Qualcomm anklagar Samsung för falsk marknadsföring av "åttakärnig" processor

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det egentligen?...hur många kärnor är det?, är det åtta stycken så är det åtta stycken...oavsett om man kan köra alla samtidigt...
Köper jag ett lock öl så är det 24st öl (oftast) även om jag inte kan dricka alla samtidigt...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Uhm..hur tänker du nu?

Intel fuskar ju ännu mer isf, de har ju 2stk dual cores som de sätter ihop för att fixa sina quadcores. Var ju just det amd var stolta över att de hade en äkta quadcore, tyvärr hjälpte det inte mycket prestandamässigt.

Samsungs grej är ju helt annorlunda och inte alls att jämföra någonstans. Ungefär som att intels quadcore processorer bara kunde använda 2 kärnor åt gången när den jobbar och switcha till de andra 2 underclockade kärnorna för att spara ström när datorn står och idlar.

Det var samsungs jag snackade om, jag tycker fortfarande inte att bulldozer är en "äkta" 8 kärnig dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Kanske dags att bygga datorer som innehåller 8GB minne men där datorn bara kan utnyttja 4GB åt gången? De lär ju kunna marknadsföra den som 8GB ändå enligt vad vissa tycker.

Permalänk
Medlem

Om denna "åttakärniga" cpu byter mellan fyra snabba och fyra strömsnåla så är det ju inte mer än 4 som används.

Intel kan ju börja sälja 16-kärniga när som helst om samsungs ska få kallas 8-kärniga. Tejpa fast 3 extra 3770K's på den som används. Voila, 16-kärnig cpu fast bara fyra kärnor kan användas på en gång

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Är nog dags att marknadsföra Core i7 3770K + GTX 590 som 1028 cores!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad är det du inte förstår? Samsung har gjort en åttakärnig processor som innehåller en fyrkärnig A15 och en fyrkärnig A7, kanske inte åtta kärnor som jobbar parallellt, men ändå åtta kärnor, så hur skulle det vara falsk marknadsföring?

Qualcomm känner att deras Snapdragon är hotad av "Big Little"-konceptet och går till attack, och samtidigt passar dom på att berätta hur mycket bättre senaste Snapdragon är. Jävligt ynkligt gjort om du frågar mig. Smutskastning är något som kritiker kan ta hand om. När stora respekterade företag sjunker ner på den nivån så är det bara larvigt.

Falsk är nog fel ord att använda, men det är ju ganska uppenbart att det valt att marknadsföra den som octacore eftersom det låter bättre. Jag kan lova dig att någon kommer köpa en produkt med denna soc och tro att det är åtta kärnor. Gemene man har helt enkelt inte så mycket koll.

Permalänk
Medlem

Om vi utgår från att medelintelligensen i Sverige är 100, då bör rimligen hälften av befolkningen ha en intelligens under medel. Det i kombination av generell okunskap innebär att ungefär hälften av de som ser Samsungs reklam för sin "åtta-kärninga" processor kommer vara helt övertygade om att den kommer vara "bättre" oavsett vad konkurrerande fyrkärniga processorer presterar. Dessutom kommer en del av dessa sedan beklaga sig över att det saknas kärnor i sin nya "åtta-kärniga" mobil/surfplatta/whatever när operativsystemet endast presenterar fyra kärnor.

Vilseledande reklam och samtidigt en teknisk beskrivning av en processors uppbyggnad.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

Känns lite som när Atari Jaguar släpptes där diskussionerna gick varm om det var en 64-bitars konsol eller bara en 32-bitars. Lite petitesser enligt mig.

Permalänk

Samsungs octa core marknadsföring är lite som med twin turbo i bilar; bilen anväder en svagare turbo vid låga varv och byter sen över till den kraftigare turbon vid högre motorvarv, detta fungerar i princip på samma vis som med samsungs octa core cpu men marknadsförs som twin (2) turbo fast bara 1 turbo används i gången.

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Om vi utgår från att medelintelligensen i Sverige är 100, då bör rimligen hälften av befolkningen ha en intelligens under medel. Det i kombination av generell okunskap innebär att ungefär hälften av de som ser Samsungs reklam för sin "åtta-kärninga" processor kommer vara helt övertygade om att den kommer vara "bättre" oavsett vad konkurrerande fyrkärniga processorer presterar. Dessutom kommer en del av dessa sedan beklaga sig över att det saknas kärnor i sin nya "åtta-kärniga" mobil/surfplatta/whatever när operativsystemet endast presenterar fyra kärnor.

Vilseledande reklam och samtidigt en teknisk beskrivning av en processors uppbyggnad.

