Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker inte om att betala för sjukvård och poliser och barnomsorg, eller tex subventionera Stockholm, jag är inte där, det är ju sånt som jag inte har nån personlig nytta av, men jag har ändå betalt in några miljoner i skatt för sånt och jag skulle absolut inte vilja att man betalar fullt pris vid behov.
Samhället har nytta av vissa saker även om jag personligen inte har det just nu.

Japp, ett fungerade och tryggt samhälle bygger på att folk i allmänhet har just denna insikten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behövs inte åtkomst bara innehav av utrustningen, det vore underligt om de inte använder samma praxis som för tv ar.

Ja och hur ska de kunna veta om jag har någon utrustning för det?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Så bara för att möjligheten att kolla på deras program finns på nätet så måste jag betala?

Det är så sjukt det kan bli.

Gör en hemsida och skicka sedan faktura till hela svenska folket.. inte till dom som faktiskt använder sidan utan till alla.. mm bra jobbat där!!

kan inte jag också få köra den modellen??!! tror jag ska göra en sida med fotografier på fågelholkar och skicka fakturor specifikt till alla som inte tittar på den sidan men ja eftersom det ändå är krångligt att knyta ett visst ip till en viss adress så kan jag väl lika gärna skicka ut räkningar till alla...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aliassund:

Japp, ett fungerade och tryggt samhälle bygger på att folk i allmänhet har just denna insikten.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan man göra en seriös jämförelse mellan TV och Yrken? förstår inte riktigt hur en TV-kanal ska kunna hjälpa dig så som Sjukvårt och/eller en Polis skulle kunna göra. En jämförelse ska man göra mellan saker och ting som är relevanta, en TV-kanal kan man knappast kalla relevant(I argumentet TV-kanal - Sjukvårt- Polis), om du ska argumentera för eller emot något var iallafall då seriös.

Permalänk

Det finns ett allvarligt principiellt fel i den här frågan.

Det är att om en aktör frivilligt lägger ut någonting som blir tillgängligt för alla, utan att skydda det från "intrång" på något sätt, då får den här aktören också automatiskt rätt att ta betalt.

Det är som att åka och sätta ut fruktskålar på folks matbord och sedan kräva betalt för att den står där, oavsett om folk äter frukten eller inte.

Det här är INTE RÄTT, oavsett vad som står i lagen eller hur många som faktiskt betalar TV-licens.

Permalänk
Skrivet av Henke420:

Vem har inte en TV hemma? Det känns som en icke fråga.

Jag, t.ex. Stor fråga för mig som student som inte äger TV och inte riktigt har råd med några extra avgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ThomasL:

Ja och hur ska de kunna veta om jag har någon utrustning för det?

Radiotjänst har sagt att de inte kommer att göra något extra för att "jaga" internet tittare, de vill avvakta den pågående utredningen och det riksdagsbeslut som lär komma efter den, utifrån det riksdagen beslutar så lär de agera efter det och det kanske kommer några rättsfall där man får fram prejudikat, på det sätt som "Svenska systemet" fungerar. Dessutom är det enligt deras uppskattningar väldigt få som påverkas av det, de har sagt nånstans kring 3% mer avgiftspliktiga tittare jämfört med idag.
Det är varken SVT/SR, Eva Hamilton eller Radiotjänst som bestämmer det här, det är VI (alla i landet som röstar) som bestämmer det och majoritetens önskemål blir det som gäller i en demokrati, de allra flesta som kommer ifråga för att behöva betala avgiften är troligen myndiga och har rösträtt, använd den för att visa åt vilket håll ni vill att samhället ska utvecklas, passar inga befintliga partier som finns idag så starta ett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad mot idag alltså...

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk

Men allvarligt talat, vem fan bryr sig? Lagen är densamma som idag, ni som blir upprörda över det här, betalar ni tv-licens idag? I sådana fall har ni ju inget att oroa er över. Detsamma gäller de som INTE betalar, de lär ju inte börja betala bara för att lagen modifieras. Det här är ett onödigt slag i luften, ungefär som att införa en lag som förbjuder stöld av kokpotatis - det är redan olagligt och ingen kommer att åka dit för det.

Visa signatur

__________
Rickenbacker

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Japp, ett fungerade och tryggt samhälle bygger på att folk i allmänhet har just denna insikten.

Skickades från m.sweclockers.com

Och som alla vet gör Antikrundan ungefär samma samhälltjänst som sjukvården och polisväsendet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är varken SVT/SR, Eva Hamilton eller Radiotjänst som bestämmer det här, det är VI (alla i landet som röstar) som bestämmer det och majoritetens önskemål blir det som gäller i en demokrati, de allra flesta som kommer ifråga för att behöva betala avgiften är troligen myndiga och har rösträtt, använd den för att visa åt vilket håll ni vill att samhället ska utvecklas, passar inga befintliga partier som finns idag så starta ett.

Det där argumentet om att det är vi medborgare som bestämmer och väljer hur det ska vara för att vi har "demokrati" det tycker jag är riktigt dåligt.

För det första så får vi medborgare aldrig tycka i sakfrågorna.
För det andra så får vi en gång var fjärde år välja melllan ett mycket litet antal politikpaket/partier som redan från början skiljer sig väldigt lite från varandra, och som sedan kokar ner till bara två paket, majoriteten och oppositionen. Det är så klart inte så lätt att hitta ett paket som representerar ens egna åsikter under dessa förutsättningar.
För det tredje så finns det ingenting som säger att den politik man valde faktiskt är den som utövas när partiet väl är valt. Detta helt möjlighet att kräva ansvar från politikerna.
För det fjärde så har det visat sig att inte ens de enskilda politiker som är personvalda på sakfrågor att rösta som de lovat vid valet, när de sätts på prov.

Detta är den "representativa demokrati" vi har idag.

Att starta ett parti är inte heller så lätt. För att ens få ekonomiskt stöd så måste man uppfylla riktigt höga krav, det är som att systemet är riggat för att hålla nykomlingar borta. Fråga Piratpartiet...

Permalänk
Skrivet av ThomasL:

Ja och hur ska de kunna veta om jag har någon utrustning för det?

Skrivet av ThomasL:

Ingen skillnad mot idag alltså...

Skrivet av Rickenbacker:

Men allvarligt talat, vem fan bryr sig? Lagen är densamma som idag, ni som blir upprörda över det här, betalar ni tv-licens idag? I sådana fall har ni ju inget att oroa er över. Detsamma gäller de som INTE betalar, de lär ju inte börja betala bara för att lagen modifieras. Det här är ett onödigt slag i luften, ungefär som att införa en lag som förbjuder stöld av kokpotatis - det är redan olagligt och ingen kommer att åka dit för det.

Skillnaden är för oss som idag inte har TV men dator, att vi av Radiotjänst och möjligen lagen (beroende på ännu inte fastställd tolkning) i princip är licensskolkare vilket är straffbart. Sen är det en annan sak att de inte kommer att jaga oss, vi är ändå ostraffade brottslingar.

Permalänk
Medlem

Jag kommer i alla fall att fortsätta att inte betala tills den dag då jag möjligtvis dras inför rätta. Då tänker jag kämpa med allt jag har för att vinna mitt case då jag anser mig ha rätt. Förlorar jag så blir det dyrt, men det är faktiskt värt att ta den smällen för att visa vad jag tycker. Dock tror jag att just jag kommer vinna ett sånt mål då jag faktiskt inte köpt någon dator utan byggt ihop den från delar som i sig inte är gjorda för TV-mottagning och det är det som krävs av de delar man köper för att de ska vara avgiftspliktiga enligt nuvarande lag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Som Johan Norberg skrev i Metro:
"SVT:s krav på licens på datorer och läsplattor gav mig en idé. Jag ska lägga upp alla mina böcker på nätet och sen tvinga alla som har uppkoppling att betala för dem."

Permalänk

Undrar när den första vuxensajten överväger att gör samma sak som SVT planerar. För får en sajt göra detta, varför får då inte övriga göra samma sak.
För jag har inte hittat något lagmässigt som säger att SVT har ensamrätt på detta.

Vill dock minnas att jag har läst i någon lagtext, att den som är ägare till material som är upphovsrättsskyddat tillgängliggör detta till allmänheten förlorar upphovsrättsskyddet eller något annat skydd. Minns inte helt och hittar inte var jag läste det.

Om det nu kan införas på SVT är inte jag rätt person att avgöra.

En annan fundering är hur de har tänkt sig att skydda utsändningarna från att rippas och läggas ut på nätet.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och som alla vet gör Antikrundan ungefär samma samhälltjänst som sjukvården och polisväsendet.

Att de inte sköter sitt uppdrag är ett problem men inte skäl för nedläggning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cygni:

Som Johan Norberg skrev i Metro:
"SVT:s krav på licens på datorer och läsplattor gav mig en idé. Jag ska lägga upp alla mina böcker på nätet och sen tvinga alla som har uppkoppling att betala för dem."

Exempel på andra klassens journalist som förmodligen inte skulle platsa på SVT eftersom han körde på tentan i svenska statsskickets grundvalar o historia. Patetiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Exempel på andra klassens journalist som förmodligen inte skulle platsa på SVT eftersom han körde på tentan i svenska statsskickets grundvalar o historia. Patetiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man kollar på SVT's programutbud numera så passar han ju enligt din beskrivning perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av losdrivare:

Det där argumentet om att det är vi medborgare som bestämmer och väljer hur det ska vara för att vi har "demokrati" det tycker jag är riktigt dåligt.

För det första så får vi medborgare aldrig tycka i sakfrågorna.
För det andra så får vi en gång var fjärde år välja melllan ett mycket litet antal politikpaket/partier som redan från början skiljer sig väldigt lite från varandra, och som sedan kokar ner till bara två paket, majoriteten och oppositionen. Det är så klart inte så lätt att hitta ett paket som representerar ens egna åsikter under dessa förutsättningar.
För det tredje så finns det ingenting som säger att den politik man valde faktiskt är den som utövas när partiet väl är valt. Detta helt möjlighet att kräva ansvar från politikerna.
För det fjärde så har det visat sig att inte ens de enskilda politiker som är personvalda på sakfrågor att rösta som de lovat vid valet, när de sätts på prov.

Detta är den "representativa demokrati" vi har idag.

Att starta ett parti är inte heller så lätt. För att ens få ekonomiskt stöd så måste man uppfylla riktigt höga krav, det är som att systemet är riggat för att hålla nykomlingar borta. Fråga Piratpartiet...

Gör ett tankeexperiment o fundera på hur det skulle gå om vi alla med bristande kunskaper i mycket (inklusive mej själv) skulle kunna utöva direkt demokrati i sakfrågor. Huja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickenbacker:

Men allvarligt talat, vem fan bryr sig? Lagen är densamma som idag, ni som blir upprörda över det här, betalar ni tv-licens idag? I sådana fall har ni ju inget att oroa er över. Detsamma gäller de som INTE betalar, de lär ju inte börja betala bara för att lagen modifieras. Det här är ett onödigt slag i luften, ungefär som att införa en lag som förbjuder stöld av kokpotatis - det är redan olagligt och ingen kommer att åka dit för det.

Det ät alltid ett problem när folks moraliska uppfattning inte reflekteras i lagstiftningen oavsett om man begår brott eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor.zamanian:

Jag, t.ex. Stor fråga för mig som student som inte äger TV och inte riktigt har råd med några extra avgifter.

Även om jag till fullo försvarar avgiften tycker jag det är fel att man ska betala om man inte har en stadig inkomst. Frågan är radiotjänst jagar studenter mfl. idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte haft en tv sen jag flyttade hemifrån just för att slippa denna förbannade avgift och kommer inte betala bara för att jag har en dator oavsett vad lagen säger.
Kommer säkerställa att de inte ens kan få en krona över min döda kropp om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Även om jag till fullo försvarar avgiften tycker jag det är fel att man ska betala om man inte har en stadig inkomst. Frågan är radiotjänst jagar studenter mfl. idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag säga att dom gör. Är student och min enda inkomstkälla är studiebidrag och -lån, men ändå har dom ringt flera gånger och frågat om jag har TV. Köpte faktiskt en TV och började betala TV-avgift, men tyckte det var en onödig utgift när jag ändå bara använde TVn till film, så jag sålde den igen och avanmälde mig. En månad senare ringde dom på nytt och frågade vem som betalar TV-avgiften i hushållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eqweex:

Det kan jag säga att dom gör. Är student och min enda inkomstkälla är studiebidrag och -lån, men ändå har dom ringt flera gånger och frågat om jag har TV. Köpte faktiskt en TV och började betala TV-avgift, men tyckte det var en onödig utgift när jag ändå bara använde TVn till film, så jag sålde den igen och avanmälde mig. En månad senare ringde dom på nytt och frågade vem som betalar TV-avgiften i hushållet.

Girigt, förstår om de hade hållit sig till oss knegare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Gör ett tankeexperiment o fundera på hur det skulle gå om vi alla med bristande kunskaper i mycket (inklusive mej själv) skulle kunna utöva direkt demokrati i sakfrågor. Huja.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt i att vi inte kan vara med och besluta om allt, men vissa stora frågor borde det absolut vara folkomröstning på. Exempel på det är omröstning hurvida folket vill fortsätta att vara med i EU, flyktingfrågorna som blivit enormt stort i media senaste åren bör vi också få rösta på samt röstning om public service som även det skapar stora debatter. T.ex. Vad vill du ska ske med public service?

1. lägga på skatten
2. låta vara som det är idag, d.vs. en separat avgift.
3. Gör om till betalkanaler där de som vill kolla betalar för sig.

Skulle då majoriteten välja t.ex. val 3 så ska även det införas eftersom det är vad folket vill.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

Lulz, om man inte kollar på svts skitprogram då, eller för den delen några andra svenska program som sänds, då ska man ju inte behöva betala. Personligen kollar jag aldrig på webbtv eller vanlig tv för den delen, inte fan ska jag betala så.

O andra sidan, som någon annan nämner tänk om man inte har rätt mjukvara för att kunna kolla på streaming? Då kan det alltså anses som att man inte har rätt "utrustning" som möjligör mottagande av digitala sändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Du har helt rätt i att vi inte kan vara med och besluta om allt, men vissa stora frågor borde det absolut vara folkomröstning på. Exempel på det är omröstning hurvida folket vill fortsätta att vara med i EU, flyktingfrågorna som blivit enormt stort i media senaste åren bör vi också få rösta på samt röstning om public service som även det skapar stora debatter. T.ex. Vad vill du ska ske med public service?

1. lägga på skatten
2. låta vara som det är idag, d.vs. en separat avgift.
3. Gör om till betalkanaler där de som vill kolla betalar för sig.

Skulle då majoriteten välja t.ex. val 3 så ska även det införas eftersom det är vad folket vill.

Det är väl exempel på en fråga som de flesta inte förstår vidden av. Det är inte frågan om att betala för den eller den TV kanalen utan huruvida vi ska bidra till oberoende media som utan rädsla kan granska företag om myndigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det är väl exempel på en fråga som de flesta inte förstår vidden av. Det är inte frågan om att betala för den eller den TV kanalen utan huruvida vi ska bidra till oberoende media som utan rädsla kan granska företag om myndigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom SVT visat sig att de inte kan hålla sig opartiska i alla möjliga sammanhang, så ger jag inte mycket för det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Eftersom SVT visat sig att de inte kan hålla sig opartiska i alla möjliga sammanhang, så ger jag inte mycket för det.

Exempel?

Vidare sa jag inte opartiska utan oberoende, det är en jäkla skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite basic info om public service för alla er tvärsäkra populister:

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Public_service

Skickades från m.sweclockers.com