Datorn stänger av sig själv efter några sekunder!

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig själv efter några sekunder!

Hej!
Fick för mig att använda min gamla Siemens Amilo Pa 1510 och jag slutade använda den för några år sedan då den stängde av sig själv efter att ha varit på en kort stund och fläkten har gått på högvarv och den stora ledningen som ni ser här på bilden: http://i45.tinypic.com/90ppg2.jpg
Den var kokhet.

Nu vet jag ju dock pyttelite mer om datorer så jag började kolla runt fläkten efter damm och det fanns en hel del, nästan 2cm kokt damm mellan det där orange på bilden och själva fläkten.
Problemet kvarstår dock. Datorn fungerar i 15-120sek och sen stänger den av sig själv och man hör att fläkten går allt snabbare och snabbare och snabbare och sen så stänger datorn av sig i alla fall, även fast jag rengjort hela skiten nu.

Vad kan jag göra? Kan jag ändra något i BIOS och hur i så fall? För jag har ju inte särskilt lång tid på mig att ändra några inställningar förrän den stänger av sig själv.

Tusen tack för någon sorts hjälp här!

/Benny

Permalänk
Medlem

Låter som att CPU'n överhettar.
Sitter kylningen som den skall på CPU'n ? med kylpasta hoppas jag ?
Det ser ju även ut som att det saknas lite skruvar som håller fast kylningen (på bilden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Låter som att CPU'n överhettar.
Sitter kylningen som den skall på CPU'n ? med kylpasta hoppas jag ?
Det ser ju även ut som att det saknas lite skruvar som håller fast kylningen (på bilden).

Ha! Tack. Det var bara skruvarna alltså.
Jag har dock ett annat problem nu. Datorn fryser till och klickar jag och vill in på en mapp i Windows så arbetar den bara och ingenting händer. Någon idé där?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att windows pajjat totalt efter dina CPU problem.
Inte helt ovanligt att nån vital fil blir korrupt och då kan vilka fel som hellst (nästan) dyka upp.
Men för säkerhets skull så kör ett memtest.
Kräver dock att du har en fungerande dator nånstans för att bränna ut filen.

Permalänk
Medlem

11 Pass nu och inget error på datorn enligt memtest86. Jag antar att det är bra?
Vet du eventuellt någonting annat som jag skule kunna pröva?

Edit:

Shit, kanske det kan vara programmet ''Reggenie'' som ploppar upp vid start kanske? På en googling stod det ''RegGenie is entirety malicious software used in extortion and identity theft schemes.''. Datorn är dock för långsam för att kunna ta bort det.

Permalänk
Medlem

Testa att hålla nere shift under hela booten.
Det stoppar vissa program som vill autostartas.
Efter det så verkar det bara vara att avinstallera RegGenie.

Permalänk
Avstängd

13/0,7 bbb.

Permalänk
Medlem

har du inte kvar dina skivor så du kan installera om datorn? ibland kan det gå fortare att göra så..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning