Windows 7 till ny dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Windows 7 till ny dator

Hej, jag undrar ifall jag har windows 7 på en gammal burk och ska köpa en ny och jag choppar upp den gamla burken osv kan jag installera dens gamla windows 7 på den nya burken eller måste jag köpa nytt windows 7?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Om det är en OEM-licens så är den knuten till hårdvaran den hör till. Om det däremot är en "retail"-licens så ska du få flytta med den.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

du kan använda det windows 7 som du har på den burken just nu direkt i den nya om du har tur (rensa ur på drivrutiner och sånt innan du flyttar över den till nya delarna)
(en polare har installerat om sitt ett antal gånger och bytt moderkort o cpu också han kan fortfarande köra updateringar osv han har dock inte oem nyckel som är låst till moderkortet utan den nyckeln funkar så länge endast 1 dator har den nyckeln vilket är hans egna ^^)

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Så huvudsakligen är OEM budna till moderkortet medan Retail är återbrukningsbara så länge dem endast används på en dator åt gången?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2004

Oem är bunden till den dator där den installleras första gången.
Retail fåf flyttas

Arbetsdator: HFX Mini. Core-i5 2405S, Radeon 6570, Asus P8P67-M . Skärm: Dell 2407
HTPC: HFX Classic, E8500, Radeon 3450, P5K/EPU, Floppydtv-s2
Hyper-V Server: E6750 8GB minne 2X3TB Raid1 samt 2X1TB raid 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av mats42:

Oem är bunden till den dator där den installleras första gången.
Retail fåf flyttas

Jo men kan jag byta ut moderkortet i en dator utan att behöva skaffa nytt operativsystem om jag har OEM?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Varför är det ingen som söker och letar innan man skapar en tråd? Undrar hur många det bara kommit till sen årsskiftet, herregud.

Nej det kan du inte, läs mats42's svar. Även evil-penguin's.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av tcntad:

Varför är det ingen som söker och letar innan man skapar en tråd? Undrar hur många det bara kommit till sen årsskiftet, herregud.

Nej det kan du inte, läs mats42's svar. Även evil-penguin's.

Att den är bunden till datorn är ju ett ganska generellt svar jag undrade lite mer exakt vilken del den är bunden till.
Är den endast bunden till Moderkortet eller får jag problem även om jag byter ut hårddisken operativsystemet är installerat på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Buffstekan:

Att den är bunden till datorn är ju ett ganska generellt svar jag undrade lite mer exakt vilken del den är bunden till.
Är den endast bunden till Moderkortet eller får jag problem även om jag byter ut hårddisken operativsystemet är installerat på?

Den är bunden till moderkortet, så du kan stoppa in en ny hårddisk

| Fractal Design Define R5 | Asrock X399 Fatal1ty | AMD Ryzen Threadripper 1950X | Enermax Liqtech 360 | Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 | OCZ ZX 1000W | ASUS GTX 1070 Ti Strix | Samsung TA24-550 | Debian Sid | LXQt |