Permalänk

Rengöra tangentbord?

Har kommit något kladdigt under två tangenter (givetvis under delete som man använder ofta) så jag undrar nu hur jag rengör detta?
Det är ett Cherry eVolution Stream XT jag har (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=897191).

Hur tar jag lättast bort tangenterna? Vill verkligen inte ha sönder det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ta försiktigt bort tangenten genom att trycka under två knivar eller liknande på två sidor av tangenterna, svårt att förklara så följ denna instruktionsfilm:

Givetvis ska du använda en keycap-remover om du har en sådan.

När tangenten är borta kan du ta fuktade tops och rengöra med.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Ta försiktigt bort tangenten genom att trycka under två knivar eller liknande på två sidor av tangenterna, svårt att förklara så följ denna instruktionsfilm:

http://www.youtube.com/watch?v=9C3qFxwpVhY

Givetvis ska du använda en keycap-remover om du har en sådan.

När tangenten är borta kan du ta fuktade tops och rengöra med.

Tack för ditt svar!

Och det där fungerar att göra även på nya tangentbord? Dom är tillverkade på samma sätt antar jag? Han i videon använder ett väldigt gammalt tangentbord ser jag.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Har kommit något kladdigt under två tangenter (givetvis under delete som man använder ofta) så jag undrar nu hur jag rengör detta?
Det är ett Cherry eVolution Stream XT jag har (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=897191).

Hur tar jag lättast bort tangenterna? Vill verkligen inte ha sönder det.

Skruva bara upp skruvarna på baksidan utav tangentbordet och rengör de delar som INTE har elektronik på sig(vanligtvis en gummimatta och delen där tangenterna sitter), låt torka i 3-7 dagar så att allt vatten försvinner. Skruva ihop.. Klart

EDIT: Såg nu att det var ett mekaniskt tangentbord.. Fungerar nog inte på samma sätt då!

Visa signatur

Moderkort: Asus Sabertooth z77 Processor: Intel 3770k Nätaggregat: SilverStone Strider 1000W Grafikkort: EVGA Geforce GTX 680 2GB Minne: Corsair Vengeance 16 GB Hårddisk: WD Caviar Blue 1 TB - Extern LaCie 1 TB SSD: Intel 120 GB Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Om det bara är lite kladdigt så kanske du kan lösa upp det med elektronikspray.

Polare som fixade bärbara datorer där folk spillt saft,öl,öl läsk rakt ner i. Sänkte ner skiten i elektronikspray & d brukade kirra biffen.

Eftersom du bara har lite kladd & inget e dött, så borde det räcka med en flaska som du sprayar på fläckarna med.

Annars köp en sådan där key-cap remover, jag ska nog fan göra d sitter med DasKeyboard - vill inte ha sönder detta by mistake.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Tack för ditt svar!

Och det där fungerar att göra även på nya tangentbord? Dom är tillverkade på samma sätt antar jag? Han i videon använder ett väldigt gammalt tangentbord ser jag.

alla mekaniska tangentbord är uppbyggda så att man kan ta bort tangenterna som på filmen.
de flesta "rubberdome"tangentborden är likadana, men det finns några billiga undantag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Rör inte tangentbordet för allt i världen.

Du har scissor switchar på det tangentbordet (iaf vad jag hittade), du kommer till 99.9% ha sönder några av dom switcharna när du tar bort dom, och det är ett riktigt jäkla jobb att få på dom.

Tipsen att ta bort tangenterna som länkats är helt åt skogen också på scissor switchar, förstör dom direkt.

Tips, om det nu faktiskt är scissor, rör dom för allt i världen inte.