Med den logiken så är all marknadsföring av datorer vilseledande; framför allt så måste den alltid vara det. Kan du inget om processorer eller datorer så kan du inte jämföra dem. Hur ska en slutkonsument som inte är intresserad kunna jämföra datorers beräkningskapacitet öht? Hur ska ett företag kunna göra reklam för sin dator/processor om de måste förklara IPC och hur mycket data deras produkt faktiskt klarar av att skyffla?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Samsungs CPU är lika 8-kärnig som en 4-kärnig som sitter i datorn tillsammans med en annan 4-kärnig som ligger och dammar i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille94:

Det är klart samsung marknadsför det som 8 kärnor när det faktiskt är det? De vill ju bara sälja. Sen hur de fungerar tillsammans är ju en annan femma.

Så om någon säljer en dator med 8GB RAM i specifikationerna som sedan visar sig bara kunna använda 4GB som max, då hälften av de alltid är inaktiverade p.g.a. låg eller hög belastning, tycker du att det vore helt ok?

Permalänk
Medlem

Visst, Octa i namnet men har de försökt lansera den som en åttakärning cpu utan att tala om funktionen, vad dem egentligen gör?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Om denna "åttakärniga" cpu byter mellan fyra snabba och fyra strömsnåla så är det ju inte mer än 4 som används.

Intel kan ju börja sälja 16-kärniga när som helst om samsungs ska få kallas 8-kärniga. Tejpa fast 3 extra 3770K's på den som används. Voila, 16-kärnig cpu fast bara fyra kärnor kan användas på en gång

16 kärnor? Man kan lika gärna säga "32 kärnor med hyper-threading"!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Layon:

Hur svårt är det egentligen?...hur många kärnor är det?, är det åtta stycken så är det åtta stycken...oavsett om man kan köra alla samtidigt...
Köper jag ett lock öl så är det 24st öl (oftast) även om jag inte kan dricka alla samtidigt...

Till skillnad från öl har man nytta av att kunna använda åtta processorkärnor samtidigt. Är en processor fyrkärnig om den har fyra kärnor men bara kan använda en i taget?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag håller med Qualcomm också.
Samsung borde kalla nya processorn för Quad2, 2Quad, Quad x2
eller något liknande istället.

BiQuad.

Nästan alla skulle stå där som frågetecken då.
Processorn har 8 kärnor, det är en Octo-Core, varesig de arbetar samtidigt eller inte
så har den fortfarande 8 kärnor.
Finns det någon lag som säger att det endast får heta Octo Core om alla kärnor jobbar samtidigt?
Skulle inte tro det. Dock så ska ju Samsung i alla fall skriva på sina "specs" att den jobbar med max 4 av de 8 kärnorna samtidigt.

QualComm är riktigt fula av sig och gör mer fel än Samsung tycker jag.
Sandlåde nivå i sin högsta grad (eller finns det någon gräns på hur omogen man kan vara?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är en processor fyrkärnig om den har fyra kärnor men bara kan använda en i taget?

Ja, den är fyrakärnig om den har 4 kärnor.

Permalänk

Inte konstigt...

Samsung lade 12 miljarder dollar på marknadsföring förra året, i år tror man att det blir 14. Nånstans skall pengarna gå!

Som jämförelse lade Apple (som bara säljer skitprylar med enbart marknadsföring enligt alla här) knappt en och en halv 2012...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av plutoachilleus:

Ja, den är fyrakärnig om den har 4 kärnor.

OK, då antar jag att du lika gärna hade betalat 2500 kr för en 3770K som har tre kärnor som inte kan användas, som för en vanlig 3770K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Nästan alla skulle stå där som frågetecken då.
Processorn har 8 kärnor, det är en Octo-Core, varesig de arbetar samtidigt eller inte
så har den fortfarande 8 kärnor.
Finns det någon lag som säger att det endast får heta Octo Core om alla kärnor jobbar samtidigt?
Skulle inte tro det. Dock så ska ju Samsung i alla fall skriva på sina "specs" att den jobbar med max 4 av de 8 kärnorna samtidigt.

QualComm är riktigt fula av sig och gör mer fel än Samsung tycker jag.
Sandlåde nivå i sin högsta grad (eller finns det någon gräns på hur omogen man kan vara?)

Som jag sade förut, om du köpte en dator med 8GB RAM-minne och sedan märker att den bara kan använda max 4GB åt gången, då hälften av det alltid är avaktiverat p.g.a. hög eller låg belastning, hade inte det varit fel enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

OK, då antar jag att du lika gärna hade betalat 2500 kr för en 3770K som har tre kärnor som inte kan användas, som för en vanlig 3770K.

Fast användas kan ju kärnorna i Samsungprocessorn, kanske inte samtidigt, men de fungerar i alla fall.

Sätter mig på ett neutralt ställe i ämnet. Samsung har inte fel men heller inte rätt och vice-versa. Jag kan förstå vad Qualcomm menar. Däremot att anklaga Samsung för det är väl att ta i. Processorn har åtta kärnor som fungerar. Sen exakt hur de fungerar har väl inte med namnet "octacore" att göra?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'para[Z:

ite;13128445']Samsungs octa core marknadsföring är lite som med twin turbo i bilar; bilen anväder en svagare turbo vid låga varv och byter sen över till den kraftigare turbon vid högre motorvarv, detta fungerar i princip på samma vis som med samsungs octa core cpu men marknadsförs som twin (2) turbo fast bara 1 turbo används i gången.

Det du beskriver kallas vanligtvis biturbo, även av bilfabrikanterna.

Själv är jag mest förvånande över att så många bryr sig om vad Samsung väljer att kalla den.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Som jag sade förut, om du köpte en dator med 8GB RAM-minne och sedan märker att den bara kan använda max 4GB åt gången, då hälften av det alltid är avaktiverat p.g.a. hög eller låg belastning, hade inte det varit fel enligt dig?

Bara de visar tydligt att det är så.
För då ser jag inget fel med det, datorn har fortfarande 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Samsung lade 12 miljarder dollar på marknadsföring förra året, i år tror man att det blir 14. Nånstans skall pengarna gå!

Som jämförelse lade Apple (som bara säljer skitprylar med enbart marknadsföring enligt alla här) knappt en och en halv 2012...

De får i princip reklamen gratis av CNET, IGN, och även artiklar om produkterna i "vanliga" tidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

OK, då antar jag att du lika gärna hade betalat 2500 kr för en 3770K som har tre kärnor som inte kan användas, som för en vanlig 3770K.

Det sa jag aldrig. Utan endast att fyrkärnig byter att den har fyra kärnor oavsett huruvida den kan använda alla i alla situationer, sedan får tester avgöra vilken som är bäst för vad och vad de är värd är en väldigt subjektivt.

Permalänk
Medlem

Samsung har inte gjort fel. Det har 8st processor kärnor, Punkt.
Hur vidare kärnorna används har inget med hur många kärnor det är.

Det skulle vara mer falsk marknadsföring om Samsung sa att det var en 4 kärnig/Quad-core.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

De får i princip reklamen gratis av CNET, IGN, och även artiklar om produkterna i "vanliga" tidningar.

Tidningar och sajter tar in annonser från Apple som de inte behöver betala för? Och Samsung får betala tio gånger mer för samma annonser? Att det funkar så hade jag faktiskt ingen aning om! Och du vet detta hur?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Samsung har inte gjort fel. Det har 8st processor kärnor, Punkt.
Hur vidare kärnorna används har inget med hur många kärnor det är.

Det skulle vara mer falsk marknadsföring om Samsung sa att det var en 4 kärnig/Quad-core.

Det är sant. Informationen är korrekt men det är rätt uppenbart vilket syfte den har.

Rätt ofta man stöter på folk t o m här på Sweclockers som tror en processor med fler antal kärnor automatiskt är bättre en än med färre, vad skall då vanliga "svenssons" tro? Rätt givet svar på det, speciellt när antal kärnor har blivit ett marknadsföringsord som används flitigt i reklam i TV/tidningar m.m. Precis som många fortfarande tror att antalet megapixlar avgör hur bra kameran är o.s.v.

Är de tydliga med att framställa det så att det i praktiken har 4-kärnor för krävande arbete och sen 4-avlastningkärnor vid lättare arbete så ser jag inget fel med det. Men har svårt att tro att det kommer lyftas fram tydligt i reklam

Förstår inte varför antal kärnor över huvudtaget har blivit så viktigt att lyfta fram för telefoner...

Allt är LGs fel, 'Nuff said!

Permalänk

Sedan när involverar inte mobil marknaden falsk marknadsföring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Tidningar och sajter tar in annonser från Apple som de inte behöver betala för? Och Samsung får betala tio gånger mer för samma annonser? Att det funkar så hade jag faktiskt ingen aning om! Och du vet detta hur?

Nej det är inte annonser det är mera som "nyheter" kan man säga och pga att de nämner Apple så mycket mer än
Samsung och andra företag så blir det som gratis "reklam".
Apple behöver inte spendera så mycket på reklam osv för folk har den uppfattningen att de är bäst på allt