Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Gymnasium vet ja inte vad som finns där du bor. Men Teknik är ett bra val! Går i 2an nu och de flyter på bra. Dock bör du vara medveten om att första året kan vara riktigt jobbigt. 2 mattekurser som ska klaras av och sen fysiken uppe på de kan bli jobbigt. Men de blev mycke lugnare nu i tvåan (nästan lite långtråkigt utan så mycke matte o fysik) men om man vill ha samma tempo som i första året kan man välja teknikvetenskap. Dock tycker jag personligen de skulle bli för jobbigt så ja valde produktionsteknik och jag är nöjd med mitt val!
Hoppas detta kan hjälpa dig lite iaf, har du frågor skicka gärna ett p:m så ska ja försöka hjälpa dig.

Mvh.

Det beror på vilket gymnasium.
En teknik klass läser matte 4 i årskurs 2 nu medan andra är redan klara.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Det beror på vilket gymnasium.
En teknik klass läser matte 4 i årskurs 2 nu medan andra är redan klara.

Jag går andra året Teknik och läser Matte 4 nu. Kommer läsa Matte 5 i 3:an. Har klasskompisar som läser Matte 3 och sen är klara med sin Matte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Är ni klar med matte 1c? Vi ska ha NA efter sportlovet. Antar att du menar "bättre i tvåan" som att det blir en bättre svårighetsgrad?

Ja vi är klara med 1c. I tvåan så blir ju matten svårare, men det är helt annat tempo säger dem som går andra året på gymnasiet nu.

Permalänk
Inaktiv

Gå kommunalt.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Uzor:

Det beror på vilket gymnasium.
En teknik klass läser matte 4 i årskurs 2 nu medan andra är redan klara.

Är ganska säker på att du pratar om teknikvetenskap nu, och dom läser katter 4 nu på vårterminen, och dom läste matte 3 på höstterminen, samtidigt som vi som valt de andra inriktningarna läser matte 3 över hela läsåret.

Skrivet av Henke779:

Tror det beror på vart man går tekniklinjen, jag går årskurs 1 och vi har bara gjort halva 1:a kursen den första terminen, vi kommer göra kurs 2 och halva kurs 3 under andra året.

Då tror jag de är så att de gymnasiumet du går på inte erbjuder teknikvetenskap som inriktning. För de gör de i mina ögon omöjligt att ni ska hinna me både matte 2 3 4 5 på 2 år.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Om du ska studera utomlands skulle jag rekommendera IB, då man läser på engelska och betygen man får funkar i princip hela världen. Det är riktigt mycket plugg, men med resultatet i handen 3 år senare kan jag garantera att du inte ångrar dig!

Permalänk
Skrivet av BumBumX:

Då tror jag de är så att de gymnasiumet du går på inte erbjuder teknikvetenskap som inriktning. För de gör de i mina ögon omöjligt att ni ska hinna me både matte 2 3 4 5 på 2 år.

Gymnasiet jag går på så kan du nog hinna läsa matte 2, 3 ,4 och 5 på 2 år. Vårat schema är uppdelat i 3 perioder på 1 läsår, 50p kurser går på 1 period och 100p kurser på 2 perioder. 100p kurser kan läsas i dubbel hastighet (8h per vecka) under 1 period. Och då läsa 3 mattekurser på 1 läsår.

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag gått teknik/natur. Även om du har film som ett intresse så är det betydligt enklare att jobba med det efter gymnasiet än tex civilingenjör. För att bli civilingenjör måste du läsa matte 5, fyisk 2, kemi 1. För att bli något inom film räcker det oftast om du är riktigt duktig på det du gör, något som du lätt kan fixa på fritiden. Du kommer aldrig få ett jobb inom filmbranchen om du inte är riktigt duktig på det. Det blir du inte av att läsa film på gymnasiet. Det blir du av att hålla på med det och ständigt ha filmprojekt igång där du pushar dig själv. Läs så mycket matte du kan, samt all fysik du kan, all kemi du kan, en skvätt biologi skadar inte, programering är riktigt bra att ha grundkunskaper i samt CAD.

Mitt råd: gå natur/teknik och ha filmandet som en hobby.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Gå kommunalt.

