Enkelt program för att starta ett spel samt döda explorer

Permalänk
Medlem

Enkelt program för att starta ett spel samt döda explorer

Hej!

Jag vill skapa ett enkelt program som ska starta ett program (worms) samtidigt som det ska döda explorer. Detta dels för att jag vill lära mig koda nått enkelt och att färgerna i worms blir fel om explorer är igång..

Tanken är att jag enkelt ska kunna trycka på en fil så startas worms och explorer dödas helt enkelt..

Jag är så gott som nybörjare på att skriva program och har endast kodat lite i matlab så behöver ganska grundlig hjälp...

Permalänk

Jag har en .bat fil som gör detta. Om ca 2 timmar så kan jag posta koden (jag är på jobbet och har inte riktigt tid att skriva allt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag har en .bat fil som gör detta. Om ca 2 timmar så kan jag posta koden (jag är på jobbet och har inte riktigt tid att skriva allt).

åh det låter bra! Haft samma problem som jag kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

@ECHO OFF
TASKKILL /F /IM explorer.exe

START

(namn och path för exefilen till spelet (utan alla dessa parenteser såklart))

Lägg in texten i en .txt fil och döp om med filändelsen .bat

Därefter borde det bara vara att köra igång batchfilen så stängs explorer av och så startar programmet.
Kanske till och med finns ett kommando att ställa in 16-bit color depth istället för att stänga av explorer (som också bör kunna fixa färgproblemen)

Borde väl fungera...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trainer:

åh det låter bra! Haft samma problem som jag kanske?

Vi hade det problemet också när vi lira det på gymnasiet.
Hittade ett script som kanske löser det för dig