Tips för att förbättra Windows touchpad och mus

Permalänk

Tips för att förbättra Windows touchpad och mus

Har alltid undrat varför Windows-datorer saknar känslan som finns i touchpaden på MacBookarna. Man måste nästan ha prövat en MacBook för att förstå vad jag menar, touchpaden är helt klockren.

Tyvärr tycks Windows-tillverkarna ta många år på sig för att göra samma bedrift. Det är främst två saker som jag saknat i touchpaden/musen hos alla Windows-laptopar:

1. Ingen känsla i tocuhpaden och den opererar åt fel håll.
2. Musens scrollhjul är kopplat till det fönster som har fokus, istället för (som det borde vara) det fönster som finns under musmarkören.

Ofta är ytan för liten, har en extremt skum beläggning eller har alldeles för hårda knappar. Detta kan man inte göra något åt, men det går att göra den bättre! Jag har hittat två program som rättar till en hel del på min Win7-laptop (en HP Envy 4), den blir nästan lika bra som en MacBook med dessa två gratisprogram:

1. TwoFingerScroll: http://forum.tabletpcreview.com/hp-touchsmart-tm2-wacom/38405...

2. KatMouse: http://ehiti.de/katmouse/

Jag kan fortfarande inte få den dynamiska accelerationen som finns i MacBooken (om man sveper snabbare med fingrarna så scrollar den snabbare) och den har även en viss "rörlig massa" som gör att dokumentet scrollar även en kort stund efter att du släppt fingrarna. Cool feature tycker jag - och självklart på mobiltelefoner - men man kan inte få allt.

Så om ni som jag tycker att Windows touchpad SUGER, så pröva dessa två -- kanske du blir lika glatt överraskad som jag?

Permalänk

Tänkte bara komplettera med att berätta att TwoFingerScroll tyvärr bara fungerar med laptops som har Synaptics touchpad. Många har det, t ex de flesta HP, men vissa har det inte. Jag har även en Samsung 7 Chronos, och denna har en touchpad från Elantech. TwoFingerScroll fungerar inte på denna - men KatMouse fungerar.

Och efter en hel del lirkande har jag till slut fått även Elantech-plattan att fungera hyfsat. Det finns en hel del inställningar som kan göras via deras (något förvirrande) inställningaprogram. Dessutom finns en odokumenterad parameter i registret CURRENT_USER\Software\Elantech\SmartPad\SC_Reverse_Enable. Ändra den från 0 till 1 och starta om datorn för att få touchpaden att uppföra sig som den gör i en MacBook.

Personligen blev jag väldigt glad att kunna göra det, då jag vant mig vid MacBookens "standard". Samsungen är f.ö. väldigt nära en MacBook, både i utseende och funktionalitet. Den har en jättfefin, stor touchpad med en behaglig yta -- identisk med en MacBook. Tyvärr är programvaran bakom den inte lika fin. Default har den ett jäkligt irriterande uppförande som gör att man blir grymt besviken när man hade förväntat sig något i MacBookens klass. Bland annat ärmuspekaren "hoppig": håller man fingret helt stilla så "fladdrar" ändå muspekaren på skärmen. Dock vill jag säga att det går att använda Elantechs två olika konfigprogram ETDAniConf och ETDSimpleUI tillsammans med ovan nämnda registerändring för att få till en väldigt bra fungerande touchpad.

Jag tror att en del av förklaringen till att många WIndows-maskiner har så tafflig touchpad, beror på att juridiska problem: Synaptics, Elantech och Apple har stämt varandra i USA och strider om rättigheterna till gesterna på plattan. Jag läste någonstans att Elantech har vunnit det målet, och det går ut över oss kunder.