Antiguas regering kommer skapa laglig "piratsida"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Antiguas regering kommer skapa laglig "piratsida"

Den karibiska ön Antigua tänker, som svar på USA:s stoppande av deras utbredda hasardspel, skapa en tjänst där de fullt lagligt tar vara på amerikanska verk och säljer dem vidare över internet utan att kompensera ägarna. Då World Trade Organisation (WTO) har gett dem rätten att göra detta efter en långvarig tvist över hur Antigua ska gottgöras för en fallerad ekonomi, har ingen makten att stoppa dem.

Mängden skyddat material Antigua får tillgång till ligger på ett värde av $21 miljoner årligen, och ett alternativ som nämns för hur det ska distribueras är att abonnenter av tjänsten får för en månatlig kostnad av $5 tillgång till en obegränsad mängd media.

Naturligtvis är amerikanska myndigheter starkt negativa gentemot detta, och varnar Antigua att detta endast kommer att förvärra deras situation. Ön ignorerar dock dessa varningar, och fortsätter med sin plan.

Mer information kan hittas i denna artikel hos TorrentFreak:
https://torrentfreak.com/antigua-government-set-to-launch-pir...

Vad säger ni om detta?

Reglerna förbjuder diskussion om olovligen kopierade verk. Detta kommer dock att vara fullt lovligt, om än möjligen omoraliskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Internationell rätt är ju till sin natur anarkistisk, eftersom det inte finns något enhetligt globalt rättsväsende. Att säga att en suverän stat instiftar något som är "fullt lagligt" är alltså per definition en pleonasm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008

Jag skulle säga att detta är mycket värre än piratkopiering. Här så tar man inget utan att betala, här tar man något från en annan, och säljer det vidare. Den som skapat verket får inte ett öre. Att de får göra så här är ett jävla skämt. Det blir inte mycket mer omoraliskt än det här. Det är som att sno ritningarna på Volvon bilar och sälja dem som vorvo, och sen inte ge ett öre till volvo. Man tar betalt för någon annans jobb helt enkelt.

Edit: Man hittar inte mycket mer patetiska människor än de i tråden på torrentfreak. Det finns alltså folk som inte förstår varför man ska få betalt för jobb man gör....

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Individuella ISP:er kan ju fortfarande blockera åtkomst till sidan, tror säkerligen att många länder använder sig av denna möjlighet. Det var ju te.x. snack om att vissa länder skulle blockera piratebay förut.

Håller med om att det är väldigt lågt att ta betalt för piratkopior. Man skulle ju även kunna argumentera för att VPN-tjänsterna använder sig av en liknande affärsmodell, om än lite mer "indirekt".

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Jag ser inte riktigt hur detta kan vara lagligt att använda för någon annan än deras egna invånare. Senast jag kollade så spelar det ingen roll hur man får tag på piratkopierat material eller vem man betalar för att då det. Så länge in upphovsrättsinnehavaren har gett sitt medgivande så gör man sig skyldig till upphovsrättsbrott om man köper det.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008

Jag tycker att det är väldigt udda att vissa ens funderar på att betala för detta. Varför betala för illegal nedladdning, när man lika gärna kan använda Piratebay eller annan valfri sida. Den största anledningen till att jag betalar för spel/film/musik är ju för att skaparen ska få betalt, och fortsätta göra mer bra. Det försvinner ju helt här.

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Zotamedu:

Jag ser inte riktigt hur detta kan vara lagligt att använda för någon annan än deras egna invånare. Senast jag kollade så spelar det ingen roll hur man får tag på piratkopierat material eller vem man betalar för att då det. Så länge in upphovsrättsinnehavaren har gett sitt medgivande så gör man sig skyldig till upphovsrättsbrott om man köper det.

Naturligtvis är det inte lagligt för de som laddar ner. Men själva fildelningstjänsten blir laglig vilket ger den helt andra möjligheter än andra tjänster som hela tiden riskerar att bli nerstängda av diverse antipiratorganisationer, få sina servrar beslagtagna eller bli utsparkade av sina ISP:er etc. På så vis kan man anta att denna tjänst kommer att kunna locka till sig ett mycket större antal "prenumeranter" - däri ligger problemet.

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LUND
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av flyawaynille:

Det finns alltså folk som inte förstår varför man ska få betalt för jobb man gör....

Är det så?
http://slaveryinthe21stcentury.blogspot.se/2010/09/walmart-is...

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC