Poblem med att sätta java i path!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Poblem med att sätta java i path!

Tjenare. Skall installera en minecraft buckit server och då behöver jag sätta java i path.
Problemet är jag gör allt enligt javas guide men inget händer.

Jag skriver in detta i path:
;C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin

Men CMD vill fortfarande inte hitta något när jag skriver javac.

Behöver akut hjälp så är tacksam för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av johnyponny:

Tjenare. Skall installera en minecraft buckit server och då behöver jag sätta java i path.
Problemet är jag gör allt enligt javas guide men inget händer.

Jag skriver in detta i path:
;C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin

Men CMD vill fortfarande inte hitta något när jag skriver javac.

Behöver akut hjälp så är tacksam för alla svar!

Startat ett nytt CMD efter att du lade till det där i PATH i inställningarna?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Ja självklart.

Såhär står det just nu i path:

%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;%SYSTEMROOT%\System32\WindowsPowerShell\v1.0\;C:\Program Files (x86)\EgisTec\MyWinLocker 3\x86;C:\Program Files (x86)\EgisTec\MyWinLocker 3\x64;C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

pröva att skriva java istället för javac..
java -version bör visa dig vilken version du kör.

javac funkar inte för mig heller och vad jag kan se javas bin-katalog så finns det ingen javac där.

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av -=fredrik=-:

pröva att skriva java istället för javac..
java -version bör visa dig vilken version du kör.

javac funkar inte för mig heller och vad jag kan se javas bin-katalog så finns det ingen javac där.

Jag har för mig att javac är java compiler, för att detta komando ska fungera behöver du Java JDK.

Specs: ASUS Radeon HD7950 3GB DCII, G.Skill 16GB CL9 1600Mhz, Intel Core i5 3570K, Intel 520 180GB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze, ASRock Z77 EXTREME4, ATX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Stämmer bra.. Som det ser ut så har TS endast jre (Java runtime enviroment) installerat. Där finns inte javac med. Javac finns som sagt endast med i JDK (Java development kit.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av MuffinManxD:

Jag har för mig att javac är java compiler, för att detta komando ska fungera behöver du Java JDK.

Precis. Och enligt hans path så riktar han den mot en vanlig jre bara, ingen jdk..
Så java borde funka utmärkt att testa istället för javac.

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

yes kommer upp massa text när jag skriver bara "java". Så antar att allt är i sin ordning. Tack så mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

You are welcome.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011

Har du kollat att säkvägen (mapparna) som du angav finns?
Dessutom så skulle jag rekommendera att du använder Java 64 bit om du ska köra en bukkitserver, och då ska den rätta sökvägen vara C:\Program Files\Java\jre7\bin (förutsatt att du har java 64 bit installerat).

Vidare så skulle jag rekommendera att instället för att skriva in sökvägen i din PATH så anger du den direkt i cmd då du startar java: istället för att skriva "java" så skriver du "C:\Program Files\Java\jre7\bin\java" (citationstecknen inkulderade!). På det sättet kan du också vara säker på om du använder 32 eller 64 bits java, vilket du inte kan vara säker på om du bara skriver "java".