Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2011

Greklands rättspolitik?

Hejsan Swecare!

Ska hålla en debatt om brott och straff i Grekland. Jag vet att det låter flummigt, men det är allt vi har fått reda på i uppgiften. Vi ska alltså debattera för Greklands rättspolitik och argumentera mot andra länders politik. Länderna vi ska debattera mot är Frankrike, Storbritannien och Danmark. Uppgiften är en C-uppgift (?), så det är inget alltför stort.

Jag vänder mig nu till er, är det någon som vet hur det är i Grekland vad gäller brott och straff? Det är nämligen galet svårt att få fram något vettigt genom Google-sökningar... Är det någon som har varit i Grekland/bott/bor i Grekland eller har någon släkting från Grekland och vet hur det är?

En fråga jag undrar över är till exempel straffmyndighetsåldern. Jag har hittat att det är antingen 13 eller 17 år, min lärare trodde i alla fall att det var 13, men man kan ju inte vara säker.

Andra saker som hade varit bra att veta skulle ju vara till exempel: vad straffet för mord är, straffet för våldtäkt, straffet för illegal fildelning, straffet för rån och straffet för narkotikabrott. Ja, ni fattar. Kom med så mycket information ni kan!

Tack