Nytt slutet vattenkylning system, vilka är det som gäller nu?

Permalänk
Medlem

Nytt slutet vattenkylning system, vilka är det som gäller nu?

Köpte i somras en antec kühler 620 som har haft ett jobbigt besvär med oväsen. Detta komma bara ibland när man startar datorn, startar man om datorn tills problemet är borta så är den knäpptyst sålänge datorn körs. Tycker det har fungerat smidigt med slutet vattenkylningsystem och ger mycket ledig plats i chassit! Därför tänkte jag köpa ett nytt och reklamera de gamla.

Vilken modell är det som gäller nu? Såg att corsair hade en h80i/h100i, som verkade bättre enligt swecs tester, men hur är det med dessa "oväsens sjukdomarna" som ändå en hel del av dessa produkter verkar ha?

Finns det några andra man bör spana in?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Om du vill ha 240mm-radiator så är nog Swiftech H220 något att vänta på.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Är utrymme inget problem så kör på en ordentlig luftkylare. Så kan du helt eliminera oväsen från pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Om du vill ha 240mm-radiator så är nog Swiftech H220 något att vänta på.

Har ett fractal design arc, passar den? ska kolla upp den

Skrivet av TAG9217:

Är utrymme inget problem så kör på en ordentlig luftkylare. Så kan du helt eliminera oväsen från pump.

Några tips? hade en scythe ninja rev 2 innan men tyckte den var så bökig i chassit, inte bra med plats över, hade svårt o sätta in den för det var så trångt och meckigt att komma med fingrarna på de dumma "piggarna" som man ska trycka ner o vända o hålla på. Gillade slutna vattenkylningne därför, gav ett öppet, fritt chassi som var lätt att meka i

När den låter som den ska hör jag inte ens pumpem, det har aldrig stört mig, isf är sidofläkten större oväsensfaktor än den. Men det är ju det om det krånglar igen med pumpoväsen blir jag lite lack.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Har en H80 med ett jobbigt ljud som gör att det låter som en gammal hårddisk, har hört att detta ska vara fixat i nya versioner dock, men vet inte om dessa kommit till sverige ännu förutom ljudet så är det jättebra kylare som håller riktigt låga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Har en H80 med ett jobbigt ljud som gör att det låter som en gammal hårddisk, har hört att detta ska vara fixat i nya versioner dock, men vet inte om dessa kommit till sverige ännu förutom ljudet så är det jättebra kylare som håller riktigt låga temperaturer.

menar du h80i med nya versionen eller bara en ny utgåva av de gamla? Precis! så har jag med det. Ligger runt 30 grader idle och inte högt över 55-60 grader i full load.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Har ett fractal design arc, passar den? ska kolla upp den

Några tips? hade en scythe ninja rev 2 innan men tyckte den var så bökig i chassit, inte bra med plats över, hade svårt o sätta in den för det var så trångt och meckigt att komma med fingrarna på de dumma "piggarna" som man ska trycka ner o vända o hålla på. Gillade slutna vattenkylningne därför, gav ett öppet, fritt chassi som var lätt att meka i

När den låter som den ska hör jag inte ens pumpem, det har aldrig stört mig, isf är sidofläkten större oväsensfaktor än den. Men det är ju det om det krånglar igen med pumpoväsen blir jag lite lack.

En Noctua NH-D14 borde passa i ditt Arc, dock en riktig bjässe. Kostar mindre än en H80i, kyler likvärdigt och är förmodligen tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

menar du h80i med nya versionen eller bara en ny utgåva av de gamla? Precis! så har jag med det. Ligger runt 30 grader idle och inte högt över 55-60 grader i full load.

Ny utgåva av de gamla, detta problem borde ju heller inte finnas på de nya h80i då de borde ha varit medvetna av problemen när de gjordes, så jag tror att de nya "i" versionerna kommer vara riktigt bra!

Permalänk
Medlem

jag smyg lånar tråden lite. Jag själv är inne på en h100i, det jag letar efter är ett par bra fläktar jag kan använda för PnP för radiatorn. Borde man spendera pengar på ett par dyra fläktar, tex noctua, eller går det bra med original fläktarna + 2st t.ex. http://www.inet.se/produkt/5322114/corsair-air-series-af120-q... ?

jag är inte extremt känslig för oväsen av fläktar, men går det få tystare fläktar som fortfarande kyler radiatorer bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Köpte i somras en antec kühler 620 som har haft ett jobbigt besvär med oväsen. Detta komma bara ibland när man startar datorn, startar man om datorn tills problemet är borta så är den knäpptyst sålänge datorn körs. Tycker det har fungerat smidigt med slutet vattenkylningsystem och ger mycket ledig plats i chassit! Därför tänkte jag köpa ett nytt och reklamera de gamla.

Vilken modell är det som gäller nu? Såg att corsair hade en h80i/h100i, som verkade bättre enligt swecs tester, men hur är det med dessa "oväsens sjukdomarna" som ändå en hel del av dessa produkter verkar ha?

Finns det några andra man bör spana in?

Hej

Först, det är två års garanti på din kyla och du kommer få en ny om du går till butiken. Jag hadde samma problem och fick en ny av webhallen.

Nu kör jag med cosair H70 core och den kyler lite bättre än antec kühler 620 och är tystare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

En Noctua NH-D14 kommer att prestera bättre än alla vattenkylare förutom 240mm och 280mm varianterna, kommer vara tystare, billigare och det är inga problem att få in den i ditt chassi.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

jag smyg lånar tråden lite. Jag själv är inne på en h100i, det jag letar efter är ett par bra fläktar jag kan använda för PnP för radiatorn. Borde man spendera pengar på ett par dyra fläktar, tex noctua, eller går det bra med original fläktarna + 2st t.ex. http://www.inet.se/produkt/5322114/corsair-air-series-af120-q... ?

jag är inte extremt känslig för oväsen av fläktar, men går det få tystare fläktar som fortfarande kyler radiatorer bra?

Är du ljudkänslig och har plats är en tornkylare med god marginal bästa lösningen. En H100i med Noctuas bästa fläktar kommer att prestera ca fem grader bättre än en bättre tornkylare men vara dubbelt så dyr och låta mer.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

En Noctua NH-D14 kommer att prestera bättre än alla vattenkylare förutom 240mm och 280mm varianterna, kommer vara tystare, billigare och det är inga problem att få in den i ditt chassi.

Enligt sweclockers tester är i stort sätt alla vattensystem 5-10 grader bättre än bästa luft.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Är du ljudkänslig och har plats är en tornkylare med god marginal bästa lösningen. En H100i med Noctuas bästa fläktar kommer att prestera ca fem grader bättre än en bättre tornkylare men vara dubbelt så dyr och låta mer.

Jag kommer använda ett NZXT switch 810, så luftflödet kommer ju vara bra, http://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart kanske är ett bättre alternativ istället för h100? Igen, ljud bryr jag mig inte om, jag bryr mig bara på tempsen. Men om de knappt är någon skillnad mellan h100 och NH-d14 / Phanteks så kanske man borde använda luft endå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Enligt sweclockers tester är i stort sätt alla vattensystem 5-10 grader bättre än bästa luft.

Och håller en rejält mycket högre ljudnivå. Skiter man fullständigt i om datorn låter som en orkan kommer vattenkylare att prestera bättre men det finns ingen mening med det. Vid samma ljudnivå är silver arrow till och med bättre. Den är inte ens den bästa tornkylaren.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Enligt sweclockers tester är i stort sätt alla vattensystem 5-10 grader bättre än bästa luft.

Sant, men då är det med högvarviga fläktar, alltså typ 2000-2700 RPM med pumpen på max.

Pratar man dock om ljud till prestanda så är luftkylare bättre, och pratar man bara om ljud så är luft klart det bättre valet.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

glömde tillägga, jag sitter just nu på en http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2, har ~ 51 grader nu när jag har wow samt skype och webbläsare igång på en oklockad 2500k. Mitt syfte är att klocka den till 4,2-4,5 Ghz, skulle det vara någon större skillnad om jag köper en http://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart istället?
Kanske byta kylpasta på min nuvarande Noctua kommer hjälpa

Blir riktigt fundersam då jag har ~ 50-60 grader när den är oklockad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Och håller en rejält mycket högre ljudnivå. Skiter man fullständigt i om datorn låter som en orkan kommer vattenkylare att prestera bättre men det finns ingen mening med det. Vid samma ljudnivå är silver arrow till och med bättre. Den är inte ens den bästa tornkylaren.

Och ofta man har den på maximum hela tiden då? Har min på quiet (lägsta) och har då aldrig sett mina temps varit på någon värst hög nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Först, det är två års garanti på din kyla och du kommer få en ny om du går till butiken. Jag hadde samma problem och fick en ny av webhallen.

Nu kör jag med cosair H70 core och den kyler lite bättre än antec kühler 620 och är tystare.

Tjo! Jo jag vet, men vill nog reklamera den o prova något ny, För tänkte, det är väl ändå inte ås bra o låta datorn stå utan något som täcker cpun medans jag väntar på att få den nya? Köpte den via webbutik.

Samt en liten fråga angående den här klister grejen man sätter på baksidan, är det svårt o få väck den? kan tänka mig att det är det, men har aldrig provat...

Tack för alla svar!

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Köpte i somras en antec kühler 620 som har haft ett jobbigt besvär med oväsen. Detta komma bara ibland när man startar datorn, startar man om datorn tills problemet är borta så är den knäpptyst sålänge datorn körs. Tycker det har fungerat smidigt med slutet vattenkylningsystem och ger mycket ledig plats i chassit! Därför tänkte jag köpa ett nytt och reklamera de gamla.

Vilken modell är det som gäller nu? Såg att corsair hade en h80i/h100i, som verkade bättre enligt swecs tester, men hur är det med dessa "oväsens sjukdomarna" som ändå en hel del av dessa produkter verkar ha?

Finns det några andra man bör spana in?

H100i och 4 st av dom fläktar jag har i PnP så är det spänningen och inte tempen som kommer vara öc begränsande. Du kommer inte höra något från fläktarna för det kommer överröstas av grafikkortet alla fall ;).

http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f12_pwm_-_...

D14 får du för ca: 600 kr men 5-10 grader varmare. Frågor du skall ställa Dej är: hur mycket pengar du vill lägga och hur mycket du vill överklocka.
Det kostar att ligga på topp Lycka till med valet

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Sant, men då är det med högvarviga fläktar, alltså typ 2000-2700 RPM med pumpen på max.

Pratar man dock om ljud till prestanda så är luftkylare bättre, och pratar man bara om ljud så är luft klart det bättre valet.

Kan finnas en sanning i det, men min kyla har aldrig gått max mer än under prime 95 tester dessutom ska mina fläktar låta max 19db vid max. Och när cpu går max har gpu redan gått max en stund och den låter lite mer.

Sorry köper inte att vattan låter mer i verkligheten, kanske på en testbänk med öppen låda.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att köpa slutet-köpes-vatten är platsbrist, har man inte det tänker man fel.

Skall man ge sig in i 5Ghz området med tri-sli 680 så går man på riktiga grejer med allt vad det innebär, nöjer man sig med en normal-överklockad SB@4.5Ghz går man på dem största tornkylarna, dem kyler mer än nog och nästan ljudlöst i full load..en tyst dator är en bra byggd dator.

Ger min SB-E @ 4.5Ghz som exempel, i spel max 56 grader på en individuell kärna, prime95 max 66 grader på någon kärna, PWM styrning av CPU-fläktar via BIOS, fan-profile=silent.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Enda anledningen att köpa slutet-köpes-vatten är platsbrist, har man inte det tänker man fel.

Skall man ge sig in i 5Ghz området med tri-sli 680 så går man på riktiga grejer med allt vad det innebär, nöjer man sig med en normal-överklockad SB@4.5Ghz går man på dem största tornkylarna, dem kyler mer än nog och nästan ljudlöst i full load..en tyst dator är en bra byggd dator.

Ger min SB-E @ 4.5Ghz som exempel, i spel max 56 grader på en individuell kärna, prime95 max 66 grader på någon kärna, PWM styrning av CPU-fläktar via BIOS, fan-profile=silent.

Förslag på chassifläktar i NZXT 810?

Permalänk
Medlem

I vägar om luftkylare så funderar jag själv på att skaffa en Silver Arrow SB-E då de kommer in på lager igen hos Inet. Skall tydligen kyla lite bättre än populära luftkylaren NH-D14. Kostar strax under 700kr dock, en värd investering om man vill ha en sval CPU under högre frekvenser antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Har en H80 med ett jobbigt ljud som gör att det låter som en gammal hårddisk, har hört att detta ska vara fixat i nya versioner dock, men vet inte om dessa kommit till sverige ännu förutom ljudet så är det jättebra kylare som håller riktigt låga temperaturer.

Man kan själv lösa problemet med att koppla pumpen till en fläktkontroller och sänka den tills det slutar. -1.0v brukar göra susen och påverkar inte tempen. Alla som gjort det har fått bort knattret. Gäller H80 - H100.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

Förslag på chassifläktar i NZXT 810?

Dom som följer med kan du använda men en fläktkontroller är ett måste, jag kör dem alltid på lägsta, verkar flytta ok med luft iaf, använder en vanlig simpel kontroller från NZXT.

Men beQuiet 140mm PWM skulle jag köpa om jag skulle köpa nya idag, 120mm varianten är bland dem bästa jag provat, gissar att 140 också är mkt tyst och effektiv.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

H100i har en sjukdom att låta väldigt mycket efter ett tag, hade jag vart du så hade jag köpt ett öppet system kit från inet för ca 1500 kr, kyler bättre än slutet med ca 20 c + att då får du en ordentlig vattenkylning då dom flesta slutna system verkar ha alla möjliga sjukdomar.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

I vägar om luftkylare så funderar jag själv på att skaffa en Silver Arrow SB-E då de kommer in på lager igen hos Inet. Skall tydligen kyla lite bättre än populära luftkylaren NH-D14. Kostar strax under 700kr dock, en värd investering om man vill ha en sval CPU under högre frekvenser antar jag.

Det är en fin kylare, den var mitt andra allternativ, gick enbart på Phanteks då den gick att få med vita fläktar vilket estetiskt passade bra in

Men toppmodellerna emellan, det är försumbart vad som skiljer dem åt, luftflöde i lådan och tempen i ditt kontor/rum har ger en större skillnad, ta den du tycker är snyggast!

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Och ofta man har den på maximum hela tiden då? Har min på quiet (lägsta) och har då aldrig sett mina temps varit på någon värst hög nivå.

Det är ju det jag försöker få fram, ingen vill inte ha ett system som låter som en orkan när man inte behöver det. I testerna där vattenkylare är bättre än tornkylare körs fläktarna på max vilket ger vattenkylarna en fördel för de ligger runt 35db när tornkylarna ligger runt 25db. Men när de ligger på en ljudnivå som en vanlig användare skulle trivas med kommer en tornkylare att prestera bättre än alla vattenkylare förutom 240mm & 280mm och hålla en snäppet lägre ljudnivå. En tornkylare är billigare och mycket mer driftsäker för det bara är fläktarna som kan gå sönder, en vattenkylare har även pumpen, slangarna och skarven mellan slang och pump/radiator.
db syftar på specifikationerna inte resultaten från tester där den ligger mycket högre.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kör med Corsair H100 med orginal fläktar i ett Fractal Design R4. Kör med fläktarna på lägsta/Medium hastighet och då ligger min I5 3570k på 35 grader i idle och 60 grader i full load. Visst fläktarna låter lite men dom ska jag byta ut till Noctua och då lär den bli ljudlös för pumpen hör man inte av.
Har Noctua NH-U12P SE2 i min htpc (Prodigy chassi) och visst den är riktigt bra men inte lika bra som H100.