Hälp med att snacka via CMD i windows 7 (msg)

Permalänk
Medlem

Hälp med att snacka via CMD i windows 7 (msg)

Hej har innan använt NET SEND i windows xp men har förstått att net send inte finns i vista/windows 7. Så tänkte använda msg för att snacka men får det inte att fungera riktigt. Har båda datorerna i samma workgroup och har ändrat AllowRemoteRPC till 1 i Regedit men när jag skriver msg HENRIKS-Laptop hej så får jag bara ett meddelande som säger att henriks-laptop inte finns eller är frånkopplad. Har även testat att köra den datorns IP men med samma resultat.

Ena datorn har windows 7 Professional och laptopen har windows 7 home premium (den jag försöker kontakta).

Har också testat detta med båda datorernas brandvägg och antivirus avstängda utan någon skillnad.

Vad kan jag ha missat :)? Kom gärna med förslag.

Permalänk
Medlem

Om jag skriver net view så kommer laptopen upp vilket är konstigt eftersom den tydligen ska vara frånkopplad..

Permalänk
Medlem

Om någon annan har liknande problem så löste jag mitt genom att bort arbetsgruppen och lägga till laptopen i Windows Credentials och sen satte jag ett lösenord på laptopen, drog sedan msg /server:HENRIKS-LAPTOP Henrik Test och voila