Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Färskingfråga

Ok, då kunde man inte stå emot längre. Jag har precis installerat Arma...DayZ.

Till frågan: Om jag spelar på en server och samlar på mig en drös med saker och vapen etc, måste jag då fortsätta på just den servern för att behålla mina saker? Eller kan jag spela vidare på en annan server med min ihopsamlade gear?
Jag trodde det var hundratals, minst, spelare per server i en slags mmo-liknande persistent värld. Nu när jag ser servrar med 50-pers limit blir jag lite fundersam hur det egentligen funkar.

Stort tack på förhand för vad än svar någon kan ge på min lata noobfråga
/W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2009

Hej Woaini!
Såhär ligger det till, så jag har lärt mig. Det finns två sorters HIVE, den ena är Private och den andra Public.

Detta fungerar så, att på en Private, kan servermodsen göra vad dom vill med servern, lägga till saker, ändra startgear osv osv. Den gear som samlas på denna sorts server, är just kvar på den servern och kan därför inte flyttas till en annan.

På en Public så har man samma gear på alla Public servers eftersom att dom servrarna kör efter samma "regler" vilket då betyder att man kan flytta gear o gubbe mellan servrar listade som Public. (När man "flyttar" så ansluter man bara till en annan server)

Hoppas att det hjälpte!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Suveränt. Tackar.

(Efter mina två första timmar i spelet hade jag lyckats hitta en burk cola, några flares och lite olika gevärspatroner. Inte mycket att förlora kan man säga haha).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Dogrun2:

Hej Woaini!
Såhär ligger det till, så jag har lärt mig. Det finns två sorters HIVE, den ena är Private och den andra Public.

Detta fungerar så, att på en Private, kan servermodsen göra vad dom vill med servern, lägga till saker, ändra startgear osv osv. Den gear som samlas på denna sorts server, är just kvar på den servern och kan därför inte flyttas till en annan.

På en Public så har man samma gear på alla Public servers eftersom att dom servrarna kör efter samma "regler" vilket då betyder att man kan flytta gear o gubbe mellan servrar listade som Public. (När man "flyttar" så ansluter man bara till en annan server)

Hoppas att det hjälpte!

Det är dock en sanning med modifikation. Det finns privata hives där ditt gear och position är samma på alla servrar inom den hiven. En vanlig är ju Vilayer.

En nybörjartips är att försöka ta dig längs med östkusten till Berezino. Det är inte alls lika många bandits som hänger där uppe så det kan vara en bra start för att få tag i lite basvaror som morfin, bandage, bättre väska osv. Lycka till!