Program som fungerar i xp och Vista, bör man kunna räkna med att de fungerar i W8?

Permalänk
Medlem

Program som fungerar i xp och Vista, bör man kunna räkna med att de fungerar i W8?

Som rubriken anger gäller frågan om program som funkar i xp och Vista är kompatibla med W8.

Kör jag uppgraderingsassistenten från Microsoft så anger den att:
- [visst antal] av dina appar och enheter är kompatibla
- Åtgärder krävs för [visst antal] objekt
- Du behöver installera om dina kompatibla appar och enheter i Windows 8.

Klickar jag sen på Visa kompabilitetsinformation anges i en ny ruta
- att vissa funktioner kommer inte att fungera
- installera om i Windows 8
- uppdatering tillgänglig
- betald uppdatering tillgänglig
- gå till appwebbplatsen om du vill ha hjälp

Jag fattar:
* Att vissa funktioner inte kommer att fungera
* Installera om i Windows 8
* Uppdatering tillgänglig

Vad jag inte fattar är:
* Betald uppdatering tillgänglig.
* Gå till appwebbplatsen om du vill ha hjälp

Båda dessa verkar vara att en uppdatering eller uppgradering finns tillgänglig men som jag måste betala för. Men om jag inte vill ha uppdatering eller uppgradering mot kostnad, kommer min gamla version som fungerar under xp och Vista att fungera under W8?

Är det någon som stött på samma frågeställning?

Permalänk
Avstängd

Jag har inte stött på några program som inte fungerat under W8. Ibland har man varit tvungen att köra vissa i kompabilitetsläge men ganska sällan. Betald uppgradering tillgänglig borde ju betyda att det finns en ny version av programmet som är säkert att den fungerar på W8, men som dock kostar pengar. Exempelvis om du har Adobe CS5 som säkerligen fungerar på W8 men det är inte garanterat att allt fungerar precis som tidigare, då kan du köpa CS6 som är garanterat. (Bara exempel, jag har ingen aning om kompabiliteten för CS på W8 mer än att CS5 fungerar för mig.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte stött på några program som inte fungerat under W8.

Menar du program avsedda för W8 eller menar du även program som gavs ut för några år sedan under "xp- resp. Vista-tid"?

Skrivet av snajk:

Ibland har man varit tvungen att köra vissa i kompabilitetsläge men ganska sällan.

Är detta ett läge i W8 eller i applikationsprogrammet?

Skrivet av snajk:

Betald uppgradering tillgänglig borde ju betyda att det finns en ny version av programmet som är säkert att den fungerar på W8, men som dock kostar pengar. Exempelvis om du har Adobe CS5 som säkerligen fungerar på W8 men det är inte garanterat att allt fungerar precis som tidigare, då kan du köpa CS6 som är garanterat. (Bara exempel, jag har ingen aning om kompabiliteten för CS på W8 mer än att CS5 fungerar för mig.)

Jo, det är just det att många gånger klarar man sig bra med äldre applikationsprogram och därför vill snåla in på uppgraderingskostnaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SthR:

Menar du program avsedda för W8 eller menar du även program som gavs ut för några år sedan under "xp- resp. Vista-tid"?

Jag har inte så många program kvar från XP-tiden men en hel del från de senaste åren som alla fungerar som de ska. I några fall har det krävts att man kör programmet i kompabilitetsläge men ytterst sällan, som sagt.

Citat:

Är detta ett läge i W8 eller i applikationsprogrammet?

Det är inget läge i Windows utan man högerklickar på programmet/genvägen väljer egenskaper och går till kompabilitetsfliken. Där kan man välja att köra programmet i diverse lägen: W7, Vista, Xp SP3, -2, Me/98, 95. Detta fungerade på precis samma sätt i W7. En del program går inte att installera utan att man sätter installationsfilen till något kompabilitetsläge innan installation men fungerar sen helt som vanligt, ofta exempelvis drivrutiner och liknande.

