Funderinga på palcering av extra chassifläkt med corsair H80i

Permalänk
Avstängd

Funderinga på palcering av extra chassifläkt med corsair H80i

Jag funderar över vilket kompliment som är bäst med vattenkylning där luften tas från övre bak i lådan och in mot radiatorn, helt enligt Corsairs rekommendationer, och vidare ut i chassit. Jag tycker luften kommer vispas runt i lådan då jag har två inblås i främre delen av lådan. Tänker: "Stackars grafikkort".

Det var visslande missljud på fläktarna till vattenkylaren och satte dit andra egna. Som kompensation av NetOnNet fick jag en Be-Quiet SilentWings 2 140mm som jag tänkt sätta i chassit.

Men frågan är vart? Rent ljudmässigt och enklast är att sätta den i sidoplåten. Värmemässigt och lite krypande är nog en placering i toppen bäst. Hur hade ni gjort, vart hade ni offrat ljuddämpningen?

chassit är ett Obsidian Series 550D och innanmätet ser exakt ut som bilden Corsair Link skapat. Chassifläkten ska blåsa utåt. Ljudbilden i Idle/quite och vill inte ha mycket högre ljud från grafikkortets och radiatorns Noctua-fläktar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

hade satt fläkten i toppen varm luft stiger ju :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Tror att jag gör det. Kör jag länge på tomgång, dvs surfar eller kollar på film, kan jag ju stänga av fläkten i Corsair Link, om detta går att göra när jag kopplar fläkten direkt till mitt AX 860i, och sätta på det ljudisolerade locket. Ska jag göra tunga saker som att rendera film eller spela tar jag bort locket och sätter igång fläkten. Nu är nog inte Corsair Obsidian Series 550D luckor inte gjorda för att stänga och öppnas för ofta för efter tre stängningar är klippet utslitet (åter en produkt av Corsair med usel kvalité av fästningar) men eftersom luckan är i toppen så kan den ju ligga löst.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar har du? Jag skulle kört så här och eventuellt med en extra fläkt i sidan som blåser IN i chassit.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

kan du inte sätta h80 i taket och ha traditionellt utsug bak i toppen..
har själv kört så när jag hade h80 att ha insug från taket och fronten och 1 utsug bak.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Hur många fläktar har du? Jag skulle kört så här och eventuellt med en extra fläkt i sidan som blåser IN i chassit.
http://i45.tinypic.com/25po41z.jpg

Jag satte den i toppen. Corsair rekommenderar att fläktarna ska blåsa in i chassit och efter mätningar med tvårt om, håller jag med.
Jag har faktiskt ytterligare 4 120 mm fläktar liggandes (2 coolermaster och 2 Corsair som visslar) + 3 st chassifläktar i min oanvända Fractal Design R2/3 låda = 7 över Moderkortet har bara uttag för 2 chassi och jag har originalfläktarna att dela på ett + Bequite har en egen. Finns ingen 3/4 pins adapter till AX860i men helt otroligt finns 2 stycken till diskett. Hade en gammal 3pins-adapter liggande och provade Bequite i den men då går fläktarna inte styra varken från Link eller FanExpert.

Skrivet av Akarr:

kan du inte sätta h80 i taket och ha traditionellt utsug bak i toppen..
har själv kört så när jag hade h80 att ha insug från taket och fronten och 1 utsug bak.

Skulle jag kunna göra men som sagt klarar inte H80i för många skruvningar då gäng-dragningen är av dålig kvalité. Sitter med tre skruvar nu på var sida och går mer gängor så är ju risken att allt ramlar rakt ner.

Men som sagt, testar jag att sätta Bequite i toppen och får helt fantastiska 10 grader lägre temp på cpu och 5 grader lägre på GPU. Kan det vara möjligt? Men det verkar vara så.

Temp 100% ´load ej överklock med Bequite i toppen. Utan Bequite ligger det på 60 grader.

Skrivet av LemonIllusion:

..Jag skulle kört... eventuellt med en extra fläkt i sidan som blåser IN i chassit.
http://i45.tinypic.com/25po41z.jpg

Hade nog gjort gott för grafikkortet. Nu med fläkt i toppen kommer jag inte över 58 grader i 3DMark11 när jag avläser grafen i Corsair Link. Låg på 90 grader när jag spelade Fra Cry 3 igår. 80-88 grader mätte jag nu och gjorde alltså inte jättemycket och som vanligt krasade spelet efter en stund när jag kör o-klockad cpu.

Snart dags att överklocka

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)