Permalänk

ram minnen i ugn ?

Hej

jag har nyss köpt beganade ram minnen till min htpc
men när jag stoppar i dom så vägrar datorn starta .
jag har testat med andra minnen och dom fungerar

Så min fråga är om man kan köra ram stickorna i ungnen för att få dom att fungera?

jag är bara nybörjare in o datorer och It så är tacksam för svar

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem

Vad får dig att tro att dom skulle fungerar genom att köra dom i ugnen?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Vad får dig att tro att dom skulle fungerar genom att köra dom i ugnen?

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/889688-guide-aterup...

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Vad får dig att tro att dom skulle fungerar genom att köra dom i ugnen?

Har hört att grafikkort kan börja fungera igen om man har kört dom i ungnen:-)

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Har hört att grafikkort kan börja fungera igen om man har kört dom i ungnen:-)

Om de ändå är sönder så finns det väll ingen anledning att inte prova

Tror inte det blir något problem vid de tempraturerna men var försiktig med eventuella farliga gasor och liknande.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Har hört att grafikkort kan börja fungera igen om man har kört dom i ungnen:-)

Det brukar bero på att lödningar på grafikkortet har sprukit och genom att värma det smälter man ihop det. Enkelt förklarat. Det som gör att dina minnen inte fungerar är nog inte spruckna lödningar utan snarare ESD eller liknande.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Har hört att grafikkort kan börja fungera igen om man har kört dom i ungnen:-)

tror inte det kommer hjälpa eftersom ram minnen i allmänhet är väldigt varma och av vad jag vet så löder man inte ram minnen, man kör in grafikkort i ugnen eftersom lödningarna har släppt och ibland fungerar det och de smälter samman igen eller så bränner man kortet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

tror inte det kommer hjälpa eftersom ram minnen i allmänhet är väldigt varma och av vad jag vet så löder man inte ram minnen, man kör in grafikkort i ugnen eftersom lödningarna har släppt och ibland fungerar det och de smälter samman igen eller så bränner man kortet

Tvärtom, RAM minnen är kalla, grafikkort varma.
Vilket är anledningen till att vissa modeller (främst nVidia) pajjade sina anslutningar.
Minnen drar endast ett fåtal watt som mest per sticka:
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM#Power_consumption

Och RAM minnen är i högsta grad fastlödda, tekniken kallas BGA.
D.v.s exakt samma teknik som används att löda GPU'er.

Permalänk

Prova och återkom med resultat:)

Permalänk
Medlem

Troligtvis fungerar det inte, då RAM lödningarna inte brukar gå sönder.
Är snarare kretsarna som skadats ESD eller något sådant.
Men att prova går alltid!

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

Mest troligt är att minnena inte är kompatibla med moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Du kan inte testa dom i nån kompis dator innan du kör dom i ungen?

Angående bakning så funkade bra för mig att baka ett gammalt 8800gts efter det dött

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 / Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F GAMING / Minnen: Corsair 32gb (2x16) 3200mhz / Processor: Intel i7 9700k / Kylning Noctua NH-D15 / Grafikkort: Asus Radeon R9 290X DirectCU II OC / HDD: Intel 335 Series 240GB SSD Samt Samsung 840 evo 1tb / Nätagg: Corsair 750w v2 / Skärm: ASUS VE247H

Permalänk

De flesta lödningar behöver runt 200 grader för att smälta, så var inte blyg med värmen. 250 grader borde garanterar att alla lödningar smälts och görs om.

edit: Testa på 200 grader först

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

Vad får dig att tro att dom skulle fungerar genom att köra dom i ugnen?

Finns en beprövad "teknik" eller tillvägagångssätt där gammal hårdvara har börjat fungera när man kört dessa en snabbis i ugnen. Det är oftast när lödningar har lossnat. Ibland fungerar det.. ibland inte. Har man ram (som TS) som inte fungera så förlorar du inget på det helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Så min fråga är om man kan köra ram stickorna i ungnen för att få dom att fungera?

Kommer troligen inte hjälpa, då minnena antingen är skadade av ESD, eller helt enkelt bara inkompatibla med resten av systemet. Om du ändå ungsbakar dem, tänkt på att hantera dem på ett ESD-säkert sätt. Om du tidigare har handhavt minnena, men inte ESD-skyddat dem, så kan du nästan lika gärna skrota dem. RAM är mycket känsliga för den sortens urladdningar.

Om du ungsbakar dem, och minnena är dubbelsidiga, tänk på att lägga dem på ett sätt så att inte kretsarna kan trilla av, då det är lödtennet som håller dem på plats. Om det är BGA-kretsar så behöver uppvärmningen ske långsammare än om det vore DIP.

Skrivet av Oliver91:

och av vad jag vet så löder man inte ram minnen

Då vet du fel. Naturligtvis löder man kretsarna även på RAM. Om du inte kan se lödningen på dina RAM, så är det troligen för att kretsarna är av typen "Bal Grid Array", klicka på länken BGA här ovan för mer information.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

var inte blyg med värmen

Som sagt, värm långsamt och se till att ha bra stöd för kortet så det inte rubbas under processen. Det ska dessutom nedkylas långsamt. Stressa inte.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att först kolla upp saker..

Mina frågor till TS...

1. Vad har du för moderkort?

2. Exakt vad heter dina gamla minnen?

3. Exakt vad heter dina nya minnen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Corsair minnen har livsgaranti så det är att bara skicka tillbaka dem
Har jag gjort många gånger

Adata och kingstone funkar fint att skicka tillbaka också

Men det e nog esd skada som man inte kan göra nåt åt