Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Rengöra mekaniskt tangentbord

Hejsan!

Jag tänkte rengöra mitt QPAD MK-80 i dag, men jag vet inte riktigt om mitt tänkta tillvägagångssätt är godkänt - så hojta gärna till om någonting låter knasigt:

* Koppla ur tangentbordet

* Plocka ut A-Ö samt alla siffror och F1-F12.

* Blåsa igenom tangentbordet med kompressor

* Rengöra tangentbordet mer grundligt med fuktiga tops

* Rengöra tangenterna,var för sig, genom att doppa dem i vatten, gnugga på deras ovansida (beröringsytan) och sedan torka dem

Låter det vettigt? Någonting jag kanske borde tillägga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2012

Det låter bra tycker jag, se bara till att allt är torrt sen när du sätter i usbsladden igen.

i7 6700k 4,5 Ghz | ASUS Z170i | Noctua NH-D14 | 256 GB Samsung SSD | Corsair 16GB 3000mhz | Fractal Design Core 500 |GTX 1070 | Corsair SF450 450W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

Det enklaste är att köra alla tangenter i diskmaskinen alt tvättmaskinen och på så sätt rengöra dom ordentligt därefter låter man dom torka på lämpligt sätt. I övrigt så ser det bra ut som du tänker gå tillväga...

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Puttefnasket:

Det enklaste är att köra alla tangenter i diskmaskinen alt tvättmaskinen och på så sätt rengöra dom ordentligt därefter låter man dom torka på lämpligt sätt. I övrigt så ser det bra ut som du tänker gå tillväga...

Har en känsla av att de inte håller för att köras i tvättmaskinen Tror det går lika bra att tvätta dem för hand

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 1060 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |
Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Men när du är klar, vad tar du för en hel-rekond av mitt MK-80 ;D

GAMING: CPU: i7 3930k / Phanteks PH-TC14PE @ 4.5Ghz MB: ASUS Rampage IV Formula GPU: ASUS GTX 980 Ti OC STRIX Minne: Corsair 16GB 1600mhz LP QuadChannel PSU: NZXT Hale 90-1000W SSD: Samsung 840 PRO 256 GB # Samsung 850 EVO 500 GB HDD: Samsung EcoGreen 1.5TB # Samsung EcoGreen 2TB x 2 Chassi: NZXT Switch 810 Styrdonen: Qpad MK 80 # Qpad OM75 Monitor: BenQ XL2420T Sound: Bose QuietComfort 2
WORKING: MacBook Pro Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell P2715Q 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av BrutalSwede:

Har en känsla av att de inte håller för att köras i tvättmaskinen Tror det går lika bra att tvätta dem för hand

Klart de håller för att köras i maskin. Det går lika bra ja men är mycket jobbigare

Edit: Disk alltså!

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av BrutalSwede:

Man menar nog diskmaskin?
Så länge man inte kör dem på högsta värmen bör det vara lugnt. Kör dem på 30 eller ECO som en del diskmaskiner har.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Desk Master
Plats
Mariehamn
Registrerad
Jan 2013

Ett gammal hederligt sätt är att sätta tangetbordet i en handduk eller 2 och sen kastar du det i tvättmaskin på låg värma. sen torktumlarn efter det. O sen torka över natten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Hehe.. att tvätta elektronik i tvättmaskinen är inget jag skulle rekommendera ...

Jag rekommenderar tvättpåse. Det håller reda på dem när du tvättar, sköljer och torkar tangenterna. 50 kr på Lindex, eller låna morsans/flickvännens.
Jag slänger i några stycken Corega Tabs (för rengöring av tandproteser av plast, finns på apoteket) i påsen, lägger den i ett kärl med höga kanter och häller på varmt vatten från kranen. Enkelt och snabbt.

Trädvy Permalänk
Desk Master
Plats
Mariehamn
Registrerad
Jan 2013

destillerat vatten i tvättmaskinen skadar inte datorkomponenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svalöv
Registrerad
Dec 2008

smörj sen upp mekaniken med silikonfett innan du sätter på knapparna igen.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Oh herre.... Inga tvättmaskiner!! Inte diskmaskiner heller för den delen.

Det enklaste sättet är att ta loss alla tangenter, blanda ihop diskmedel och vatten i valfri bytta, slänga ner alla tangenter i vattnet, sen vevar du runt lite för att sedan ta ut tangenterna var för sig och torka med en kökshandduk. Då kommer dina tangenter bli som nya och du slipper krökta tangenter.

