Problem att installera Windows 8

Permalänk

"'Uppgraderar' du genom att starta från en installationsskiva eller USB-minne (Nyckeln från din tidigare installation sparas då i minnet), så kan du där under avancerat läge helt rensa hårddiskens partitioner (eller så behåller du dem). Så det blir en form av 'uppgradering' även om inga program eller inställningar kan/kommer sparas. Det är i praktiken en form av ren installation."

Jag som inte vet hur man gör sånt x)

EDIT: Går det då även att radera Vista och istället installera Windws 8 ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ayhallilfallah:

"'Uppgraderar' du genom att starta från en installationsskiva eller USB-minne (Nyckeln från din tidigare installation sparas då i minnet), så kan du där under avancerat läge helt rensa hårddiskens partitioner (eller så behåller du dem). Så det blir en form av 'uppgradering' även om inga program eller inställningar kan/kommer sparas. Det är i praktiken en form av ren installation."

Jag som inte vet hur man gör sånt x)

EDIT: Går det då även att radera Vista och istället installera Windws 8 ?

Ja på allt. Har du bara tex vista på disken när du startar så funkar en upg. Sedan att du raderar allt under avancerat kvittar. Det funkar ändå. Ja Allt från XP till Win 7 går att köra upg till Win 8 på.

Permalänk

jag tryckte på F12 vid uppstarten men jag kom inte särskilt långt, måste Windows Vista skivan vara i?

Permalänk

Hej!
Jag håller på att installera windows 8 från ett usb-minne och har problem med det.

Jag bootar från usbminnet och väljer språk sen formaterar jag primärhårddisken där jag vill lägga operativsystemet på. Installerar sedan windows 8 felfritt, sen startar jag om datorn och det är här problemet uppkommer. Datorn startas upp och den kommer tillbaka till det jag redan gjort, dvs välja språk och vill göra om hela installationen.

Varför gör den så? Har jag installerat på fel partion? Har jag fel bootordning?

Har 1st USB, 2 USB, 3 Removal device.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillanmcdillan:

Hej!
Jag håller på att installera windows 8 från ett usb-minne och har problem med det.

Jag bootar från usbminnet och väljer språk sen formaterar jag primärhårddisken där jag vill lägga operativsystemet på. Installerar sedan windows 8 felfritt, sen startar jag om datorn och det är här problemet uppkommer. Datorn startas upp och den kommer tillbaka till det jag redan gjort, dvs välja språk och vill göra om hela installationen.

Varför gör den så? Har jag installerat på fel partion? Har jag fel bootordning?

Har 1st USB, 2 USB, 3 Removal device.

Jag antar att du har ställt in USB minnet som första boot enhet i BIOS och det innebär att den kommer att boota USB minnet varje gång datorn startar om, när man installerar Windows 7 så skall man rycka bort USB minnet eller ändra på boot ordningen när installationen meddelar att datorn kommer att starta om efter 10 sekunder och det är nog likadant i Windows 8 installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag antar att du har ställt in USB minnet som första boot enhet i BIOS och det innebär att den kommer att boota USB minnet varje gång datorn startar om, när man installerar Windows 7 så skall man rycka bort USB minnet eller ändra på boot ordningen när installationen meddelar att datorn kommer att starta om efter 10 sekunder och det är nog likadant i Windows 8 installationen.

Jag testade det, efter omstarten gick jag in i bios och väljer
Bootprio:
1. primärhårddisk där jag installerat OS
2. removable device
3. dvd

harddiskprio:
1. primärhårddisk där OS
2. sekundär
3. osv

Men ändå så står det
Windows Boot manager

windows faled to start. a recent hardware or software change might be the cause. to fix the problem:
1. insert your windows installation disc and restart your computer.
2. choose your language settings, and the click "next."
3. click "Repair your computer"

if you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

status: 0xc000000f
info: the boot slection failed because a required device is inaccessible.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayhallilfallah:

jag tryckte på F12 vid uppstarten men jag kom inte särskilt långt, måste Windows Vista skivan vara i?

Om du använder Windows 8 uppgraderings DVD skivan för att installera så skall du ta bort gamla Vista genom att boota W8 DVD skivan och välja Anpassad(avancerat) och sedan Enhetsalternativ(avancerat) nu kan du ta bort dom gamla partitionerna på hårddisken och installera W8 på det inte allokerade utrymmet.

Allt detta finns beskrivet i guiden från Techrepublic http://www.techrepublic.com/blog/window-on-windows/the-comple...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillanmcdillan:

Jag testade det, efter omstarten gick jag in i bios och väljer
Bootprio:
1. primärhårddisk där jag installerat OS
2. removable device
3. dvd

harddiskprio:
1. primärhårddisk där OS
2. sekundär
3. osv

Men ändå så står det
Windows Boot manager

windows faled to start. a recent hardware or software change might be the cause. to fix the problem:
1. insert your windows installation disc and restart your computer.
2. choose your language settings, and the click "next."
3. click "Repair your computer"

if you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

status: 0xc000000f
info: the boot slection failed because a required device is inaccessible.

Tyvärr vet jag ej vilket fel som du har men om du kan boota USB minnet genom att trycka på F12 eller någon annan funktionstangent vid start av datorn och välja USB minnet i en boot meny så kan du ha hårddisken som första boot enhet i BIOS och då slipper du att dra ut USB minnet eller ändra på boot ordningen vid ny installation av W8.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Tyvärr vet jag ej vilket fel som du har men om du kan boota USB minnet genom att trycka på F12 eller någon annan funktionstangent vid start av datorn och välja USB minnet i en boot meny så kan du hårddisken som första boot enhet i BIOS och du slipper att dra ut USB minnet eller ändra på boot ordningen vid installationen.

Jag har testat alla olika bootningsmöjligheter men alla får samma felmeddelande förutom om jag har
bootprio:
1. usb
2. usb

Hårddiskprio:
1. usb
2. primärhårddisk där jag har OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillanmcdillan:

Jag har testat alla olika bootningsmöjligheter men alla får samma felmeddelande förutom om jag har
bootprio:
1. usb
2. usb

Hårddiskprio:
1. usb
2. primärhårddisk där jag har OS

Om du skriver vilka datorkomponenter som finns i din dator så blir lättare för forum medlemmarna att hjälpa dig, jag har väldigt lite erfarenhet av olika BIOS så om du skriver vilket moderkort som finns i din datorn så är det mycket möjligt att det finns andra medlemmar som har ett likadant och då kanske dom kan hjälpa dig att lösa problemet.

Visa signatur

janee

Permalänk

TACK FÖR ALL HJÄLP!! HAR WINDOWS 8 NU !!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag låste din andra tråd då den var felplacerad men anmäl din tråd och få den flyttad istället för att starta en ny nästa gång.

Tack

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM