Asus 7970 DC2T, fläktarna lever sitt eget liv

Permalänk

Asus 7970 DC2T, fläktarna lever sitt eget liv

Hejsan!

Jag har ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP. Dess fläktkurva har jag ställt in manuellt i MSI Afterburner och den fungerar utmärkt. Dock märker jag att grafikkortets fläktar varvar upp, trots att de inte ska det!

Ett exempel är om datorn inte belastas, utan jag bara sitter i webbläsaren. Då ligger GPU-användningen kring 0 %. Om jag däremot startar en YouTube-video, så att flashspelaren drar igång, då hamnar GPU-användningen kring 0-10 % för att ibland peaka upp emot 20-30 %. Trots att MSI Afterburner rapporterar att fläkthastigheterna ligger stabilt på 20 %, som jag har ställt in dem att göra så länge kortet inte uppnår 60 °C, hör jag hur fläktarna varvar upp några enstaka procent för att sedan varva ner direkt när jag stänger ner fliken med flashspelaren.

Det är alltså ett uppenbart samband mellan GPU-användningen och detta ljudet som uppstår. Jag är även säker på att det är grafikkortet, då alla andra fläktar körs genom en fläktkontroller.

Ännu ett bekymmer med detta Asus-kortet är att jag inte kan dra ner fläkthastigheterna lägre än 10-15 %. Drar jag ner dem lägre så körs fläktarna inte långsammare, utan vid 10-15 % går gränsen tydligen.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad till Radeon.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.