Nu ska du betala tv-avgift för din dator!

Permalänk
Medlem

http://play.svt.se/ ligger ju endå nere... om någon från tv radio tjänst kommer och knackar på hos mig ska jag visa att jag har lagt in svt play i min hosts fil så att den inte går att komma åt (har inte gjort det ännu, så det är inte mitt fel att den ligger nere för mig..)

http://downforeveryoneorjustme.com/http://play.svt.se/

It's not just you! http://play.svt.se looks down from here.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Vad säger du då till samtliga personer i denna tråden som inte betalar eller vill betala tv-avgift?

Nej min generation tillhör inte den generationen som har haft det lätt..

Nej. Din generation tillhör uppenarligen den som ojjade sig över musikbranschens död när kassettbanden slog igenom.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Knippast! Blir uppriktigt sagt förbannad av din kommentar. Jag betalar som sagt för mig men jag vill inte betala för nåt jag inte använder!
vill inte betala 2079:- per år för SVT. Jag betalar gärna 948:- till netflix som jag faktiskt använder. Snylta har inget med saken att göra.

Håller med helt och hållet.

För mig känns det som SVT nu tvingar på folk något de inte vill ha genom att lansera alla sina kanaler via nätet. Just det jag stör mig mest på, att inte få välja om jag vill ha tillgång till SVT via nätet eller ej.
Jag antar väl att mitt ISP inte heller kan blockera SVT sajten heller.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Drygt undra ifall jag behöver betala har mobiltbredband med gb gräns varje månad som innebär att jag inte kan streama fritt hur mycket vag vill. Betala för något som är oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande är helt klart en bra tanke men tyvärr lever svt inte upp till det i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Håller med helt och hållet.

För mig känns det som SVT nu tvingar på folk något de inte vill ha genom att lansera alla sina kanaler via nätet. Just det jag stör mig mest på, att inte få välja om jag vill ha tillgång till SVT via nätet eller ej.
Jag antar väl att mitt ISP inte heller kan blockera SVT sajten heller.

Kan kan dem, inte vidare svårt. Får och vill är kanske det man borde fråga över.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Inte handlar det om nätverk i forumdelens mening åtminstone. Jag bedömer att det passar bättre i samhällsdebatt.

Och se till att hålla nivån uppe — anmäl inlägg som bryter mot trivselreglerna i §1. TV-licens är av någon anledning ett ämne som tar fram det mest konfrontativa i många medlemmar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Satt och hade en diskussion på jobbet och kom fram till följande
Baspaketet: Enbart Nyheter, objektiv, pengarna går enbart till att se till att leverera objektiva nyheter till Sverige.
Pluspaket: Galor, va med och stöd om du vill, utöver det ska det vara reklamfinansierat
Pluspaket: Sport, precis som ovan, stöd om du vill annars reklamfinansierat.
Pluspaket: "Underhållning", tänk på spåret, så ska det låta, o.s.v. var med och stöd, utöver det reklamfinansierat.

Kan behövas fila på men om baspaketet Nyheter fick ner kostnaden till 500kr per år till paddor och dylikt så skulle jag i alla fall vara beredd att betala "tv-avgiften".

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Håller med 80-talisterna har det gått bra för förutom de som är födda i slutet av 80-talet, dock tycker jag inte 90-talister har haft det bra jämfört med dem andra generationerna.

Skrivet av Solaris:

Nej. Din generation tillhör uppenarligen den som ojjade sig över musikbranschens död när kassettbanden slog igenom.

Nej inte alls är 90-talist.

Permalänk

FYI: citat från Eva Hamilton via SvD Näringsliv : "Förtydligande: Radiotjänst kommer alltså inte att aktivt leta upp och kräva avgift av dator- och surfplatteanvändare. Public Service är just nu under utredning och finansieringsfrågan - det vill säga licensen - har lyfts ut för att bearbetas senare. Direktiv ska klart till 2015."

Saker som är tveksamma just nu och inte har prövats är:
Huruvida "2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program" ska tolkas som primärt användningsområde eller ej.
Svaret från Radiotjänst "Spektrat av mobiltelefoner är så brett och vi ser inte att de först och främst används för att ta emot en hel tv-kanal" är ju faktiskt väldigt klargörande för hur de själva tolkar lagen. När han säger "främst används för att ta emot en hel TV-kanal" blir det rätt rimligt att anta att en dator inte heller är en enhet som främst används för att titta på TV.

Det är också tveksamt hur man ska tolka lagen att "mottagare på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program" är undantagna från avgiftsskyldigheten. Det som tidigare använts om man låtit plombera mottagardelen. Ska det räcka att blocka i brandväggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Nej inte alls är 90-talist.

Try harder.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Try harder.

Absolut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blå neka allt! Inte fan har du en dator hemma! Telefon? Vad är det! Nymodigheter! Jag har inte ens en radio.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Whippoorwill:

FYI: citat från Eva Hamilton via SvD Näringsliv : "Förtydligande: Radiotjänst kommer alltså inte att aktivt leta upp och kräva avgift av dator- och surfplatteanvändare. Public Service är just nu under utredning och finansieringsfrågan - det vill säga licensen - har lyfts ut för att bearbetas senare. Direktiv ska klart till 2015."

Saker som är tveksamma just nu och inte har prövats är:
Huruvida "2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program" ska tolkas som primärt användningsområde eller ej.
Svaret från Radiotjänst "Spektrat av mobiltelefoner är så brett och vi ser inte att de först och främst används för att ta emot en hel tv-kanal" är ju faktiskt väldigt klargörande för hur de själva tolkar lagen. När han säger "främst används för att ta emot en hel TV-kanal" blir det rätt rimligt att anta att en dator inte heller är en enhet som främst används för att titta på TV.

Det är också tveksamt hur man ska tolka lagen att "mottagare på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program" är undantagna från avgiftsskyldigheten. Det som tidigare använts om man låtit plombera mottagardelen. Ska det räcka att blocka i brandväggen?

Det går inte att komma runt TV-avgiften med att plombera TV-mottagaren längre. I alla fall inte om man är privatperson. Föreningar och liknande får göra det men inte privatpersoner så den vägen kommer man nog inte undan. Så det är ju den där formuleringen om huruvida en dator är avsedd för att ta emot utsändningar som är problemet. Men Copy Sweden fick ju igenom att ett USB-minne och en extern hårddisk primärt är till för att lagra privatkopierat material så det där med luddigt skrivna lagar hjälper nog inte oss så mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Haptic:

http://play.svt.se/ ligger ju endå nere... om någon från tv radio tjänst kommer och knackar på hos mig ska jag visa att jag har lagt in svt play i min hosts fil så att den inte går att komma åt (har inte gjort det ännu, så det är inte mitt fel att den ligger nere för mig..)

http://downforeveryoneorjustme.com/http://play.svt.se/

It's not just you! http://play.svt.se looks down from here.

Så det är redan några uppretade kreativa ungdomar som dragit igång en DDOS för att visa vad de tycker om uttalandet?

Sidan är nere för mig med nämligen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens någon jäkla dator

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det går inte att komma runt TV-avgiften med att plombera TV-mottagaren längre. I alla fall inte om man är privatperson. Föreningar och liknande får göra det men inte privatpersoner så den vägen kommer man nog inte undan. Så det är ju den där formuleringen om huruvida en dator är avsedd för att ta emot utsändningar som är problemet. Men Copy Sweden fick ju igenom att ett USB-minne och en extern hårddisk primärt är till för att lagra privatkopierat material så det där med luddigt skrivna lagar hjälper nog inte oss så mycket.

izatso? Sen närdå och med vilken motivering har de ändrat policy? Skulle gärna se källa även om jag inte ifrågasätter det du säger

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Whippoorwill:

izatso? Sen närdå och med vilken motivering har de ändrat policy? Skulle gärna se källa även om jag inte ifrågasätter det du säger

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Vet inte när de ändrade. Har en kompis som ringde upp Radiotjänst och sa att hans mottagare var plomberad för kanske 6 år sedan och det gick igenom utan problem så det kan inte vara så längesedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta känns så fel.

Jag som inte har någon tv och ej kollar, har inte betalat då jag ej har varken tv eller radio. Och bara för att jag har en dator med internet skall man nu få betala det är absurt. Ge ut konton till dem som betalar tv-licens till svt play istället så vi som aktivt valt bort tvn slipper betala.

Jag kan gladeligen betala för biobesök alt netflix då det är något jag använder och nyttjar mig av, men när jag inte kollar på vare sig 1,2,4 och ej änns har tv så skall jag och många andra straffas för att vi har dator, Hoppas internetleverantörerna kan lägga en spärr mot svt:s tjänster så man kan komma runt detta urbottna dumma påhit.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd

Vad gäller för mobiltelefoner? Har lästa de både ska betalas för och att de slipper undan.

Skrivet av Tomas_88:

Jag har inte ens någon jäkla dator

Någon såndära data har jag då inte!!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag gillar logiken att ensamboende ska betala lika mycket som en hel familj, varför inte köpa med samma system på skatten och då ha en grundavgift perioden hushåll? Då slipper man även alla skattesmittare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

sååååå, om man är säg 18 pers som bor i en trappuppgång som delar post nr och adress.... Och det räcker med en licens per hushåll... hmmmm...

