Om Metro UI inte fanns...

Permalänk
Medlem

Om Metro UI inte fanns...

skulle ni då vara mer benägna att gå över från XP/W7 till W8?

Jag personligen känner att jag vill ta klivet till W8, men jag gillar inte Metro alls och det är detta som stoppar mig.
Vet att det finns t.ex Classic Shell. Men tycker inte jag ska behöva använda tredjepartsprogram för att få denna funktion.(Riktig start-meny osv)

Permalänk

Varför ska man byta OS varje gång det kommer nåt nytt ? W7 funkar så bra, så för mej finns det ingen mening med det. Så svaret blev NEJ.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag hade nog fortfarande varit lite snopen på att aero glass var borta och att ribbon letat sig in på en massa ställen. Men det går ju att överleva och till viss del fortfarande att ställa tillbaka så som man vill ha det. Hade nog hoppat på åttan.

Men med metro så gör de ju valet lätt. Sitter på win 7 tills Google bestämmer sig för att polera en Linux-desktop distro.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma inställning som dig. W8 erbjuder många bra saker så som en mer utvecklad förmåga för plug and play. Snabbar boot, mindre bakgrundsaktivitet än W7. Men sen har de slängt på en massa skräp som bara stör. Och varför kan jag inte bara söka på allt? fungerar så simpelt i W7, bara öppna start och börja skriva. Åtminstonde ge oss alternativet att köra "windows classic" som det gick att välja när de introducerade all ny UI i vista.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Metro är inte så hemskt det är inte ett argument som väger upp mot fördelarna i W8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Sötast

Desktop OS på Desktop
Tablet OS på Tablet.

Är inget konstigt egentligen, det har varit logiskt se senaste 20 åren iallafall.

Permalänk
Medlem

Mer positiv? Ja. Hade jag bytt? Tveksamt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju plugins som ger Windows-knappen tillbaka sin traditionella funktion, så det tidigare s.k. "metro" är ingen nackdel som jag ser det. Vad jag ser är snabbare Windows med flera funktioner jag har saknat i tidigare versioner.

Kommer att bli köp vid nästa hårdvaruuppgradering.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Kanske bytt, sa "ja" men vet inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Windows 8, körde med det i över en månad, men kom inte riktigt överens -> Tillbaka till Wndows 7 för att dagar senare återigen gå till W8+Start8, nu är jag en happy camper :=)

Prestanda och en hel del vettiga funktioner gör Windows 8 till det bättre valet för mig.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Metro är inte så hemskt det är inte ett argument som väger upp mot fördelarna i W8

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är många som tycker att Metro är hemskt.
Inte alla, men många.

Jag är en av dem som inte gillar Metro, och kommer
än så länge inte byta 7an mot 8an, trots de andra
förbättrade funktionerna.

Hade man kunnat välja UI under installationen, så
hade det varit en annan femma, men nu trycker MS
ner Metro i halsen på folk, och jag tycker det är fel väg
att gå. Hade jag tyckt det var rätt hade jag varit Mac-användare...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Desktop OS på Desktop
Tablet OS på Tablet.

Är inget konstigt egentligen, det har varit logiskt se senaste 20 åren iallafall.

Den filosofin hade Microsoft tjänat på. Även om jag personligen hade plockat en Android-platta tror jag Microsoft hade vunnit mycket på det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Jag gick över till Windows 8, körde med det i över en månad, men kom inte riktigt överens -> Tillbaka till Wndows 7 för att dagar senare återigen gå till W8+Start8, nu är jag en happy camper :=)

Prestanda och en hel del vettiga funktioner gör Windows 8 till det bättre valet för mig.

Start8 är en fantastisk produkt. Och faktumet att den existerar redan så här tidigt under W8 liv påvisar just microsofts inkompetens.

Tyvärr fixar inte Start8 allt. Hade jag haft valet att köra w7 UI med w8 (vilket må vara ganska enkelt för microsoft att lägga till då "Metro" bara är ett helt annat operativ påtejpat ovanpå vanliga desktop) hade jag lätt bytt till W8. Men inte enns med Start8 känner jag de värt pengarna att uppgradera.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Metro är inte så hemskt det är inte ett argument som väger upp mot fördelarna i W8

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm jo.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Metro (och hela MS "store" tänket) och ribbons så skulle jag kört så det ryker:)
hot corners, charms bort och msconfig tillbaks till win7 är också ett måste
Win8 har väldigt många uppgraderingar under ytan, synd att skalet ska förstöra så mycket

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Från början var jag direkt negativ till W8 och dess modern UI. Dock började jag fundera på varför jag var så negativ och till slut kom jag fram till att det var för att jag inte kände igen mig. Då började jag fundera på hur jag använder W7 och då insåg jag att jag utan problem skulle kunna kliva över direkt till W8, varför jo för den absolut bästa feature som jag tycker W7 har är att jag kan fästa de program och spel jag använder mest på taskbar och lägga dem i den ordning jag vill. Själva startmeny använder jag ju bara när jag ska komma åt kontrollpanelen och dylikt vilket inte är särskilt ofta. Att använda W7 skrivbord som launcher eller filyta är ju bara slarv och har alltid varit det. Att då kunna ha ett organiserat gränssnitt som launcher istället för taskbar blir för mig ett betydligt snyggare sätt att hantera mitt windows.

Jag tror nog det är fler än jag som borde tänka på vad det är som är så bra med startmenyn för det är ju trots allt så att man kan organisera och placera rätt mycket på första skärmen i modern UI.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Ja, det tror jag. Jag gillar det mesta annat. Det som stör mig är Modern UI, "startskärmen" och Ribbon i utforskaren, samt alla, i mitt tycke, värdelösa program de skickar med från start. Utan allt det där så är Windows 8 i princip ett polerat Windows 7, och det är ju inte fel..

Sedan, visst skulle jag störa mig på den platta tråkiga designen men det går att vänja sig om fördelarna väger upp.

Sedan tror jag iofs stenhårt på att vartannat konsumentinriktat operativsystem från Microsoft är bra och vartannat är... mindre bra (om man ska vara len i truten), så Windows Blue kan nog bli bra, men helt klart så måste mycket ändras innan det ska falla mig i smaken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master

Kör Win8 på ett par datorer hemma, tycker det flyter på bra. Har sett en del ljusglimtar i Metro/Modern UI som gör att jag inte dödsstör mig på det. Startmenyn i Win7 använde jag ändå i stort sett aldrig, så för mig är M/MUI i stort sett en fullskärms-launcher för skrivbordsprogrammen jag inte vill ha pinnade på aktivitetsfältet.

Fullt dugligt, IMO.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Win8 har så många andra förbättringar att jag kan blunda lite för deras hallvdana försök med "Metro". Start8 kör jag för att slippa tänka på det så mycket och är glad öve rmin uppgradering.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Varför ska man byta OS varje gång det kommer nåt nytt ? W7 funkar så bra, så för mej finns det ingen mening med det. Så svaret blev NEJ.

För att kunna nyttja senaste versionen av DirectX vilket de som spelar uppskattar. Annars håller jag med dig

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta fungerar? Om det gör vore det kul att testa 8'an för att se om datorn blir nå snabbare.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

För att kunna nyttja senaste versionen av DirectX vilket de som spelar uppskattar. Annars håller jag med dig

Ja det skulle ju kunna va en anledning.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Varför inte? Du får snabbare boot, bättre överblick i taskmanager, pausa filöverförering osv. Du kan tabort metro och ha den normala startknappen nere åt vänster.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AlbertMwugabi:

Någon som vet om detta fungerar? Om det gör vore det kul att testa 8'an för att se om datorn blir nå snabbare.

Verkar vara skriven för previewn, men kan ju vara värt att testa bara för att. Kan prova när jag kommer hem. Vill inte pilla i registret per remote.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Verkar vara skriven för previewn, men kan ju vara värt att testa bara för att. Kan prova när jag kommer hem. Vill inte pilla i registret per remote.

Jaha såpass, men intressant att det gick i previewn, då känns det som att det borde gå på något sätt i den riktigt versionen. Ser fram emot med spänning om du lyckas eller ej!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det hade tom räckt om de inte haft den hemska startskärmen, metro kan gärna ligga kvar som ett alternativ, det kan vara positivt att kunna mixa plattappar och desktop men det får inte märkas och helt ta över på nått sätt om man vill köra desktop som det gör idag, det finns som sagt en hel del bra saker med 8an, men de drunknar totalt i den hemska startskärmen som tvingar en att använda en sök som är kraftigt försämrad pga interfacet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror det blir Windows 7 tills den här datorn drar sin sista suck faktiskt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag håller mig ifrån W8 av 3 anledningar:

1 är ui´t som man visst för en liten slant kan slippa.

2 det är för nytt för att man skall kunna känna någon större tillit till det jobbar med datorn dagligen måndag till Fredag och buggar och skit som skulle sätta stop för mitt arbetsflöde skulle bli för dyrt.

3 för att jag vissa program jag använder inte sägs vara optimerade eller kanske till och med fullt kompatibla med W8 hur vida det stämmer eller inte vet jag inte men jag tänker inte chansa .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

skulle ni då vara mer benägna att gå över från XP/W7 till W8?

Jag personligen känner att jag vill ta klivet till W8, men jag gillar inte Metro alls och det är detta som stoppar mig.
Vet att det finns t.ex Classic Shell. Men tycker inte jag ska behöva använda tredjepartsprogram för att få denna funktion.(Riktig start-meny osv)

har redan testat windows 8 ett par veckor utan metro med hjälp av start8 och lokalt konto så det fungerade precis som windows 7 men ändå var nackdelarna med windows 8 fler än fördelarna, SLI strulade, Spel strulade, konstiga krascher och dåligt drivrutinsstöd

kanske går tillbaka och testar det om något år eller så men just nu är windows 7 by far bäst..

annars är windows 8 bra men jag orkar inte försöka hitta fixes till alla problem jag hade i 8an när allt jag hade strul med fungerar bra i windows 7..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med metro. Man ser det bara när man loggar in i windows sen behöver man inte använda det mer.