Permalänk
Medlem

Betydelse kortplatser

Kan någon snälla förklara vad det betyder att "detta grafikkort tar upp 2 kortplatser, detta kort tar 2,5 kortplatser"
Vad är det för kortplatser? ^^
Hoppas på bra svar på dum fråga

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Det är hur många expansionsplatser kortet paxar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Det innebär att kylaren på grafikkortet är såpass stor att PCI platsen under kortet inte går att bruka (väldigt rörig grammatik , jag är trött )

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Det är hur många expansionsplatser kortet paxar.

Skickades från m.sweclockers.com

Betyder det att ett kort som tar upp 2 kortplatser tar upp 2 stycken pci-e om man har 2 såna slots parallellt?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Hedersmedlem

En kortplats är annorlunda uttryckt den kontakt på moderkortet som grafik-, ljud- och andra kort ansluts. När man säger att ett kort tar upp mer än en plats menas att det täcker över intilliggande kontakt(er) så att de ej kan användas. Detta beror då oftast på kraftiga kylare på korten.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

En kortplats är annorlunda uttryckt den kontakt på moderkortet som grafik-, ljud- och andra kort ansluts. När man säger att ett kort tar upp mer än en plats menas att det täcker över intilliggande kontakt(er) så att de ej kan användas. Detta beror då oftast på kraftiga kylare på korten.

Så 2 såna här: http://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-2048mb...
får inte plats på ett sånt här: http://www.inet.se/produkt/1902052/msi-990fxa-gd65-990fx
Eller?
(Det var mest detta jag ville veta )

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Jodå, du får en PCIe x1 plats över mellan dem men kommer inte att kunna använda de kortplatser som är precis intill de som korten ansluts i.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Jodå, du får en PCIe x1 plats över mellan dem men kommer inte att kunna använda de kortplatser som är precis intill de som korten ansluts i.

Tänkte passa på att fråga, blir det skillnad på att sätta de länkade korten i PCI-e 8x och 16x?
Tack för svar

Visa signatur

5900X | 3080