Instämmer. Bäst kompetens generellt sett i de kommunala skolorna.

Går själv andra året på teknik med inriktning på Programmering och Webbutveckling, och måste säga att det är jätteroligt!
Man har ju ganska stora möjligheter att bli annat också, om det faller in.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kommunalt och så små klasser som möjligt, allt annat kan kvitta. Finns ingen egentlig prestige i att ha läst på specifika skolor.
Industriprogrammen på vissa skolor är vettiga. eller var, länge sen jag höll på med sånt.
Det viktiga är dock att du läser svenska C, Engelska C och så mycket Matte som möjligt. Allt annat kan kvitta, finns ingen som anställer dig för att du har religion B eller Historia B på betyget, Även om det är kul ämnen så är de fullkomligt meningslösa studiemeriter och man lär sig inget som inte kan läras av en eftermiddag på Wikipedia.

Det viktigaste är att du läser tråkiga saker och åtminstone får godkänt. Hetsa upp sig över betyg på gymnasiet är som att måla baksidan på gipsskivor, ja så länge du inte ska in på nån: Läkarlinjen, Juristlinjen, Handels eller prompt måste plugga i Uppsala, Lund, Göteborg eller Stockholm (marginella effekter på lönen som eg inte lönar sig pga levnadskostnaden.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Om du ska studera utomlands skulle jag rekommendera IB, då man läser på engelska och betygen man får funkar i princip hela världen. Det är riktigt mycket plugg, men med resultatet i handen 3 år senare kan jag garantera att du inte ångrar dig!

Det här kan jag bara hålla med om. När jag sökte till Storbritannien var det inte nåt snack om basår eller språkprov medan vänner som gått svensk naturlinje fick sitta ett år och läsa allmän naturkunskap och göra diverse språkprov och specialbedömningar huruvida deras betyg var tillräckligt bra.

Med IB har du en enormt bra grund att stå på om din ambition är att söka utomlands, du kommer ha det lättare med språket vilket även om du är bra på engelska kommer vara en rejäl omställning. Du är bättre förberedd för livet på ett utländskt där strukturen mer liknar IB än vanligt svenskt gymnasium. Betygen godtas i stort sett överallt utan krusiduller och programmet är väldigt modulärt vilket jag ser som en enorm fördel. Dock bör du vara medveten om vilka saker du väljer bort om du skulle vilja söka till svenska högskolor. IB kommer i de flesta fall vara det bästa valet om du vill plugga utomlands.

Sen angående linjer efter gymnasiet. Är din ambition att hålla på med film som skapande eller mer den tekniska sidan av det hela?

Jag gjorde en kort sökning på "film" på ucas.com som är den brittiska sidan för antagning och fick upp flera hundra kurser. De är oftast specialinriktade på något eller kombinerat med tex ett språk. En vän har gått franska/film vilket har lett till att han kunde söka jobb som översättare franska/engelska/walesiska, bara ett av alternativen.

http://search.ucas.com/cgi-bin/hsrun/search/search/StateId/ES...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Bassefrom:

Gymnasiet jag går på så kan du nog hinna läsa matte 2, 3 ,4 och 5 på 2 år. Vårat schema är uppdelat i 3 perioder på 1 läsår, 50p kurser går på 1 period och 100p kurser på 2 perioder. 100p kurser kan läsas i dubbel hastighet (8h per vecka) under 1 period. Och då läsa 3 mattekurser på 1 läsår.

Låter konstigt att kunna läsa 3 mattekurser på 1 år, om de nu är så så förstår ja inte vad som är poängen med de. Och med egen erfarenhet skulle de vara alldeles för mycket. Men va vet jag som sagt. Vårat upplägg är 1c o 2c först året, andra året antingen 3c över hela året eller 3c o 4c. För min del blir det endast matte 4c i tredje året, men de som går teknikvetenskap kan läsa både matte 5c och ytligare en kurs (glömt namnet på den).

