Permalänk
Medlem

Hårddiskkrash!

Givetvis krashar hårddisken just då man inte orkat med att ta en backup. Skitbra! Dessutom ligger en stor del av mitt projektarbete, vilket jag arbetat på under den gångna veckan endast på denna disken, IBM GXP 60GB.
Hoppas verkligen att det finns något sätt att rädda min information!

Hårddisken används som boot-drive och då jag startar datorn kommerförst MAC-adressen upp följt av att disken söker efter DHCP. Sedan kommer "failure" upp och därefter "boot failure" + "system halted".

Har testat köra disken som slave på en annan dator och då hittar jag disken i BIOS, men inte om jag ex. startar datorn med bootdisktett. Inte heller hittar jag den i Windows och kan inte lägga till den som ny maskinvara.

Har hört att det möjligtvis kan vara boot-fel och att datan då inte är förstörd. Det är givetvis detta jag hoppas på, annars vete sjutton vad jag ska ta mig till.

Så om någon vet något, snälla hjälp mig!!

Visa signatur

"Istället för frilägesutvisning dömde estländske rättskiparen Sten Kaldma - yrare än en LSD-påtänd och torktumlad professor Kalkyl - frispark som blev resultatlös" /Marjan Svab (HD-sporten)

Permalänk
Medlem

Hur det är med att laga boot-sektorer vet jag inte men IBM Drive Fitness Test kanske skulle kuna göra det. Jag kör det själv på min disk nu
annars så finns Final Data som är rätt bra vad jag har hört av polare (har inte testat det själv) som återskapar förlorad information, även om disken ex; är formaterad. Men då bör du inte göra något med det utan stoppa i den i en annan bur o försöka återskapa därifrån så att du inte riskerar att skriva över ditt arbete

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeRYtH
Hur det är med att laga boot-sektorer vet jag inte men IBM Drive Fitness Test kanske skulle kuna göra det. Jag kör det själv på min disk nu
annars så finns Final Data som är rätt bra vad jag har hört av polare (har inte testat det själv) som återskapar förlorad information, även om disken ex; är formaterad. Men då bör du inte göra något med det utan stoppa i den i en annan bur o försöka återskapa därifrån så att du inte riskerar att skriva över ditt arbete

Okej, hur fungerar IBM Drive Fitness Test?
Problemet som jag ser det ligger i att jag inte hittar hårddisken mer än i BIOS.

Visa signatur

"Istället för frilägesutvisning dömde estländske rättskiparen Sten Kaldma - yrare än en LSD-påtänd och torktumlad professor Kalkyl - frispark som blev resultatlös" /Marjan Svab (HD-sporten)

Permalänk
Medlem

Prova först fdisk/mbr för att återställa starttabellen.
DFT läggs på en diskett och startar testet när Du kör igång datorn med disketten i (floppy som första startalternativ i Bios).
Tyvärr så får man bara koder som svar från testet, jag tror inte den fixar några fel.
Sedan finns det många program som kan återställa data från disken.

Permalänk
Visa signatur

1400@1050

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.