Hur beskriver jag 3D rum? (matte)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Hur beskriver jag 3D rum? (matte)

Tjoho sweclockare!
Jag sitter inför ett problem:

I mitt projektarbete i gymnasiet så arbetar jag med att göra ett spel (FPS, börjar bli ganska bra nu). Dock så vet jag inte hur jag ska beskriva tre stycken positioner på ett mattematiskt sätt. Jag har bara gått Matte E då man får lära sig att skriva saker i "z = a + bi" form, dock så har jag använt mig lite av kvaternioner som man kan beskriva i fyra tal: "q = a + bi + cj + dk", dock så är min fråga hur man kan beskriva saker i tre tal, dvs positionen/rotation/storleken på ett föremål i ett rum med TRE dimensioner? Kan man skriva det i typ "å = a + bi + cj"?

Snälla hjälp mig, mina mattelärare kan inte sånt här!

Mobilt: Acer Aspire TimelineX 5820TG (HD5650m, i5-450m 2.4GHz, 2*2GB 1066MHz)
Fatboy: i5 2500k 4,3GHz || Antec KÜHLER H₂O 620 || Corsair XMS3 Vengeance 2*4GB 1600MHz || ASUS EAH7950 Direct CUII || Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS || Corsair HX 750W || NZXT Phantom (vit) || ASUS P8Z68-V PRO || Corsair SSD Force Series 3 60 Gibibyte + Verbatim 128 Gibibyte + ett antal mekaniska totalt 5.75 Tibibyte ||

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Det kan man nog, men frågan är vad man vill. Vad programmerar du i? Det vanliga är att använda sig av vektorer (som man sannolikt ändå måste använda sig av för att implementera kvaternionberäkningarna).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Elgot:

Det kan man nog, men frågan är vad man vill. Vad programmerar du i? Det vanliga är att använda sig av vektorer (som man sannolikt ändå måste använda sig av för att implementera kvaternionberäkningarna).

Jag använder mig av Unity 3D och monodevelop, dock så har jag inget problem med att förstå det när jag programmerar, det är hur jag ska skriva det på ett vettigt sätt i min projektarbetesrapport.

Dvs, jag måste visa det för matteläraren på ett förståligt sätt.

BTW, jag har börjat kollat lite smått på matriser, dock så innehåller mina kurser inget sånt, vilket gör det smått jobbigt

Mobilt: Acer Aspire TimelineX 5820TG (HD5650m, i5-450m 2.4GHz, 2*2GB 1066MHz)
Fatboy: i5 2500k 4,3GHz || Antec KÜHLER H₂O 620 || Corsair XMS3 Vengeance 2*4GB 1600MHz || ASUS EAH7950 Direct CUII || Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS || Corsair HX 750W || NZXT Phantom (vit) || ASUS P8Z68-V PRO || Corsair SSD Force Series 3 60 Gibibyte + Verbatim 128 Gibibyte + ett antal mekaniska totalt 5.75 Tibibyte ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av excepto:

Jag använder mig av Unity 3D och monodevelop, dock så har jag inget problem med att förstå det när jag programmerar, det är hur jag ska skriva det på ett vettigt sätt i min projektarbetesrapport.

Dvs, jag måste visa det för matteläraren på ett förståligt sätt.

BTW, jag har börjat kollat lite smått på matriser, dock så innehåller mina kurser inget sånt, vilket gör det smått jobbigt

Det är helt klart vektorer du är ute efter men det kommer ju i princip bara ge en position, sträckning och riktning. Vill du ha in rotation, storlek (som inte är längd) o.dyl. så borde du ju hamna i någon slags modell liknande den som atomer har, med kvanttal och storleksordningar.

För att ange en position i ett 3D rum kan du ju t.ex. ange tal på v = ax + by + cz ; a-c är realla tal och x,y,z är enhetsvektorerna dvs x,y,z axlarna i din matte. Du har ju räknat i koordinatsystem där punkter har formen (a, b) och det här blir då egentligen bara ett sätt att ange punkter på (a, b, c) samt vilken sträckning de har i ett 3D rum.

Vore jag du skulle jag nog prata med antingen en programmeringslärare (om ni har tillgång till såna) alt. en mattelärare, båda alternativen borde fungera

PS: Eller testa programmeringsforumet där det nog finns folk med kunskap om sånt här

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |