Varför rensa bort de tidigare drivrutinerna?

Permalänk

Varför rensa bort de tidigare drivrutinerna?

Finns det några vettiga anledningar till varför folk predikar om att man borde avinstallera sin nuvarande drivrutin, starta om datorn, köra någonting i stil med Driver Sweeper, starta om datorn på nytt och SEDAN installera de nya drivrutinerna? Jag gör aldrig på det viset, nämligen. Det låter så fruktansvärt primitivt, och om det ger någon slags förbättring så är det ju helt och hållet värdelöst, av de som tillverkar drivrutinerna, att det ska behöva vara på det viset.

Någon som kan klargöra saker och ting? Den enda gången då jag har varit såpass noggrann var när jag bytte upp mig från ett 5770 till ett 7970, då kändes det en gnutta vettigt att starta om från scratch på det viset – men annars känns det bara överdrivet som sagt.

Permalänk
Medlem

om det finns rester kvar av gamla drivrutiner KAN du få alla möjliga konsiga problem

t.ex dålig prestanda, ostabil dator, drivrutinskrascher, bluescreen OSV

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte heller bry mig, har bytt kort lite hit o dit, tryckt in nåt geforce och sen nåt ati. Har alltid funkat för mig men jag kanske haft tur

Permalänk
Skrivet av fax110:

t.ex dålig prestanda, ostabil dator, drivrutinskrascher, bluescreen OSV

Finns det någonting dokumenterat om detta? Jag tycker mig höra dessa argumenten hela tiden, men det är sällan någon kan hänvisa till en verklig händelse. Drivrutinskrascher och bluescreen är nog inte så fruktansvärt ovanligt, men exempelvis försämrad prestanda – det skulle jag gärna se någon slags dokumentation av.

Permalänk

tycker de vänner som kört drivesweeper och liknande får mer problem än vad en annan får när man bara installerar över de gamla drivrutinerna, står inte ens på nvidias/amd's hemsida att man måste göra så...

med nvidia har jag gjort enligt följande som står på deras hemsida:
The only mandatory component you must install is the Graphics Driver. If you have experienced install problems in the past, we offer "Perform clean install" which will remove all previous NVIDIA drivers and NVIDIA registry entries from your computer. This may resolve installer issues caused by conflicting older drivers. One you have selected which graphic components you wish to install, click "NEXT" to continue.

det SKA räcka annars har man nog bråkat sönder någon annan system fil.
så gjorde jag när de bytte från 290-300 t.ex bara för vara "cleant"

vet inte om amd/ati har samma nu för tiden, men min syster installerar bara rakt över och hon har då aldrig haft drivrutins relaterade problem.

edit: kollade upp deras hemsida också bara för skojs skull
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GraphicsDriverInst...

och åter igen samma sak, bara installera över.

jag har bara avinstallerat drivrutiner när jag bytt grafikkort, annars har jag alltid bara installerat rakt över ända sedan TNT2 tiden och mitt första ATI 9700 PRO. har fungerat för mig men, vad vet jag

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Finns det någonting dokumenterat om detta? Jag tycker mig höra dessa argumenten hela tiden, men det är sällan någon kan hänvisa till en verklig händelse. Drivrutinskrascher och bluescreen är nog inte så fruktansvärt ovanligt, men exempelvis försämrad prestanda – det skulle jag gärna se någon slags dokumentation av.

+1

Skulle vara väldigt intressant att se dokumentation precis som du säger. Eller är det kanske nått för mythbusters? hehe....

Permalänk
Medlem

Jag undrar också, har aldrig tagit bort gamla drivrutiner (undantag java) och ser inte meningen med det, har aldrig upplevt något problem.

Permalänk

Jag hoppar över steget med drivesweeper och tar istället bort filerna manuellt efter att ha avinstallerat de gamla drivrutinerna innan jag lägger in de nya.

Varför? För att tidigare så har en drivrutinsinstallation *över* de gamla resulterat i att den gamla versionssiffran fortfarande visas och jag är rejält fundersam på hur drivrutinerna egentligen funkar.

Overdrive har även slutat fungera ibland.. Och annat knas.

Så det är bättre å avinstallera och göra sig av med de gamla innan man lägger in de nya, för mig iaf. Sen om du aldrig har problem fine

Varje datorkonfiguration är unik och det kan alltid vara något som är i vägen för en installation rakt över som förhindrar filöverskrivning, eventuellt att den antar att filen redan finns där och ej behöver ersättas.. Brandväggar/antimalware å antivirus kan även knasa till det

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag är en av knasbollarna som svär vid driver sweeper även fast jag VET att det faktiskt fungerar bra att installera drivrutiner rakt över nuförtiden. Testat det några gånger och det har alltid funkat bra när jag gjort det. Men jag tycker bara det "känns" bättre att ha en ordentlig clean installation. Gammal vana antar jag.

Skrivet av MyZk0:

Varför? För att tidigare så har en drivrutinsinstallation *över* de gamla resulterat i att den gamla versionssiffran fortfarande visas och jag är rejält fundersam på hur drivrutinerna egentligen funkar.

Jag ser att du kör med AMD. Hade samma "problem" med versionsnummer av drivrutiner när jag hade mitt gamla 4830. Det beror helt enkelt på att tex beta och hotfix drivers ibland ofta inte har versionsnummer inbakat i sin installer, så när man installerar drivrutinen så skrivs inget nytt nummer in i registret (eller var det nu brukar hamna), och numret för den senast installerade versionen dyker därför upp i kontrollpanelen

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Generellt sett spelar det inte någon större roll, problemen uppstår väl om det är något program eller så som gör ett call som antingen riktas mot en specifik version eller av någon miss plockas av båda versionerna då det kan leda till problem men det är sällan det faktiskt gör det.
Detta kan ske även med olika drivrutiner för olika saker, om ena råkar spara någon cache eller liknande som säger att den använder en viss IRQ medan en ny installerad ser den som ledig och lägger sig mot samma och då blir det krockar, funkar allt som det ska så är det inget problem tyvärr så är det ju inte alltid allt man har på datorn sköter sig som det ska

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Finns det några vettiga anledningar till varför folk predikar om att man borde avinstallera sin nuvarande drivrutin, starta om datorn, köra någonting i stil med Driver Sweeper, starta om datorn på nytt och SEDAN installera de nya drivrutinerna? Jag gör aldrig på det viset, nämligen. Det låter så fruktansvärt primitivt, och om det ger någon slags förbättring så är det ju helt och hållet värdelöst, av de som tillverkar drivrutinerna, att det ska behöva vara på det viset.

Någon som kan klargöra saker och ting? Den enda gången då jag har varit såpass noggrann var när jag bytte upp mig från ett 5770 till ett 7970, då kändes det en gnutta vettigt att starta om från scratch på det viset – men annars känns det bara överdrivet som sagt.

Predikan om drivesweeper början enligt mig för det mesta när någon exempelvis kommer hit till sweclockers och ber om hjälp med sin dator, med blandannat grafikkort.

Problem uppstår uppenbarligen, det är ju bara och gå in bland grafikkortstrådarna och läsa om folk som får problem med både det ena och det andra och många gånger kan det enkelt lösas med att köra drivesweeper så man vet att gamla drivrutiner är borta och sedan installera nya.

På det viset är det väldigt lätt att utesluta på en gång omdet är krångel med dubbla drivrutiner eller liknande som skapar problemet.

Jag personligen använder aldrig drivesweeper när det kommer en ny vesrionen av drivrutinerna, dom installerar jag rakt på bara.
Däremot när jag byter grafikkort använder jag mig jämt av drivesweeper så jag vet med säkerhet att det blir rätt på en gång.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Finns det någonting dokumenterat om detta? Jag tycker mig höra dessa argumenten hela tiden, men det är sällan någon kan hänvisa till en verklig händelse. Drivrutinskrascher och bluescreen är nog inte så fruktansvärt ovanligt, men exempelvis försämrad prestanda – det skulle jag gärna se någon slags dokumentation av.

Jag hade problemet. Jag gjorde t.o.m en tråd här på Sweclockers om att mitt 7950 var ostabilt och kraschade konstant. Fick bara upp det i 1020mhz på core och sen efter det så kraschade kortet oavsett fläktkurva och liknande. Då gick jag in här och följde guiden. Resultatet vart att de nya fräscha drivrutinerna gjorde att jag kunde nå 1100 core och vid 100% belastning så gick inte kortet över 58 grader med 40% fläkthastighet.

Innan jag gjorde en ren driverinstall så kraschade mina drivrutiner konstant. Resultatet vart att det ibland återställdes och andra gånger fick man starta om datorn på ett sämre sätt.

Jag tror dock att för min del så var det nog något skit från mitt 5770 som låg och spökade i bakgrunden. Jag är inte 100 på det men efter att ha kört guiden jag länkade så gick iaf allting stabilare än innan. Har inte haft en krasch sen jag gjorde det.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Finns det några vettiga anledningar till varför folk predikar om att man borde avinstallera sin nuvarande drivrutin, starta om datorn, köra någonting i stil med Driver Sweeper, starta om datorn på nytt och SEDAN installera de nya drivrutinerna? Jag gör aldrig på det viset, nämligen. Det låter så fruktansvärt primitivt, och om det ger någon slags förbättring så är det ju helt och hållet värdelöst, av de som tillverkar drivrutinerna, att det ska behöva vara på det viset.

Någon som kan klargöra saker och ting? Den enda gången då jag har varit såpass noggrann var när jag bytte upp mig från ett 5770 till ett 7970, då kändes det en gnutta vettigt att starta om från scratch på det viset – men annars känns det bara överdrivet som sagt.

När jag hade mitt ATI Radeon HD5750 var jag tvungen att göra så för att kunna använda CCC, gjorde jag inte så gick det inte att starta det utan det dog tyst och stilla utan felmeddelande. Var jobbigt att det var så eftersom vissa av mina spel inte klarade att jag körde CF så var tvungen att kunna köra CCC och stänga av och sätta på CF.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Säkerligen överdrivet, men bättre safe than sorry? Har man felsökt datorer så vet man vilket helvete det kan vara och därför lägger man hellre ner fem minuter innan för att vara på den säkra sidan. Men visst jag har också bytt från Ati till Nvidia utan att köra någon sweep o det har fungerat, o ibland har allting sugit.

En liknelse: Installerade Win8 på min dator (uppgradering), perfekt, installerade det på sambons = segt och mystiska fel. Fick ominstallera med formatering och sen blev datorn som ny.

Dvs det kan skita sig om man har otur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

och om det ger någon slags förbättring så är det ju helt och hållet värdelöst, av de som tillverkar drivrutinerna, att det ska behöva vara på det viset.

Välkommen till drivrutinernas värld, you won't enjoy your stay.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

När jag hade mitt ATI Radeon HD5750 var jag tvungen att göra så för att kunna använda CCC, gjorde jag inte så gick det inte att starta det utan det dog tyst och stilla utan felmeddelande. Var jobbigt att det var så eftersom vissa av mina spel inte klarade att jag körde CF så var tvungen att kunna köra CCC och stänga av och sätta på CF.

Den buggen har jag också haft
Clean install solved it.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|