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Välj det du tycker är roligt, då kommer du ha mycket större chans att få bra betyg så du kommer in på den linjen på högskola/universitet du vill komma in på Se också till att du har behörighet om du ska komma bli ingejgör tex. Det är ingen katastrof om du inte har det men då måste du gå basår, vilket kanske inte är så roligt.

lite ot, har linjerna bantats ner? När jag sökte fanns det typ oändligt mycket å välja på, gick på en specialanpassad linje inriktad på automation, dvs mycket matte samt programmering/el. Var grymt skojj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Ja vi är klara med 1c. I tvåan så blir ju matten svårare, men det är helt annat tempo säger dem som går andra året på gymnasiet nu.

Ok, då kör ni helt klart högre tempo än vi

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Min rekommendation till er som ska läsa på gymnasie idag är följande,

- Såvidare du inte är otroligt intresserad och superambitiös, välj skolan med lägre intagningskrav än den med högre. Det är otroligt mycket lättare att få bra betyg på en 'sämre' skola än en toppskola. Ingen högskola kommer bry sig om vilken gymnasieskola du har valt med dagens betygsinflation kan ett enda VG göra stor skada för den som önskar söka in på de mest populära högskoleprogrammen.

- Natur är det mest välrundade programmet som ger dig mest öppna dörrar, dessutom har många äldre människor en märklig respekt för personer som har läst natur (någor jag själv har dragit nytta av flera gånger). Samhälle å omvårdnadsprogrammen är betydligt lättare att få bra betyg i då både intagningskrav är lägre och kurserna är lättare (jag tror de flesta håller med om detta), det är fullt möjligt att läsa in 20.0 på samhälle å sedan läsa upp behörighet efteråt till det program du ev. önskar söka, nackdelen är att det tar lite mer tid. Teknikprogrammen kan jag tyvärr inte så mycket om, detsamma gäller media etc. Jag rekommenderar att prioritera betygssnitt framför något annat.

- Kom ihåg att ditt gymnasieval inte på något sätt är begränsande för vad du kan göra å att många som läser högskola idag gör det först när de är 23-25, jag ser ingen brådska. Tvärt om ser jag många unga som har det svårt och till och med hoppar av sina högskolestudier för att de inte haft tid att tänka igenom sina studieval ordentligt eller lärt sig bli självständiga nog.

Sedan, praktiska program är också bra. Vissa erbjuder jobb direkt efter, även om du inte skulle vilja bli snickare så är det bra mycket bättre jobb än att söka en massa jobb för att sedan svettas på McDonald's mellan studierna.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Och vad gäller IB rekommenderar jag det också till de elever som har god studiemotivation då det (senast jag kollade iaf) är en ganska generös översättning av IB-betyget till svenskt snittbetyg. Du får en internationell utbildning och precis som på toppskolorna finns det gott om andra drivna elever som du kan ta hjälp av.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.liu.se/utbildning/program/medieteknik?l=sv

Linköpings universitet har en civilingenjörsutbildning i mediateknik, låter som precis det du ska sikta mot då. Utbildningen ligger i Norrköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Aj, det låter riktigt surt :/ Hur gjorde du efter gymnasiet?

OnT: Det är bara du som vet! Det är ditt val, riktigt tråkigt att pendla om det ligger långt bort, men går det så går det... Själv har jag tur och har gångavstånd till gymnasiet jag går på

Hade inget intresse av de jag läst..satt o tog extra kurser inom dator/programmering o så..blev ju mycket roligare..då de var de jag är intresserad av
Men saken att de kostade mig så mycket tid..:/

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts skulle jag rekommendera:

Teknik/Natur oavsett vad du vill göra efter gymnasiet. (stor sannolikhet att du ändrar dig under gymnasietiden, eller efter några år inom ett yrke. att då ha gymnasiekompetensen att söka till högskolan är nog skönt.)

läs så mycket matte du orkar. som sagts, fysik, biologi och kemi är också bra ämnen för en bredare högskolebehörighet.

personligen går jag på kommunalt gymnasium och har aldrig ångrat det. tycker eleverna på det närliggande privata har en förjävlig attityd... dom tror dom är gudar eller nått ser det ut som...

Kan ju säga att jag troligen är partisk då jag just rekommenderat det jag själv gör
Men kan också säga att jag är nöjd med det, f.ö så har ajg Fotografisk bild A (är sista årskullen som har gamla gymnasieskolan, så ja A inte 1.) som individuellt val vilket jag tycker är lagom med gymnasietid att spendera på en sådan kurs. Mer sådana lektioner skulle inte ge något extra... det är tiden jag spenderar själv bakom kameran som gör skillnaden.

Men självklart är det skönt att 1-2 gånger i veckan ha en lärare att rådfråga, men jag blir inte en bättre fotograf på lektionerna egentligen.

Och ni som diskuterar vilket tempo ni läser matten, vad går ni på för skolor egentligen? matte 1 första året och sen helt plötsligt 3 kurser på ett år? låter ju kaos. såhär har jag gått iaf gamla gymnasieskolan, teknikprogrammet.
termin 1: matte A
termin 2: matte B
termin 3: matte C
termin 4: matte D
termin 5: matte E
termin 6: matte breddning + matte diskret
Vet inte vad som finns nu efter matte 5? men om det finns fler kurser rekommenderar jag starkt att försöka sig på dom!!!!!!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Som tidigare nämnts skulle jag rekommendera:

Teknik/Natur oavsett vad du vill göra efter gymnasiet. (stor sannolikhet att du ändrar dig under gymnasietiden, eller efter några år inom ett yrke. att då ha gymnasiekompetensen att söka till högskolan är nog skönt.)

läs så mycket matte du orkar. som sagts, fysik, biologi och kemi är också bra ämnen för en bredare högskolebehörighet.

personligen går jag på kommunalt gymnasium och har aldrig ångrat det. tycker eleverna på det närliggande privata har en förjävlig attityd... dom tror dom är gudar eller nått ser det ut som...

Kan ju säga att jag troligen är partisk då jag just rekommenderat det jag själv gör
Men kan också säga att jag är nöjd med det, f.ö så har ajg Fotografisk bild A (är sista årskullen som har gamla gymnasieskolan, så ja A inte 1.) som individuellt val vilket jag tycker är lagom med gymnasietid att spendera på en sådan kurs. Mer sådana lektioner skulle inte ge något extra... det är tiden jag spenderar själv bakom kameran som gör skillnaden.

Men självklart är det skönt att 1-2 gånger i veckan ha en lärare att rådfråga, men jag blir inte en bättre fotograf på lektionerna egentligen.

Och ni som diskuterar vilket tempo ni läser matten, vad går ni på för skolor egentligen? matte 1 första året och sen helt plötsligt 3 kurser på ett år? låter ju kaos. såhär har jag gått iaf gamla gymnasieskolan, teknikprogrammet.
termin 1: matte A
termin 2: matte B
termin 3: matte C
termin 4: matte D
termin 5: matte E
termin 6: matte breddning + matte diskret
Vet inte vad som finns nu efter matte 5? men om det finns fler kurser rekommenderar jag starkt att försöka sig på dom!!!!!!

Heter det verkligen matte A? för jag går första året på teknik och vi läser matte 1c

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverc0re:

Väljer du Teknik eller Natur har du ju en bra grund, och det blir lätt sen om du ska läsa vidare. Jag börjar också 1:an till höst, och tänker välja Teknik. Många har sagt att 1:an är jobbigast, men oftast inte så jobbig som många säger.

Jag började teknik nu 2012 och till en början var det helt ok, mycket plugg och lite fritid blev det ju självklart, men för mig så gick det åt helvetet då matten och Fysiken blev väldigt jobbig när man kommit in på det, men om han har lätt för de ämnena så bör det inte vara allt för stora problem att gå det, men om du går Teknik/Natur så får du vara bered på att du måste plugga vidare efter Gymnasiet om du ska kunna bli något.

Jag bytte iaf till Dator och Kommunikation (Tullängsskolan Örebro) och det passade mig bra mycket bättre!
Lycka till!!

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Heter det verkligen matte A? för jag går första året på teknik och vi läser matte 1c

Nej, ändrat nuförtiden, nu heter kurserna 1a,2a, 3a och liknande
Har även förstått att beroende på a-c så har det med att göra vad just kapitlet handlar om (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Nej, ändrat nuförtiden, nu heter kurserna 1a,2a, 3a och liknande
Har även förstått att beroende på a-c så har det med att göra vad just kapitlet handlar om (rätta mig om jag har fel)

Tror det inte är var kapitlet handlar om utan svårighetsgraden, dock inte helt säker men 1c är iaf svårare än 1a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Heter det verkligen matte A? för jag går första året på teknik och vi läser matte 1c

Det heter matte A i gamla gymnasieskolan, som jag är sista årskullen i. jag har även ig, g, vg och mvg som betygsskala.
fråga dom som går i trean där du går, dom bör ha samma som mig.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Så här bör mattekurserna vara utplacerade om ni skall gå en vettig utbildning:
termin 1: Matte 1c
termin 2: Matte 2c

termin 3: Matte 3c
termin 4: Matte 4

termin 5: Matte 5
termin 6: Matte breddning.

De byter namn och sånt så det här är alltså enligt de nya systemet.
I kurs 1-3 så finns det olika inriktningar, c är för teknik / naturvetenskap.
Kurs 4-5 finns bara i en variant.

Matematik breddning finns på ganska få gymnasier i Sverige, det är inte alls alla som erbjuder den.
De nya kurserna innebär att man plockat in stoff som tidigare låg i högre kurser i de lägre kurserna. Så matematik 3c motsvarar ungefär matte D. Matte 4 = Matte E (ungefär). Matte 5 innehåller det som tidigare kallades "Diskret matematik" och lite linjär algebra (Lite högskolematte). Matematik breddning är en fördjupningskurs, innehållet brukar bero lite grann på vad lärarna tycker är kul inom matematik, men tanke är att man skall jobba lite mer fördjupande projektorienterat med större problem som man får klura på, inte lösa på 10 sek.

Permalänk
Inaktiv

Teknikprogrammet är ett otroligt bra program, som låter dig att testa på många olika saker samtidigt som en stor del av eleverna läser alla behörighetsgivande kurser i fysik och matematik.

Det finns även de mer praktiskt lagda som fortsätter i konstruktions- och CAD-spåret.

Du får goda kunskaper i att jobba i grupp, arbeta i projektform och att faktiskt kunna stå framför klassen och prata.

Edit: Nu läser jag på Civilingenjörsutbildningen i Teknisk Fysik vid KTH i Stockholm. Just nu har jag ett uppehåll efter tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Så här bör mattekurserna vara utplacerade om ni skall gå en vettig utbildning:
termin 1: Matte 1c
termin 2: Matte 2c

termin 3: Matte 3c
termin 4: Matte 4

termin 5: Matte 5
termin 6: Matte breddning.

De byter namn och sånt så det här är alltså enligt de nya systemet.
I kurs 1-3 så finns det olika inriktningar, c är för teknik / naturvetenskap.
Kurs 4-5 finns bara i en variant.

Matematik breddning finns på ganska få gymnasier i Sverige, det är inte alls alla som erbjuder den.
De nya kurserna innebär att man plockat in stoff som tidigare låg i högre kurser i de lägre kurserna. Så matematik 3c motsvarar ungefär matte D. Matte 4 = Matte E (ungefär). Matte 5 innehåller det som tidigare kallades "Diskret matematik" och lite linjär algebra (Lite högskolematte). Matematik breddning är en fördjupningskurs, innehållet brukar bero lite grann på vad lärarna tycker är kul inom matematik, men tanke är att man skall jobba lite mer fördjupande projektorienterat med större problem som man får klura på, inte lösa på 10 sek.

Jag går andra terminen och vi har kommit halvvägs i matte 1c, dock kommer vi ha snabbare tempo i 2an och 3an, så det där stämmer inte på alla teknigprogram.

Permalänk
Medlem

Välj ett gymnasium där du kan välja inviduella val i 2 och 3:an.
Annars är JB Gymnasiet ett självklart val om du vill ha utbildning med bra tekniska förutsättningar eller om du vill gå Teknik. JB Gymnasiet erbjuder bra teknisk utbildning.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Halvt random/halvt fakta

1a = praktiska programmen, snickeri och sådant skoj
1b = Samhällslinjer och estetiska linjer(Jag är en s.k "estetbög")
1c = naturlinjer och sådana linjer/ämnen

Antar att det är så i 2a och så vidare Vet inte varför jag postar det men såg ut som att någon frågade längre upp

Jag fråga Syo och han sa att det var så här iaf

Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg