Permalänk
Skrivet av Newklear:

Det var en skum uträkning...

24 Mbit = 3 MByte.

Varför skulle han behöva sätta det på mindre än 125 kb..?

Sätter de en gräns på 13 Mbit ner, så kommer han självklart märka en skillnad, det är nästan en halvering...

125Kbyte/s är max upload (0,125Mbyte/s)

dvs hans upkoppling är

24/1 Mbit/s = 3/0,125 Mbyte/s eller 3000/125 Kbyte/s

1 Mbyte är 8 Mbit

så om ni bara får han till att cappa sin torrent client till typ 2800/100kb eller nått så skulle de andra få ut lite drygt 1/0,2Mbit lina

dock även om han har 24/1 så brukar man ju sällan vara uppe på den hastigheten utan max kan ju variera mellan 12-24Mbit ner så bästa brukar ju vara att köra ett par rundor i berdbandskollen och sedan spärra typ 1mbit under vad ditt genomsnittliga max nerhastighet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skaffa 4G.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rouge of Darkness:

125Kbyte/s är max upload (0,125Mbyte/s)

dvs hans upkoppling är

24/1 Mbit/s = 3/0,125 Mbyte/s eller 3000/125 Kbyte/s

1 Mbyte är 8 Mbit

så om ni bara får han till att cappa sin torrent client till typ 2800/100kb eller nått så skulle de andra få ut lite drygt 1/0,2Mbit lina

dock även om han har 24/1 så brukar man ju sällan vara uppe på den hastigheten utan max kan ju variera mellan 12-24Mbit ner så bästa brukar ju vara att köra ett par rundor i berdbandskollen och sedan spärra typ 1mbit under vad ditt genomsnittliga max nerhastighet.

Ja, jag vet mycket väl vad en byte är, jag vet bara inte vad hans uträkning ville få fram...

Och personen i fråga verkar ju inte vilja sänka hastigheten, så hur de skulle kunna sänka så mycket utan att han märker något vet jag inte...

Varför skulle de andra bara få ut 1/0.2Mbit om de begränsar torrentklienten till 2.8/0.1Mbit?

Vart skulle de andra dryga 20Mbit ned ta vägen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Att man orkar hadde skaffat ett 4G på en gång och om det nu va så att jag betalade hyra till personen i fråga och det var sagt att internet ingick i detta så skulle jag bara dra av kostnaden för mitt 4G från det jag betalar i hyra

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Medlem

Om ni bor flera så kör på bättre bredband typ 100/10 istället. Eller så får han ha sitt och så kör ni på ett annat bredband? (om man kan ha två olika/samma leverantör till samma uttag i samma lgh ^^,)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180324:

Har ett liknande problem här hemma. För oss så räcker det märkligt nog att utorrent är öppe på datorn för att internet för oss andra inte ska fungera.
Kanske är så för er med? isåfall måste ni nog köpa en ny router då den inte klarar alla inkommande connections.

Du kan i uTorrent ställa in hur många anslutningar den ska använda, samt att den stänger av upload när neladdningar är klara, alternativt att ni bara laddar upp till en peer i taget. Alla dessa saker finns som sagt under inställningar.

Skrivet av oouhdawg:

200 ping på alla spel om det är igång typ 2 datorer med utorrent utan att det används, det har jsg märkt...

Så om jsg ställer in hans download/upload i utorrent, vad ska jsg ställa in den på? Får 13/0,7 ungefär.

13/8 = 1,625MB/s. Så sätt download på ca 1MB/s då beroende på hur mycket ni vill ha över till annat
0,7/8 = 0,08M75B/s = 87,5kB/s så sätt den på ca 40kB/s beroende på hur mycket ni vill ha över till annat.

jag*

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Tjena!

Har haft ett långvarit problem och jag vet inte om det finns någon klurig lösning till det.
En person i hemmet använder torrenter konstant och vägrar stänga av trots att flera av oss andra inte kan spela då. Dialog funkar inte så vad finns det kvar?

Har en asus dual band router och 24 adsl bbb. Alla kör trådlöst förutom torrentkillen som kör via sladd. Vi har inte möjlighet att logga in på routern.

Vad kan vi göra? Visst att dra ut sladden, men det är inte alltid det går.

sluta betala ''hans internet'' fixa eget om ni e flera dela kostnaden 200-400kr / månad delat på flera pers är väl inte så farligt sen får han sitta där med eget nät ladda ner hur mycket han vill

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Vet att torrent var blockerat på mitt gymnasium för ett par år sen. Och, ja jag är säker på att det verkligen var blockerat då vi satt på nyinstallerade laptops över wifi. Alltså går det att göra så som TS vill, men frågan är hur!?

Edit: Såhär kan man göra. http://forums.dlink.com/index.php?topic=10764.0

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Inaktiv

Bor ni inte i samma bostad eller är det jag som är dum?

Det är väll bara att säga till han att han ska sluta ladda ner hela tiden.
Och om den störande f*n inte vill sluta så säger du att du kan polisens nummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det finns ju faktiskt andra alternativ. Han må äga det men det finns dom,som betalar för att bo här och ta del av bla,internet :<

Edit. Sen verkar det som att han blockerat ordet torrenter.. kan inte nå tråden via datorn, vad fan.

problemet är det att så länge alla andra inte har skrivit på ett kontrakt där det specifikt står att ni ska få tillgång till internet och att det ska mer än bara fungera så är det svårt att få något gjort tyvärr.. förutom att då försöka prata med han mer..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Haha. Alla föreslår tekniska lösningar.

Jag säger snacka med han. Kom överens.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv

Snacka med honom igen, om han nu inte är så dryg som OP menar att han är?

Om inte så fixa eget nätverk med 4g istället, det fungerar faktiskt bra även om man bor i skogen, så kolla in alternativet åtminstone. Känns ju som att era förhandlingar om internetanslutningen har gått i lås.

Permalänk
Medlem

Kör han kablat rätt in i moderkortet så köp en sån här goding http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxikitt-361301/ knåda till en lagom bit och tryck i hans nätverks uttag=)

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ja, jag vet mycket väl vad en byte är, jag vet bara inte vad hans uträkning ville få fram...

Och personen i fråga verkar ju inte vilja sänka hastigheten, så hur de skulle kunna sänka så mycket utan att han märker något vet jag inte...

Varför skulle de andra bara få ut 1/0.2Mbit om de begränsar torrentklienten till 2.8/0.1Mbit?

Vart skulle de andra dryga 20Mbit ned ta vägen?

han skulle sätta spärren i Utorrent och sist jag kollade så mätte Utorrent i kilobyte/megabyte och med deras 24/1 lina kan dom max ladda ner i 3 megabyte och ladda upp i 0.125megabyte

nu har vi konvertera om deras 24/1 lina till enheterna som Utorrent använder

och om dom då max kan ladda hem/ladda upp 3/0.125 vad skulle det då ge att sätta spärren på mer än så i Utorrent? sätter dom spärren över det så kan han ju ladda hem 3megabyte och ladda upp 0.125megabyte som vanligt?

deras 20mbit har ju inte försvunnit utan dom använder ju killen i Utorrent i megabyte!

Permalänk
Inaktiv

Den som betalar räkningen bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det finns ju faktiskt andra alternativ. Han må äga det men det finns dom,som betalar för att bo här och ta del av bla,internet :<

Edit. Sen verkar det som att han blockerat ordet torrenter.. kan inte nå tråden via datorn, vad fan.

du säger att han blockerar ordet torrent?!
och han laddar ned mycket via torrent?
är du säker på att han laddar ned?
är linan upptagen i övrigt så det knappt går att surfa eller titta på tv via internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fax110:

och om dom då max kan ladda hem/ladda upp 3/0.125 vad skulle det då ge att sätta spärren på mer än så i Utorrent? sätter dom spärren över det så kan han ju ladda hem 3megabyte och ladda upp 0.125megabyte som vanligt?

deras 20mbit har ju inte försvunnit utan dom använder ju killen i Utorrent i megabyte!

"Rouge of Darkness" skrev att de skulle sätta begränsningen på 2.8Mb och att de andra då skulle få 1Mb... Vart tar resterande 20Mb vägen?

Sen skrev du detta...

Skrivet av fax110:

alltså om du sätter limiten på 13/0.7 i utorrent kommer han att kunna tanka på som vanligt.....

Hur skulle han kunna tanka på som vanligt om de begränsar hastigheten, du tror inte han märker att hastigheten plötsligt halveras?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Framför allt är det uploaden tror jag det är ni lider av att han använder sig av. Eftersom ni har DSL och han förmodligen uppar helt ospärrat på torrenterna så kommer hela bandbredden gå åt till detta (enligt vanlig ADSL standard gällande frekvenserna), satsa på att få uploaden spärrad om inte annat.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

"Rouge of Darkness" skrev att de skulle sätta begränsningen på 2.8Mb och att de andra då skulle få 1Mb... Vart tar resterande 20Mb vägen?

Sen skrev du detta...

Hur skulle han kunna tanka på som vanligt om de begränsar hastigheten, du tror inte han märker att hastigheten plötsligt halveras?

alltså 3megabyte = 24megabit, om han använder 2.8megabyte när han tankar så har dom ca 1 megabit ledigt?? dom andra 20megabiten använder han ju i utorrent?

om han normalt tankar 3megabyte i utorrent i vanliga fall och dom sätter spärren på 13 megabyte i utorrent tror du då helt ärligt att hans nerladnings hastighet halveras?

Färre frågetecken, räcker utmärkt med ett enda.
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fax110:

alltså 3megabyte = 24megabit, om han använder 2.8megabyte när han tankar så har dom ca 1 megabit ledigt?? dom andra 20megabiten använder han ju i utorrent??????????????????

Ja, jag vet mycket väl att 3MB = 24Mb...

Han skrev att begränsningen skulle sättas på 2.8Mb och att de andra då skulle få 1Mb över, då finns det 20.2Mb kvar på ett 24Mb bredband.

Läs gärna vad som citeras innan du svarar :S

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Skaffa eget boende

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

om det nu är han som äger bredbandet och betalar för det så är det bara att prata med han eller acceptera läget.. tyvärr

Exakt min tanke.Är det torrentkillen som betalar så är det bara att gilla läget eller sluta leecha och betala

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Grymt bra saker man får ta in här! Ni som säger att jsg ska acceptera läget, tvingar ni mig att gå till flashback för att få fram en lösning? Nä komigen nu, inte en chans att jag ska ge upp. Blockera upload låter bra, vad ska jag sätta spärren på tycks? Har som sagt 0,7 max upload.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Grymt bra saker man får ta in här! Ni som säger att jsg ska acceptera läget, tvingar ni mig att gå till flashback för att få fram en lösning? Nä komigen nu, inte en chans att jag ska ge upp. Blockera upload låter bra, vad ska jag sätta spärren på tycks? Har som sagt 0,7 max upload.

Sätt den på 0,01 , du behöver all upload som du kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Grymt bra saker man får ta in här! Ni som säger att jsg ska acceptera läget, tvingar ni mig att gå till flashback för att få fram en lösning? Nä komigen nu, inte en chans att jag ska ge upp. Blockera upload låter bra, vad ska jag sätta spärren på tycks? Har som sagt 0,7 max upload.

Cirkus 40k.

Betalar ni för uppkoppling? Annars kanske ni borde börja göra det.

Om det var sagt att han skulle tillhandahålla uppkoppling mot en kostnad så bör ni sluta betala den kostnaden, och skaffa eget nät att dela på.

Kanske ger han sig om ni blandar in pengar?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Alfsvåg:

Sätt den på 0,01 , du behöver all upload som du kan få.

Fast han menar nog begränsa upload i uTorrent hos personen som tankar torrents och tar upp all bandbredd... Och då vill han ju såklart begränsa så mycket som möjligt.

Om personen i fråga inte måste ha en upload (som vissa sidor kräver) så kan ni ju begränsa till 0.00001kB/s eller nåt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Mer behövs ej, gör detta på hans dator.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

http://i.imgur.com/1ifrbFA.png

Mer behövs ej, gör detta på hans dator.

Och det lär ju "torrentkillen" gå med på.. om det inte är så att han sitter på TPB eller liknande så måste han ju ladda upp minst lika mycket som han laddar ner och det blir svårt om man har en begränsning på 1kB/s.

Bättre att snacka med honom och försöka få han att sätta upp lite bättre QOS regler i routern alternativt att de uppgraderar bredbandet/fixar separat bredband för övriga i hushållet om det nu faktiskt är "torrentkillen" som är den som står för bredbandet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Tjena!

Har haft ett långvarit problem och jag vet inte om det finns någon klurig lösning till det.
En person i hemmet använder torrenter konstant och vägrar stänga av trots att flera av oss andra inte kan spela då. Dialog funkar inte så vad finns det kvar?

Har en asus dual band router och 24 adsl bbb. Alla kör trådlöst förutom torrentkillen som kör via sladd. Vi har inte möjlighet att logga in på routern.

Vad kan vi göra? Visst att dra ut sladden, men det är inte alltid det går.

Be honom sätta uppladdningshastigheten på 2kb MAX!

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Fast han menar nog begränsa upload i uTorrent hos personen som tankar torrents och tar upp all bandbredd... Och då vill han ju såklart begränsa så mycket som möjligt.

Om personen i fråga inte måste ha en upload (som vissa sidor kräver) så kan ni ju begränsa till 0.00001kB/s eller nåt.

Jo vet, men personen i fråga behöver ju all upload han kan få för om torrentkillen tar upp all upload så stendör ju internetet.