Citat:

Jo, det är just det att många gånger klarar man sig bra med äldre applikationsprogram och därför vill snåla in på uppgraderingskostnaden

Jo, att uppgradera dyra program när man inte behöver känns rätt onödigt. Photoshop är ju ett typexempel (eller Office) där de allra flesta hade klarat sig utmärkt med inte bara förra utan förr-förr-förra versionen. Adobe la nyligen upp hela CS2 på nätet, dock får man enligt avtalet bara ta ner den om man äger en licens, och den fungerar fortfarande utmärkt på W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte så många program kvar från XP-tiden men en hel del från de senaste åren som alla fungerar som de ska. I några fall har det krävts att man kör programmet i kompabilitetsläge men ytterst sällan, som sagt.

Ok.

Skrivet av snajk:

Det är inget läge i Windows utan man högerklickar på programmet/genvägen väljer egenskaper och går till kompabilitetsfliken. Där kan man välja att köra programmet i diverse lägen: W7, Vista, Xp SP3, -2, Me/98, 95. Detta fungerade på precis samma sätt i W7. En del program går inte att installera utan att man sätter installationsfilen till något kompabilitetsläge innan installation men fungerar sen helt som vanligt, ofta exempelvis drivrutiner och liknande.

Jag har hittat detta läge i Vista enligt precis som du beskrev. Naturligtvis utan att jag kan välja W7 och Vista.

Det jag kan välja är W Server 2003 SP1, xp SP2, W 2000, W NT 4, W 98/W Me och W 95. Förklaring är sedan "Om du har problem med det här programmet och om det fungerat korrekt på tidigare Windows-versioner kan du välja det kompabilitetsläge som matchar den tidigare versionen."

Som jag förstår det skulle jag redan nu, ifall mina xp-program nu inte skulle gått under Vista, kunna valt xp läge i Vista på samma sätt som jag senare i W8 kan köra xp-läge. Eller hur? Har SP nr någon betydelse i detta sammanhang? Är det troligt att xp SP3 kom efter Vista släppet så detta är förklaringen till att xp SP2 står där i kompabiliteten och inte xp SP3?

Nu när jag fattat detta med programmen och att det verkar funka att "simulera" ett annat OS, hur är det med drivrutiner, finns det någon risk att grafikkort, DVD-brännare eller något annat, lägger av ifall jag går över till W8?

Skrivet av snajk:

Jo, att uppgradera dyra program när man inte behöver känns rätt onödigt. Photoshop är ju ett typexempel (eller Office) där de allra flesta hade klarat sig utmärkt med inte bara förra utan förr-förr-förra versionen. Adobe la nyligen upp hela CS2 på nätet, dock får man enligt avtalet bara ta ner den om man äger en licens, och den fungerar fortfarande utmärkt på W8.

Exakt, huvudet på spiken, för ex mina brev i Word eller beräkningar i Excel räcker office xp, har inte ens lärt mig alla funktioner där, så att köpa nytt Office W8 eller vad det kommer att heta känns ju onödigt.

Stort tack för din hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SthR:

Jag har hittat detta läge i Vista enligt precis som du beskrev. Naturligtvis utan att jag kan välja W7 och Vista.

Det jag kan välja är W Server 2003 SP1, xp SP2, W 2000, W NT 4, W 98/W Me och W 95. Förklaring är sedan "Om du har problem med det här programmet och om det fungerat korrekt på tidigare Windows-versioner kan du välja det kompabilitetsläge som matchar den tidigare versionen."

Som jag förstår det skulle jag redan nu, ifall mina xp-program nu inte skulle gått under Vista, kunna valt xp läge i Vista på samma sätt som jag senare i W8 kan köra xp-läge. Eller hur? Har SP nr någon betydelse i detta sammanhang? Är det troligt att xp SP3 kom efter Vista släppet så detta är förklaringen till att xp SP2 står där i kompabiliteten och inte xp SP3?

