TrueCrypt + pre-boot auth på icke-systemdisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

TrueCrypt + pre-boot auth på icke-systemdisk?

Har googlat mig blodig på det här nu men hittar ingen direkt lösning så jag hoppas att någon annan har varit med om samma "problem".

Jag har en 250Gb SSD och en 2Tb lagringsdisk. För att spara utrymme på SSDn skulle jag vilja ha användarkontona (my documents osv) på lagringsdisken. Där har jag även Dropbox, egna foton och filmer som jag vill behålla för mig själv. Samt lite andra grejer jag vill skydda.

Så, jag har installerat TrueCrypt på hela den volymen. Nu kommer det meckiga. Eftersom TrueCrypt-volymen laddas först när jag angett ett lösenord efter inloggning i windows så blir det en massa strul. Dropbox kastar felmeddelande om att den inte hittar sin mapp, användarprofilen blir helt korrupt osv. Om jag kunnat ange lösenordet INNAN windows startar så hade allt varit frid och fröjd.

(Jag är medveten om att jag kan köpra pre-boot authentication på systemdisken men det är inte den jag vill skydda)

Jag har svårt att tro att jag är den enda som har denna setup. Hur har ni gjort?!

Mvh

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Går det inte att kryptera båda och bli av med på det sättet (som du säger att du inte vill kryptera SSD:n)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av El_Raspberry:

Går det inte att kryptera båda och bli av med på det sättet (som du säger att du inte vill kryptera SSD:n)?

Du menar att man skulle få 2Tb-disken "på köpet" om man väljer att kryptera systemdisken? Det låter konstigt men om det kan vara en väg framåt så kanske det kan vara värt det. Vad jag förstått så ska inte prestandan påverkas nämnvärt av TrueCrypt.