Generationsskiftet till nästa Xbox "inte lika stort som föregående"

Permalänk
Medlem

Säger egentligen inte så mycket. Hoppet mellan exempelvis Xbox och Xbox 360 var ju helt enormt rent hårdvarumässigt, skillnaderna är väl ännu större mellan PS2 - PS3.

733Mhz P3 mot 3-kärnig PowerPC på 3.2Ghz eller Emotion Engine vs Cell.

Permalänk

Så det kostar ca 12 miljarder att utveckla ett spel??

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Surfa omkring på diverse forum och läs vad den stora massan har att säga om kommande konsoler, särskilt när rykten om ytterst högpresterande grafikprocessor ska användas, så kommer din uppfattning att ändras. Helt ärligt verkar många tro att de nya konsolerna kommer prestera som en högklassig speldator.

Den stora massan surfar inte omkring på diverse forum, och bryr sig definitivt inte om högpresterande grafikprocessorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Så det kostar ca 12 miljarder att utveckla ett spel??

Med 10x mer detaljerade modeller och texturer skulle det göra det, påstår han. Kanske är en överdrift, men en sådan ökning skulle öka utvecklingstiden rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Men..... varför inte satsa stort när dom enda ska hålla i 10år grafikmässigt....

Förmodligen för att nästa generation INTE ska hålla så länge. Det var ett stort misstag rent ekonomiskt av både Sony och Microsoft att satsa på så bra komponenter som man gjorde. Kollar man vilken konsol som drog in mest pengar så var det Wii, som valde att stå kvar ett kast rent prestandamässigt. Både Sony och Microsoft lär lägga sig i 4000kr-klassen med sina konsoler, med hårdvara som motsvarar det priset. Sist så motsvarade hårdvaran nästan det dubbla priset av vad konsolerna kostade i handeln.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tror att nästa generations xbox också kommer öka fokuset på den som en underhållningscentral i vardagsrummet, 1080p som standard och bakåtkompabilitet med 360'n.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rularn:

Den stora massan surfar inte omkring på diverse forum, och bryr sig definitivt inte om högpresterande grafikprocessorer.

Jag syftade självklart på den stora massan som är ute på internet och diverse forum. Den andra stora massan följer bara reklamskyltar och kändisar.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Majoriteten här verkar ha helt missat vad han säger i artikeln, han jämför hur stort klivet kommer bli i jämförelsevis med tidigare generationer, alltså vi kommer typ inte se ett lika stort kliv som tex SNES->PS i grafik. Även om det skulle sitta ett GeForce 680 i PS4 så hade nog inte klivit kunnat jämföras med vissa tidigare generationsskiften. Den säger ju inte att dom kommer snåla med hårdvara utan att den visuella förbättringen inte kommer bli lika påtaglig denna gången.

Antar att förbättringen kommer bli något i stil med BF3konsol>BF3 på PC, är säkert rätt många som inte ens ser skillnad på det så är ju inte direkt galet det han säger. Tänk på att Crysis är från 2007 och vi ser fortfarande inte spel på PC som ser så mycket bättre ut fast vi sitter på mycket kraftfullare hårdvara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m1n1h0p:

"I en intervju med OXM uppger Thompson att en tiofaldig ökning av detaljrikedomen skulle ge "löjligt höga" utvecklingskostnader."

Fattar inte denna kommentar, en spelutvecklare måste väl inte ha superkrävande grafik i spelet bara för att konsolen klarar av det? Visst kanske det är onödigt att utveckla en superkonsol som klarar allt när utvecklare inte kan utveckla spel som utnyttjar konsolen för att det är för dyrt, men jag tror knappast det kommer hända ändå?

I dagens grafikhysteri måste de det. Många värderar ju ett spels kvalité primärt efter grafiken och spelet i sig i andra hand vilket inte är så bra för någon inblandad. Vore bättre om de i första hand satsade på att göra ett bra spel och sedan la de på grafik efter tid och budget, inte tvärt om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Majoriteten här verkar ha helt missat vad han säger i artikeln, han jämför hur stort klivet kommer bli i jämförelsevis med tidigare generationer, alltså vi kommer typ inte se ett lika stort kliv som tex SNES->PS i grafik. Även om det skulle sitta ett GeForce 680 i PS4 så hade nog inte klivit kunnat jämföras med vissa tidigare generationsskiften. Den säger ju inte att dom kommer snåla med hårdvara utan att den visuella förbättringen inte kommer bli lika påtaglig denna gången.

Antar att förbättringen kommer bli något i stil med BF3konsol>BF3 på PC, är säkert rätt många som inte ens ser skillnad på det så är ju inte direkt galet det han säger.

Precis!!

Folk här verkar tolka detta som att hårdvaran i nästa xbox inte är särskilt mycket bättre. Det säger han ju ingenting om. Han säger bara att de inte tänker lägga pengar på att göra spelen så himla mycket bättre. Allt han säger går därmed att överföra till PC-utveckling. Även om nästa generations xbox skulle motsvara 1000 xbox 360s så skulle de inte ha råd att ta vara på kraften.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Folk kommer tappa intresset för deras konsoler väldigt snabbt om hårdvaran inte uppgraderas rejält. Det kommer bli en förlustaffär för dem..

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

tvivlar på att nästa generation konsoler kommer sälja speciellt bra. en viktig kundgrupp är föräldrar till barn som köper spel till dem. de kan idag köpa en mobil eller surfplatta som barnen spelar på och troligtvis är det en mer lockande produkt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av asconakille:

Så det kostar ca 12 miljarder att utveckla ett spel??

Låter lite väl mycket men ryktena säger att det kostade ca 50 miljoner dollar att utveckla Modern Warfare 2. Med reklam och distributionskostnader är den totala budgeten uppskattad till 200 miljoner dollar. Så lägg till ett kommatecken mellan ettan och tvåan (tur att det inte är flashback) så stämmer det nog rätt bra med vad de stora titlarna kostar att utveckla idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Folk kommer tappa intresset för deras konsoler väldigt snabbt om hårdvaran inte uppgraderas rejält. Det kommer bli en förlustaffär för dem..

Tvivlar på det så länge det levereras trippelA titlar såsom CoD, hallå etc.

Wii är ju ett praktexempel på detta.

Permalänk
Medlem

Kvinnan på bilden behöver seriöst lära sig använda ögonfransborsten. Vem fan har tagit den bilden och tyckt att den ser ok ut? lol

Permalänk
Medlem

Självklart är det som rubriken säger.

Spelen förr kom med stora förbättringar hela tiden och man fick WOW känsla, idag är det inte på samma sätt på någonting egentligen, det är många som säger. Delvis tror jag spelen är redan så bra grafiskt sätt i grunden att man aldrig kommer få samma stora upplevelse av skillnader mellan generationer osv och förbättringarna blir mindre synliga och utmärkande.

Sen tror jag varken Sony eller Microsoft vill göra samma misstag att skapa för dyra konsoler, så de kompromissar nog noga på prestanda och tillverkningskostnad.

Permalänk
Medlem

Även om jag helt är på tåget att spel handlar om att ha kul, gameplay före grafik etc. Men spelets gameplay är givetvis direkt begränsad till vad konsollen kan göra tekniskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, vad jag vet så gör dom väll högdetaljerade modeller som de sedan nerfar för att hålla sig till "polygon budgeten", så jag förstår inte varför det skulle kosta mer?
Förstår dock att dom inte fläskar i något som ett 680/7970. då enbart ett sånt kort antagligen kostar mer än hälften mot vad dessa konsoller kommer kosta när de släpps.

Nu är ju inte konsoller o PC samma sak heller, då konsollerna använder hårdvaran effektivare iom att spelen är skrivna just för den, till skillnad från PC spel. Men ändå... Tänk er om ett spel skrivits specifiekt för ett 680, vilken grafik man skulle kunnat kräma ur!

Permalänk

jag ser att många pratar om powerPC men han säger att det skulle bli dyrare att utveckla spel och då spelar det ingen roll vilket format det är datorn kommer alltså kanske inte utvecklas så mycket häller även om den har goda marginaler för det så jag tror det ligger nåt i det han säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Förstår inte detta alls, kommer ju vara en dominerande faktor inom spelvärlden länge och så gör de detta.
Kanske blir fler PC spelare då.

Man kan alltid hoppas, jag hoppas verkligen att detta leder till att fler människor hoppar över till Steam & PC och kör Big picture, verkar vara ett riktigt intressant koncept!

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

"i praktiken att innebära att konsolens grafiska prestanda blir sex gånger snabbare än 360 "
http://feber.se/spel/art/234721/xbox_720_fr_std_fr_bluray_men...

Känns som en helt okej prestandaökning ändå..

Om det stämmer att Ps4 kör 7670 ist för 6670 och även cf med cpu:n så blir det 12+ gånger xbox 360:s prestanda?
Är ju helt klart ett trevligt lyft om detta stämmer. hoppas hoppas

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

skulle stats på att förbättrningen ligger kring 3-4 gånger bättre än 360. typ 1080p@60fps verison av 360/ps3 spel är vad jag tror den kommer liga i kraft messigt

Permalänk
Medlem

Vad är det för fas vi befinner oss i, the dark ages? Inte för att jag bryr mig om mainstream-konsoler, men visst saknar man ofta utvecklingstakten när sisådär 3 år gjorde enorma framsteg inom spelvärlden och highend-datorer. Om man inte är intresserad av mobiltelefoner så kommer det inte direkt mycket nytt att verkligen fascineras över.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Jag förstår inte vad problemet är. Highpoly modeller och högupplösta texturer skapas ju alltid i vilket fall, men bakas/skalas ner längre fram i utvecklingen för att optimera materialet för de system som dom är begränsade till. På den fronten så krävs inte något som helst extra arbete eller pengar för att skapa snyggare ingame material. Om utvecklare sen dessutom vågar ta steget till ordentlig tessellation så kommer dom snarare få mindre jobb att göra iom ett betydligt effektivare och dessutom snyggare system för "LOD".

Se tex på Skyrim som ett praktexempel. Det skeppades med hemskt lågupplösta texturer. Kostade det Bethesda pengar att släppa sitt HD Texture Pack till PC kort därefter? Nej, det var ett paket som bestod av texturer i sin ursprungliga storlek, som deras artister blev tvungna att totalförstöra pga konsollernas nuvarande hårdvara. Jag kan inte ens föreställa mig hur besvikna dom måste ha känt sig över den soppan av deras verk som skeppades med det fulla spelet. Och se sen hur otroligt vackert spelet kan bli med diverse moddar som till stor del är skapade av amatörer och nybörjare.

De kända spelmotorerna i sig har ju inte heller direkt slutat att utvecklas sen nuvarande generationen av konsoller släpptes för ~7 år sedan. Dom kan skapa helt otroliga miljöer och stödjer moderna tekniker för rendering, men det finns bara ingen som nyttjar det än. Det finns ingen anledning till att spendera många miljoner dollar på att återuppfinna hjulet.

Så den där Thompson är inte annat än en riktigt jävla pajas. Inte är det väl konstigt att dessa stora spelföretagen är på väg ut på gatan för att ge plats åt nytänkande indie-utvecklare och kickstarter-projekt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte grafiken är konsollens största problem just nu, det är Ram minnet, tack vare det förbaskadde lilla minnet de har så kan man inte göra hur som hellst, det är snarare den dödande faktorn mellan konsol spel och PC spel, inte grafiskt. Det går alltid att lägga till extra polygoner, bättre texturer o.s.v.

Men när t.ex. ban design och annat relaterat tar stryk på grund av att man tekniskt sett har runt 256MB minne så är det ett problem.

Jag hoppas ENORMT mycket på att ryktena stämmer om 4-8GB ram stämmer, för detta hade gjort såååå mycket mer än ett super snabbt grafik kort.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas att konsollerna dör ut nu då, äntligen?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Majoriteten här verkar ha helt missat vad han säger i artikeln, han jämför hur stort klivet kommer bli i jämförelsevis med tidigare generationer, alltså vi kommer typ inte se ett lika stort kliv som tex SNES->PS i grafik. Även om det skulle sitta ett GeForce 680 i PS4 så hade nog inte klivit kunnat jämföras med vissa tidigare generationsskiften. Den säger ju inte att dom kommer snåla med hårdvara utan att den visuella förbättringen inte kommer bli lika påtaglig denna gången.

Antar att förbättringen kommer bli något i stil med BF3konsol>BF3 på PC, är säkert rätt många som inte ens ser skillnad på det så är ju inte direkt galet det han säger. Tänk på att Crysis är från 2007 och vi ser fortfarande inte spel på PC som ser så mycket bättre ut fast vi sitter på mycket kraftfullare hårdvara.

Witcher 2, Metro 2033

Bara för att nämna några av dom spelen som kan få den mest påkostade datorn att gå på knäna

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är speciellt intresserad av konsoller osv, men jag tycler att det är dags för 60fps att bli standard. Det är 2013, och jag tippar att de kommet gå för runt 6-7k. För det priset kan du få en go dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad är det för fel på att MÖJLIGHETEN finns där? Om spelutvecklarna tycker att det blir dyrt så kan de ju låta bli, men om man VILL kunna utveckla monstergrafik så bör man ges möjligheten i alla fall. Jälva trams är vad det är.

För att inte nämna att vi kanske äntligen kan ta oss ur "16 player" fällan som konsoler i princip sitter fast i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Inte för att jag är speciellt intresserad av konsoller osv, men jag tycler att det är dags för 60fps att bli standard. Det är 2013, och jag tippar att de kommet gå för runt 6-7k. För det priset kan du få en go dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Word. 1080p i 60fps och de flesta vardagsrumsgamers blir nöjda.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.