Sälja datorn, ska rensa försvinner återställningspartitionen då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jan 2011

Sälja datorn, ska rensa försvinner återställningspartitionen då?

Tjena

Har bytt dator och ska sälja den gamla.
Den gamla datorn har en dold partition, en återställningspartition som jag inte kan se.
Genom att trycka F9 installerar den om windows 7 starter (och en väldans massa andra skräpprogram.)

Innan jag säljer datorn vill jag rensa den från privata bilder, lösenord osv. Säkert inget intressant men inget jag vill att nya ägaren ska hitta.

Läste om ett program som heter Eraser som skriver över informationen så den försvinner.
D: partitionen är ju enkel kan jag tänka mig med C: då?
Och hur blir det med återställningspartitionen? Ryker den är jag ju rökt eftersom jag inte har någon windowsbackup eller backup på drivrutiner osv.

Tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Holpers:

Tjena

Den gamla datorn har en dold partition, en återställningspartition som jag inte kan se.
Genom att trycka F9 installerar den om windows 7 starter (och en väldans massa andra skräpprogram.)

Innan jag säljer datorn vill jag rensa den från privata bilder, lösenord osv. Säkert inget intressant men inget jag vill att nya ägaren ska hitta.

Läste om ett program som heter Eraser som skriver över informationen så den försvinner.
Och hur blir det med återställningspartitionen? Ryker den är jag ju rökt eftersom jag inte har någon windowsbackup eller backup på drivrutiner osv.

Tips?

Varför inte bränna återställningsskivor?
Ta allt du vill ha kvar och gör en återställning.

Hur eraser funkar får du googla dig till..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Holpers:

Tjena

Tips?

Man kan ju använda Eraser på många sätt. I ditt fall kan det ju passa att du gör en återställning med hjälp av återställningspartitionen eller -skivorna och sedan låter Eraser skriva över allt oanvänt utrymme på C:, se avsnittet "Erasing the Free Space on the drive" på sidan http://eraser.heidi.ie/forum/viewtopic.php?f=35&t=6354