Ominstallering av operativ system (Från Windows XP till Ultimate)

Permalänk
Medlem

Ominstallering av operativ system (Från Windows XP till Ultimate)

Tjena gubs på forumet!

Jag ska hjälpa en kompis och bygga ihop hans nya dator snart och hårdvaran är fixad, men som ni kanske har märkt på titeln så är hårdvaran inte problemet, det är operativsystemet. Jag har installerat Windows innan och så då va, men då var diskarna tomma när jag gjorde detta. Min kompis skulle inte ha några nya diskar och där kände jag att jag tog vatten över huvet när jag sa att jag fixar det också. Vad jag menar (eller undrar) är, hur installerar jag Windows på en disk som redan har Windows? Är det bara att sätta i skivan och köra eller? Han har 2 500 gb diskar ifall ni undrar.

Tack för svar på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

om det är windows 7 du ska installera, så stoppar du in skivan och bootar från skivan, sen när man får välja vilken hårddisk man ska installera på så trycker man på "advanced" "visa avancerade" eller dylikt sen väljer man hårddisken man ska ha os på sen trycker man "formatera" och viips så är allting på hårddisken borta, (så det är viktigt att spara allt han vill ha kvar på annat ställe)

Permalänk
Medlem

Starta om datorn med windows skivan i.
tryck på del, f12, f9 eller vad du nu har för att få upp bios setup
leta efter boot order i bios och ändra så att cd-läsarn ska ligga först
save and exit
starta om
"Press any key to boot from disc" eller nåt står det när du startar, tryck valfri tangent
Sen är det rätt så straight forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

om det är windows 7 du ska installera, så stoppar du in skivan och bootar från skivan, sen när man får välja vilken hårddisk man ska installera på så trycker man på "advanced" "visa avancerade" eller dylikt sen väljer man hårddisken man ska ha os på sen trycker man "formatera" och viips så är allting på hårddisken borta, (så det är viktigt att spara allt han vill ha kvar på annat ställe)

Okej då har jag en aning om vad jag ska göra, tack så sjukt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com