För att göra rent tangentbordet i sig rekommenderar jag tryckluft, och sen tandborste på de ställen som är lite svåra att komma åt. Skarvar mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Två bilder från när jag plockade bort de flesta tangenter innan jag körde en runda med kompressorn. Det var inte så fruktansvärt smutsigt, men det var ändå trevligt att få rengjort tangentbordet. Kan säga att det fungerade riktigt bra att blåsa det med kompressor, dammsuga och till sist sätta tillbaka alla tangenter och rengöra dem med en fuktig trasa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2012

varför tog du inte bort vänster skift, vänster ctrl osv?

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av zZerf:

Troligtvis för att det inte var värt besväret. Långa tangenter är mycket jobbigare att ta loss/sätta tillbaka, eftersom det sitter metallpinnar under för att stabilisera.

XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ
O2/ODAC
DT 150 med DT 100 headband&velour pads, Fidelio X1, DT 770, Sony XB700/500, Koss Porta Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av zZerf:

What he said:

Skrivet av Poppu-chan:

Troligtvis för att det inte var värt besväret. Långa tangenter är mycket jobbigare att ta loss/sätta tillbaka, eftersom det sitter metallpinnar under för att stabilisera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2003

Fast nu märkte jag att jag halvsvamlade. Tab, caps, vänster shift, ctrl samt alt-knapparna verkar inte ha såna trots allt. Inte på mitt MK50 iaf. *skäms*

XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ
O2/ODAC
DT 150 med DT 100 headband&velour pads, Fidelio X1, DT 770, Sony XB700/500, Koss Porta Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Poppu-chan:

Fast nu märkte jag att jag halvsvamlade. Tab, caps, vänster shift, ctrl samt alt-knapparna verkar inte ha såna trots allt. Inte på mitt MK50 iaf. *skäms*

Mycket möjligt, dock är jag inte heller helt säker på hur stor en tangent ska vara för att den ska ha en stabilisator – men jag ville inte chansa, så jag tog helt enkelt endast bort de som var lika stora som "vanliga" tangenter är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Dec 2010

Så här rengjorde jag mitt tangentbord

Det gick fint, de blev som nya Skulle dock inte rekommendera att köra med scotch brite om du inte har doubleshot keycaps. Färgen lossnar nog då

edit: såg att du redan gjort det nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2002

Tjena! Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite snabbt till mitt problem.

Jag lyckades med konststycket att spilla päronsoda över mitt MK-80 för ett tag sedan och nu tänkte jag åtgärda detta. Har ni några tips på hur man kan få rent själva brytarna från sockerbeläggningen? Jag tänker mest på om man kanske ska låta tangentbordet ligga i ett bad av något slag för att lösa upp skiten.

| E-mail |
CPU: Intel i7 4770K @ 3.5 GHz GPU: Gigabyte Geforce GTX770 2GB MB: ASUS Z87-A RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8GB PSU: Fractal Design Integra 500W HDD: 128GB Samsung 830 SSD | 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Corsair Carbide Air 540

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av i0x:

Tjena! Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite snabbt till mitt problem.

Jag lyckades med konststycket att spilla päronsoda över mitt MK-80 för ett tag sedan och nu tänkte jag åtgärda detta. Har ni några tips på hur man kan få rent själva brytarna från sockerbeläggningen? Jag tänker mest på om man kanske ska låta tangentbordet ligga i ett bad av något slag för att lösa upp skiten.

Jag kanske inte är till någon stor hjälp här, men försök att PM'a Huttala. Han är riktigt duktig och kunnig inom mekaniska tangentbord.

Dator: GPU ASUS Radeon R9 290 DC2 | CPU FX-8320 3.5GHz | MOBO Gigabyte GA-970A-UD3P | RAM Corsair Vengeance 8GB CL9 1600MHz | PSU Corsair CX 750M 80+ Bronze Modulär | SSD Samsung Basic 840-Series 120gb

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Decalibration:

Jag kanske inte är till någon stor hjälp här, men försök att PM'a Huttala. Han är riktigt duktig och kunnig inom mekaniska tangentbord.

Det är ju dumt, då vet ju ingen annan vad jag svarar. Jag är rätt aktiv på detta forum så läser det mesta. Saxar mitt svar på PM:et här.

Skrivet av Huttala:

Ta loss tangenterna, lägg dom i ett bad med diskmedel eller liknande, gör sedan rent dem.

För att få rent brytarna så är det T-röd eller liknande som gäller, sätt det på en tops eller liknande och tryck på brytaren så att den åker ner och upp. Gör detta med spriten tills den klickar som den ska (tyckte jag såg att du skrev att du har ett MK-80 med blå brytare).

Sedan låter du tangentbordet torka ett dygn eller så, tills du vet att det är torrt. Testa även brytarna under tiden du väntar på att det ska torka, så att du vet att du löst upp allt socker, har det börjat torka och tangenten blir trög igen så är det ju uppenbarligen socker kvar i den.

Jag har aldrig testat denna metod själv, då jag inte spiller saker i mina tangentbord ( ), men har läst att andra gjort såhär.

I värsta fall får du köpa lösa brytare och löda loss de som är tröga för att sedan sätta i nya där istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Apr 2002

Tack för svar Ska prova och se hur pass bra det hjälper och förhoppningsvis slipper jag byta ut några brytare. Hade jag spillt över det gamla tangentbordet så hade det varit en barnlek, men mekaniska brytare är inte lika förlåtande tyvärr

| E-mail |
CPU: Intel i7 4770K @ 3.5 GHz GPU: Gigabyte Geforce GTX770 2GB MB: ASUS Z87-A RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8GB PSU: Fractal Design Integra 500W HDD: 128GB Samsung 830 SSD | 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Corsair Carbide Air 540

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Subdubwise:

Mycket möjligt, dock är jag inte heller helt säker på hur stor en tangent ska vara för att den ska ha en stabilisator – men jag ville inte chansa, så jag tog helt enkelt endast bort de som var lika stora som "vanliga" tangenter är.

Beroende på vad det är för stabiliser så kan du faktiskt lossa tangenten utan att själva stabilisern hakar ur, och på så sätt se om det är en stabiliser eller ej under en viss tangent. Sen tror jag att stabilisers oftast börjar förekomma när tangenterna blir runt 2,25 breda. Finns inte direkt behov av det på en 1,5x1 CTRL.

Edit: vet inte vad det sitter för stabiliser på ditt tangentbord, men om det är något liknande som Filco använder (och andra tangentbord tillv. av Costar bl.a. mitt QFR) så är det väldigt enkelt att ta lös en sådan tangent men framförallt att stoppa dit den igen. Här är en väldigt bra video för att lära sig:

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Brukar köra på diskmaskinen med tangenter. Enda gången det blivit fel var med 60+ grader i 3+ timmar då blev det små vita bubblor som försvann efter ett tag.

Jag har även kört med vatten och diskmedel sen diska för hand men det blir lätt slitet med 2+ tangentbord.

Sen tryckluft på burk och tops/tandborste. Har inte lyckats pajja nåt av mina tangentbord än så

Skickades från m.sweclockers.com

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | 16 GB DDR3 | Gigabyte GA-PH67A-UD3 | MSI GTX 1070 Gaming X | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | Silverstone Fortress II | EVGA SuperNOVA G3 750W | Samsung 24" CFG70 | Eizo 24" | Asus VG248QE | Realforce 88UB | SteelSeries RIVAL + SX | Sennheiser PC 360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av gummybearkiller:

smörj sen upp mekaniken med silikonfett innan du sätter på knapparna igen.

Hej, ursäkta att jag öppnar tråden igen men är väldigt nyfiken på denna kommentar. Är det någon annan som man kan bekräfta att det funkar. Spillde läsk på mitt tangent bord och har gjort rent den men 4-7 knappar fastnar och skulle vilja smörja dom. Gjorde rent tangentbordet med break cleaner men funkade inte. Sen gjorde jag rent den med elektronik sprej för att få bort fukte (och som även rengör stod det) men varken någon av dom hjälpte så det här kanske är min lösning för att det är socker (från läsken) i brytaren. Men måste veta säkert att det funkar. Vill ju inte förstöra den mer än vad det är just nu. Med vänlig hälsning, Aki

PC: Windows 8.1, Stationär | Gaming burk |
Mobil: iPhone 6S 64GB iOS 9.0.2 Jailbroken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Är också intresserad av vad för smörjning man ska använda.

Skulle något sånt här kunna tänkas fungera?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-s...

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Ang. rengöring av tangenter så har jag märkt att varmt vatten + lite såpa gör susen. Såpan löser upp även den mest ingrodda smutsen väldigt enkelt och fort.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av siipan:

Är också intresserad av vad för smörjning man ska använda.

Skulle något sånt här kunna tänkas fungera?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-s...

Olja är jag tveksam till om du ska använda. Testa den här istället:

Silikonfett

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i7 4790k @4.7GHz CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600MHz GPU: Asus Strix 1080 SSD: Crucial MX300 750GB, Intel 530 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: Cooler Master V850 850W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech G900 Ljud: Audioengine A2+ & Wharfedale D10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Jan 2012

jag spillde ju läsk på mitt tangentbord (som skrivet ovan). så det sitter lite socker emellan mina tangenter.
jag smord in dom med silikon sprej http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-s...

tangentbordet funkar och tog inga skador av den. men sockret stelnar lite ändå, är inte helt nöjd med resultatet men det vart mkt bättre än vad det va ja.
men om du inte spillt läsk så tror jag nog den funkar bra till smörjning allmänt. och lätt att applicera .

PC: Windows 8.1, Stationär | Gaming burk |
Mobil: iPhone 6S 64GB iOS 9.0.2 Jailbroken