BF3 @ ultra = input lag, trots tillräcklig FPS

Permalänk

BF3 @ ultra = input lag, trots tillräcklig FPS

Jag kör med 13.2-drivrutinen från AMD, som har givit mig extra mycket prestanda med mitt 7970. Så nu när jag spelar med 1920*1080 @ high så flyter allting på ännu bättre än tidigare. Men när jag ändrar till ultra så känns det helt plötsligt som att v-sync är påslaget. Helt plötsligt upplever jag input lag på mina musrörelser, men FPS:en ligger allting omkring 60-70 på banor som Noshahr Canals (TDM).

Vad beror detta på?

Permalänk
Medlem

Provat ändra en inställning i taget?
Troligtvis är det en enda justering som bidrar till ditt lag...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Provat ändra en inställning i taget?
Troligtvis är det en enda justering som bidrar till ditt lag...

Nej, det har jag inte. Dock testade jag att spela på Noshahr Canals TDM @ ultra i dag igen, och nu fungerar det mycket bättre. Alltså FPS:en är densamma, men det här input lag:et, som jag upplevde i går, är nu borta. Skumt.

Permalänk

Post processing effekter brukar göra det.

Visa signatur

CM Q300L -- CORSAIR TX550M -- ASUS PRIME B550M-K -- RYZEN 5 5600X -- NVIDIA 3060TI -- CORSAIR VENGEANCE 3200MHz 2 x 16GB (32GB) -- PNY CS3030 XLR8 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

vad har du för mus?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

vad har du för mus?

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0

Permalänk
99:e percentilen

Menar du att jag med mitt 7970 @ 1100 MHz kan spela med MSAA utan att droppa under 60 om jag laddar ner CCC 13.2? :'D

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0

Ah har du några logitech grejer eller andra märken som kör med addon program? Märkt av att de ibland krashar och då får jag input lag även på saker som inte är logitech och måste starta om programmet

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Menar du att jag med mitt 7970 @ 1100 MHz kan spela med MSAA utan att droppa under 60 om jag laddar ner CCC 13.2? :'D

Jag har ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP och på små kartor, som Noshahr Canals TDM, kan jag spela på Ultra-preseten @ 1920*1080 utan att droppa lägre än 55-60 FPS med 13.2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ah har du några logitech grejer eller andra märken som kör med addon program? Märkt av att de ibland krashar och då får jag input lag även på saker som inte är logitech och måste starta om programmet

Nej, det har jag inte.

Permalänk
Entusiast

Det har inte att göra med det där trevliga fenomenet MS som AMD's nya drivare orsakat lite här o där?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Det har inte att göra med det där trevliga fenomenet MS som AMD's nya drivare orsakat lite här o där?

Tvärtom - 13.2 motverkar MS på ett mycket lyckat sätt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Nej, det har jag inte.

har du radeonpro ?
du kan ladda ner senaste beta och ställa in framebuffering (tror det hette så) på 0 det borde hjälpa när du gör en ny profil till just Bf3 i radeonpro skulle jag tro ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

har du radeonpro ?
du kan ladda ner senaste beta och ställa in framebuffering (tror det hette så) på 0 det borde hjälpa när du gör en ny profil till just Bf3 i radeonpro skulle jag tro ^^

Vet inte om det är fixat men både preview versionen och det "vanliga" RP fick BF3 att krascha för mig när jag la till det som en profil på den tiden man hade ATI.

I varje fall så rekommenderar jag SAMTLIGA ATI - användare att hämta&installera radeonpro ASAP

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Det går väll möjligen att skapa user.cfg med exempelvis 1 på prerender frames i bf mappen i my documents. Minns inte exakt men google finns ju.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få en länk till 13.2 drivrutinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Efter tester 64p Caspian Border cq large med 7970 @1200MHz droppar det som lägst runt 50fps men ett avrage på 72fps så det är helt klart spelbart på preset ultra.

Edit: baserat på totalt 117minuter benchmark och lägsta medel med fraps och en 2600K överklockad i 5GHz.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.