Permalänk
Medlem

hjälp med chassifläktar m.m

hej, jag har ett byggde ihop en datorn med chassit Fractal Design Define R4 och glömde köpa övriga chassifläktar som inte följde med, jag har 2st 4-pin's slottar och en 3-pin's slot fri/a på mitt MSI Z77A-S01 ATX moderkort, man kan ju dra el från nättaget också, men visst är det så att man kan köpa 3-pin's fläktar och sätta i 4-pin utan att det spelar större roll? Då det är ett R4 chassi så letar jag efter 140mm.

Lånade en bild från en annan post, området som är inringat i rött där saknar jag fortfarande fläktar.

Snabb summering:
1. 3-pin vs 4-pin, påverkar det mitt köp?
2. Vad för fläktar kan tänkas rekommenderas? för att forsla luften uppåt (se bild)
3. Chassifläkt på sidan, värt? ut eller in med luft, vilken fläkt är bra isf?

MSI GeForce GTX 680 2048MB Lightning
XFX Pro Series 850W 80+ Bronze
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz
Samsung SSD 840-Series 250GB
Corsair Cooling Hydro H60 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregerr:

hej, jag har ett byggde ihop en datorn med chassit Fractal Design Define R4 och glömde köpa övriga chassifläktar som inte följde med, jag har 2st 4-pin's slottar och en 3-pin's slot fri/a på mitt MSI Z77A-S01 ATX moderkort, man kan ju dra el från nättaget också, men visst är det så att man kan köpa 3-pin's fläktar och sätta i 4-pin utan att det spelar större roll? Då det är ett R4 chassi så letar jag efter 140mm.

Lånade en bild från en annan post, området som är inringat i rött där saknar jag fortfarande fläktar.
http://i47.tinypic.com/e9ey68.jpg

Snabb summering:
1. 3-pin vs 4-pin, påverkar det mitt köp?
2. Vad för fläktar kan tänkas rekommenderas? för att forsla luften uppåt (se bild)
3. Chassifläkt på sidan, värt? ut eller in med luft, vilken fläkt är bra isf?

MSI GeForce GTX 680 2048MB Lightning
XFX Pro Series 850W 80+ Bronze
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz
Samsung SSD 840-Series 250GB
Corsair Cooling Hydro H60 v2

Tycker det på bilden verkar bra!

3. Nej, tycker det förstör luftflödet, den som är under ger mycket luft till grafikkort!

Permalänk
Medlem

När det gäller chassifläktar är luftflöde viktigare än statiskt tryck. Sikta även på 140mm fläktar då de kan flytta mer luft och samtidigt låta mindre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

tack för svaren,
var ett tag sen jag byggde ihop en dator, skrev denna post snabbt också, hehe.

tänkte på 2x:
https://www.inet.se/produkt/5322116/corsair-air-series-af140-...

vad sägs ?

sedan var det här med 3-pin och 4-pin, jag har en 3-pins slott fri ,och de två resterande är 4-pin på mitt moderkort.. detta spelar mindre roll om jag kommer ihåg rätt?