Byta installationsdisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2006

Byta installationsdisk?

Installerade nu win8. I samband med det fick jag upp alla hårddiskar och partioner på frågan var den skulle installeras.
Pga ett tankefel så lade jag installationen (inkl. formatering) på min raptordisk där jag har (hade) mina spel, istället för min SSD där min win7 låg.
Av någon anledning var raptordisken angiven som systemdisk trots att den inte innehöll OS.

När jag sedan via skiva skall installera win8 på nytt får jag ingen fråga om var hur och när utan den bara skriver över den nyligen installerade win8 på samma ställe.

Någon vänlig själ som vet hur jag får möjligheten att välja installationsdisk? Ett "litet" fel och så mycket strul....

ASUS Sabertooth Z77, IC i5 3570K, ASUS GTX670-DC2-2GD5, Corsair Dominatior Platinum 2x8GB, Corsair AX-750, Antec H2O Kühler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Koppla ur alla hårddiskar utom ssd'n så är den svårt att göra fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Borde gå att göra på något annat sätt också, men koppla ur de andra hårddiskarna och installera på nytt så kommer du bara få upp ssd disken. Var det viktiga filer som låg på raptor-disken som inte får försvinna? I så fall ska du koppla ur den så snabbt som möjligt och inte skriva ny data till disken. Det går troligen att få tillbaka datan (som inte redan är överskriven) med vissa program, sök på forumet finns massor med trådar om hur man gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2006

Nej, Det var enbart spel som låg på raptordisken och det får jag ta som en läxa eftersom jag inte tänker efter före.
Och datorn vill jag helst inte in i och mecka. Det borde väl finnas något "mjukvaru"-sätt att få välja var installationen ska gå in?
Typ boota från dvd? men jag misstänker att den kör över igen... och det tar ju en stund innan den är klar så det vore najs om jag fick ett hett tips innan.

Inga fler ideér? Tack dock Elof och mickep för era.

EDIT: JO! att starta med skivan i vid boot så fick man möjligheten att välja och reparera som vid första installationen. Problem solved!

ASUS Sabertooth Z77, IC i5 3570K, ASUS GTX670-DC2-2GD5, Corsair Dominatior Platinum 2x8GB, Corsair AX-750, Antec H2O Kühler