Permalänk
Avstängd

Farligt för datorn att överklocka?

Tja, har en FX 6100 på 3,3ghz som jag vill överklocka till 4,0ghz 24/7 stabilt om det går. Vad menar folk att den går bra 24/7 när dom överklockar? Kan det ta skada om jag överklockar ellerär det bara skitsnack att ngt dåligt kan hända? Hört att de e lite farligt t.e.x om man inte höjer spänningen eller va de heter när man ska överklocka.

Permalänk
Medlem

Det finns alltid risker med att överklocka.

Jag säger inte att det är ofta något händer, men man ska inte vara naiv och tro att det INTE KAN gå sönder.

Största problemet är att det blir varmare när du höjer frekvensen och mer ström går igenom chippet, höjer du spänning så kan även det slita på komponenterna, i värsta fall får du elektronmigration som sakta äter upp ditt chip.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Det finns alltid risker med att överklocka.

Jag säger inte att det är ofta något händer, men man ska inte vara naiv och tro att det INTE KAN gå sönder.

Största problemet är att det blir varmare när du höjer frekvensen och mer ström går igenom chippet, höjer du spänning så kan även det slita på komponenterna, i värsta fall får du elektronmigration som sakta äter upp ditt chip.

Är CPU-fläkt ngt att föredra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShutteN:

Är CPU-fläkt ngt att föredra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör byta kylare om du ska överklocka.

Permalänk
Medlem

nja det farligaste är ju temperaturerna och strömfasernas belastning på moderkortet men har man bra moderkort så ska det då gå bara man ser till och ta det i steg :3
har du moderkort med minst 6+2 fas så ska det gå utan problem ^^
vad kör du för moderkort just nu ?

skulle gått på minst denna kylare ifall du ska på 4.0 ghz ^^
https://www.inet.se/produkt/5321761/arctic-freezer-13

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

nja det farligaste är ju temperaturerna och strömfasernas belastning på moderkortet men har man bra moderkort så ska det då gå bara man ser till och ta det i steg :3
har du moderkort med minst 6+2 fas så ska det gå utan problem ^^
vad kör du för moderkort just nu ?

skulle gått på minst denna kylare ifall du ska på 4.0 ghz ^^
https://www.inet.se/produkt/5321761/arctic-freezer-13

Det är väl helt skit samma om du har 38 faser på moderkortet. Det är likström i slutändan ändå och kvalitén på komponenterna spelar mest roll, förr klockade man bra med 3 faser också.

Att det inte är några direkta problem är helt ok.

Men man ska inte säga att saker INTE KAN GÅ SÖNDER när man klockar även om det är ovanligt.

Har man en komponent som är svag och på gränsen så kan klockningen vara det som gör att det packar ihop i förtid.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Datorn kan ta skada utav överklockning, ja.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red