Ja precis. Jag vet inte helt säkert vad skillnaderna var mellan XP SP2 och 3 men för det mesta fungerar ett program för alla SP om det klarar sig på "grund-OS:et", alltså XP i detta fall. Jag vet inte varför de har med så många olika varianter på kompabilitetslägena men jag antar att det är för att det finns vissa program som exempelvis fungerar under SP1 men inte 2.

Citat:

Nu när jag fattat detta med programmen och att det verkar funka att "simulera" ett annat OS, hur är det med drivrutiner, finns det någon risk att grafikkort, DVD-brännare eller något annat, lägger av ifall jag går över till W8?

Lägger av är väl inte så stor risk, däremot är det inte helt säkert att du får allting att fungera precis som förut. Det beror förstås på hur gamla grejerna är osv. men även gamla grejer brukar fungera bra direkt med Windows medföljande drivrutiner. Jag vet att exempelvis Nvidia har haft lite problem med att får deras multiskärmsfunktioner att fungera under W8 men det beror på att de tidigare fungerade med hjälp av en "fullösning", drivrutinen fick alla skärmarna att framstå som en väldigt bred skärm för OS:et, vilket gjorde att man kunde spela ett spel på alla skärmarna. Under W8 blir det problem för då stretchas alla fullskärmssaker (typ start och apparna) ut över alla skärmarna då OS:et tror att det är en skärm. De lär lösa detta snart men liknande problem för hårdvara som är några år gammal kanske inte löses så fort eller alls.

Har du en massa hårdvara som är väldigt gammal, typ ljud- eller grafikkort från XP-tiden (alltså typ minst sju år gamla) eller så, eller speciell, typ hårdvarukontroller för någon specifik applikation eller konstiga gamla gränssnitt som knappt användes när de var nya, så är det inte säkert att de fungerar men annars lär du inte få några större problem.

Permalänk
Medlem

Det skall inte vara några problem!

OM det nu visar sig att du får problem kan du alltid SHIMA dina appar i Windows 8.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd837644(v=ws.10)....

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lägger av är väl inte så stor risk, däremot är det inte helt säkert att du får allting att fungera precis som förut. Det beror förstås på hur gamla grejerna är osv. men även gamla grejer brukar fungera bra direkt med Windows medföljande drivrutiner. ...

Har du en massa hårdvara som är väldigt gammal, typ ljud- eller grafikkort från XP-tiden (alltså typ minst sju år gamla) eller så, eller speciell, typ hårdvarukontroller för någon specifik applikation eller konstiga gamla gränssnitt som knappt användes när de var nya, så är det inte säkert att de fungerar men annars lär du inte få några större problem.

Stort tack för att du tar dig tid

Går jag in på något som heter Enhetshanteraren på Vista kommer det upp en mängd av saker som
- att datorn är utrustad med ex en DVD som heter xx.
- Klickar jag sedan på denna enhet
- kommer det upp en ny ruta där det finns bland annat fliken Drivrutin.
- Öppnar jag sedan fliken Drivrutin
- kommer det upp lite valmöjligheter beträffande drivrutin
- bl. a. uppdatera drivrutin "Om du vill uppdaterar drivrutinen för den här enheten"
- Kickar jag där kommer det upp två val där det ena är Sök automatiskt efter uppdaterade drivrutiner, En sökning kommer att ske i datorn och på Internet efter de senast drivrutinerna för enheten.
- Klickar jag sen där så sker en sökning och sedan svarar sökningen att jag har den senaste drivrutinen för enheten.

Detta scenario gäller i princip för de flesta enheter som jag har på datorn.

Min fråga är om det blir likadant efter installationen av W8, att jag kommer att ha något liknande enhetshanteraren och där jag kan söka drivrutiner på samma sätt som jag nu kan göra i Vista?

Permalänk
Avstängd

Ja, enhetshanteraren finns kvar och fungerar på samma sätt. Med ett utropstecken vid enheter som inte är korrekt installerade precis som idag. Det är till och med lättare att komma åt den på åttan då den finns direkt i menyn som kommer upp vid ett högerklick i starthörnet, men man kan fortfarande komma åt den som tidigare också om man föredrar det.