Tänker inte betala om inte majoriteten av folket vill att det ska bli en skatt, får jag inte rösta tänker jag inte betala.

edit:

Vad är det som sätter stopp för "oss" att starta ett bolag som konkurrerar med "radio tv tjänst", där vi har ett par kanaler som sänder inget annat än gamla Simpsons avsnitt och dokumentärer som man kan köpa in billigt?

fråga
Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tomas_88:

Jag har inte ens någon jäkla dator

...då är det bäst att du anmäler din frånvaro av dator på radiotjänsts hemsida.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Vad gäller för mobiltelefoner? Har lästa de både ska betalas för och att de slipper undan.

Det som gäller för mobiler är att Radiotjänsts generaldirektör eller om det var informationsdirektör har sagt ungefär att mobilers huvudsyfte inte är att kolla på ett fullständigt kanalutbud och därför är det inte aktuellt att ta ut avgift på dem.

Med andra ord- mobiler verkar slippa undan, men det beror inte på någon glasklar lagtolkning gjort av någon jurist utan på rimlighetstolkning från en hög chef.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

http://play.svt.se/ ligger ju endå nere... om någon från tv radio tjänst kommer och knackar på hos mig ska jag visa att jag har lagt in svt play i min hosts fil så att den inte går att komma åt (har inte gjort det ännu, så det är inte mitt fel att den ligger nere för mig..)

http://downforeveryoneorjustme.com/http://play.svt.se/

It's not just you! http://play.svt.se looks down from here.

http://www.svtplay.se/ är korrekt adress om du vill se svt via webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekingare_86:

http://www.svtplay.se/ är korrekt adress om du vill se svt via webben

ahaaaaa xD där ser man vad mycket man använder det

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Helt korrekt. De som gnäller i den här tråden är uppenbarligen de som snyltar och tittar gratis.

Lösningen är uppenbar: koda SVT.

Jag betalar inte för SVT för jag vill inte se SVT. Koda skiten.

Det bästa av allt är att SVT alltså vill ta ut TV-avgift för datorer och telefoner eftersom de kan se SVT play - som SVT själva skapat, och aktivt gör reklam för. Fimpa SVT play så har vi löst det problemet också, plus sparat in ett par hundra miljoner i licenspengar. Sen kan vi fimpa ett dussin andra bullshit-SVT kanaler (Barnkanalen SVT - DÄR har vi ett viktigt public service uppdrag!) och sen borde väl ändå SVT kunna klara sig på de SJU MILJARDER KRONOR de får per år.

Eller här är en annan idé för SVT play, ett enda ord: paywall.

Annars kan jag hålla med om att det är viktigt att ha en public service TV kanal... och den ska självklart finansieras via statliga anslag av skattemedel, inte via nåt slags halv-officiell halv-skatt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Det var på tiden. De får gärna införa ngn form av konto också som bara de som betalar licensen kan använda. Snyltare ska inte kunna få tillgång gratis.

De får gärna införa konton som bara de som kollar behöver betala för så slipper vi andra betala för något vi aldrig kommer använda.

Permalänk
Avstängd

Från dagens GP:

Skrivet av GP:

Eva Hamilton: "Det är inget nytt, det finns en lag sedan 2006 som säger att den som kan ta emot en hel tv-kanal via någon manick är skyldig att betala tv-avgift." SVT:s VD om att de snart kommer att sända sina kanaler fritt på internet. Det betyder att tv-avgiften kommer att tas ut även för datorer och surfplattor.

Jag antar att hon syftar på lagen som säger:

Skrivet av Lagen 1989:41 §2:

En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål

.

Frågan blir då hur man definierar begreppet TV-program och Utsändning. Är TV-program bara saker som sänds via TV-nätet eller är det alla typer av program för rörlig bild, det är svårt att lägga definitionen någonstans mellan de två ytterlägena, men jag vet inte? Är en utsändning bara program som skickas ut automatiskt eller kan man räkna exempelvis en mediaström efter begäran som utsändning? Min tolkning säger att en utsändning måste vara något som sänds ut, inte något som man måste begära, men jag är förstås ingen advokat och har därför lite logik kvar i skallen. Jag skulle exempelvis aldrig kunna tro att Särskilt ägnad åt privatkopiering innefattade så allmänna produkter som USB-minnen eller externa diskar, men det är ju gängse uppfattning bland jurister.

Tänk också på att §6 och framför allt tredje punkten i samma lag finns:

Skrivet av Lagen 1989:41 §6:

Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte ska betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

Alltså har man rätt att ha en TV på prov i högst 15 dagar, det är svårt om inte omöjligt för någon att bevisa att du har haft en TV så länge om de inte har bevis som att du köpt en TV eller ett TV-abonnemang för längre sedan än så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som om man använder datorn för att se på tv..
SVT Play och alla andra kanaler kräver ju redan medlemsskap (och betalning?) för deras såkallade "premium"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Som om man använder datorn för att se på tv..
SVT Play och alla andra kanaler kräver ju redan medlemsskap (och betalning?) för deras såkallade "premium"

Inte SVT Play, mig veterligen, men de andra kanalerna, däremot.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.