företag går ner till denna nivå där man snackar skit om konkurrenternas produkter och samtidigt passar på att höja upp sin egna produkter.

vad pratar du om nu egentligen ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Nej men dom marknasförs som 4+1 vilket jag tycker är bättre och tycker att samsung borde kört med 4+4 istället. Men det kvarstår fortfarande att det är 8 fysiska kärnor så fel är det ju inte. AMD:s lösning är i mitt tycke mer fel då det inte ens är 8 riktiga kärnar.

Varför inte det. Definiera en kärna för mig eftersom tittar man på modulen så har varje 2 kärnor som delar resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Din pappa är inte lika stark som min pappa! Vilket jävla fjanteri när stora företag går ner till denna nivå där man snackar skit om konkurrenternas produkter och samtidigt passar på att höja upp sin egna produkter.

Absolut, riktigt äckligt gjort av Samsung att försöka definera om hur vi ska räkna kärnor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vet, det blir fortfarande ett sorts "fusk" för att få det att bli en 8 kärnig CPU.

Uhm..hur tänker du nu?

Intel fuskar ju ännu mer isf, de har ju 2stk dual cores som de sätter ihop för att fixa sina quadcores. Var ju just det amd var stolta över att de hade en äkta quadcore, tyvärr hjälpte det inte mycket prestandamässigt.

Samsungs grej är ju helt annorlunda och inte alls att jämföra någonstans. Ungefär som att intels quadcore processorer bara kunde använda 2 kärnor åt gången när den jobbar och switcha till de andra 2 underclockade kärnorna för att spara ström när datorn står och idlar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DraLetterZ:

Jo, det där "4+4" konceptet känns bara onödigt komplicerat, som om de kompenserar för något de misslyckades med.

Visst verkar det lite mer komplicerat att vad ARM brukar syssla med, men det är nödvändigt om man vill ha något som både är relativt snabbt men inte drar allt för mycket ström.

Cortex A15 är den första CPU-kärna som ARM skapat som faktiskt är snabbare än Atom, i alla fall i genomsnitt på de benchmarks vi har idag (Atom är fortfarande ofta snabbare på heltal, men Cortex A15 är långt mycket snabbare på flyttal). Men Cortex A15 visar också att ARM inte på något sätt är magiskt, bygger man en relativt komplicerad CPU-kärna så drar även strömförbruking och framförallt läckström i "idle" iväg.

Cortex A7 är i sann ARM anda en riktigt simpel och strömsnål CPU, enligt ARMs egna slides så drar en Cortex A7 på maxeffekt marginellt mer ström än en Cortex A15 i "idle".

Tanken med att kombinera en A7 + A15 är att den logiska CPU-kärna som dessa två representerar i OSet har lite att göra så kan man helt slå av A15 kärnan och bara använda A7 kärnan. I ett "idle" system är då A15-kärnan strömlös och A7 är i "idle" med sin extremt låga "idle" förbrukning.

Nackdelen med detta är att switcha mellan A7 och A15 kärnan är ju inte direkt gratis, tar 20.000-30.000 CPU-cykler. Under den tid är båda CPU-kärnorna aktiva, vilket inte är bra för strömförbrukningen. Ett annat problem är att A7 och A15 kärnorna delar inte CPU-cache, att hämta saker från RAM är både långsammare och drar mer ström än att hämta från cache. "Lösningen" på det problemet är att man håller L2 cachen på den CPU-kärnan som är "på väg ut" aktiv ett litet tag så den kärna som är "på väg in" kan "snoopa" den andra cachen, något som är dyrare än läsa sin egen cache, men betydligt billigare än att gå mot RAM.

Ska inte döma ut big.LITTLE innan man sett hur det fungerar i praktiken, men jämför man Tegra3 4+1 med samtida SoC som saknade "companion core" så hade de senare ju knappas sämre batteritid, tvärt om låg ju Tegra3 ganska dåligt till på just den punkten jämfört med SoCer från Qualcomm, Samsung och Intel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

vad pratar du om nu egentligen ?

Vad är det du inte förstår? Samsung har gjort en åttakärnig processor som innehåller en fyrkärnig A15 och en fyrkärnig A7, kanske inte åtta kärnor som jobbar parallellt, men ändå åtta kärnor, så hur skulle det vara falsk marknadsföring?

Qualcomm känner att deras Snapdragon är hotad av "Big Little"-konceptet och går till attack, och samtidigt passar dom på att berätta hur mycket bättre senaste Snapdragon är. Jävligt ynkligt gjort om du frågar mig. Smutskastning är något som kritiker kan ta hand om. När stora respekterade företag sjunker ner på den nivån så är det bara larvigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Absolut, riktigt äckligt gjort av Samsung att försöka definera om hur vi ska räkna kärnor.

Jag får det i alla fall till åtta. Försök själv, 4+4=?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är klart samsung marknadsför det som 8 kärnor när det faktiskt är det? De vill ju bara sälja. Sen hur de fungerar tillsammans är ju en annan femma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11