Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem

Fortfrande är det exakt samma sak på företagsmarknaden.
Det står tvärstill.
Företagen köper W8 därför att det är det man får med och sen nedgraderas datorerna omedelbart till W7.
MS har erbjudit guld och grönsa skogar till ett antal kunder nu för att få en av de att gå över Officellt men nix. Det har blivit kalla handen

Sen går det ju att lösa mellan raderna vad MS styrelse tycker om det hela.
Huvudansvarig för fiaskot plus VD får gå. Det har inte hänt tidigare i MS historia ......

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

P.S. Här är alla med mer än 10 inlägg i tråden:

Användarnamn Inlägg Ozzed 298 sAAb 175 snajk 84 mrqaffe 73 strejf 58 Petterk 54 emigrating12 51 Arie 47 Bananas2thebeat 37 Flostyle 21 MultiMan 21 Fafne 19 alpha 17 Oxenshtrudel 14 Mr_no_one 14 Zicsoen 13 Tozzi 13 KTL 13 trolliban 13 mats42 11 jika 10 Valiumballong 10 Sneaky 10 miklon 10 Commander 10

Det finns många inlägg i båda riktningarna, vilket är som förväntat.

Hah! Jag trodde jag hade gjort ~300 inlägg om windows 8 TOTALT, men det bådar ju gott att det är nästan 300 i bara den här tråden. Jag som tyckte att jag börjat bli slö när det gäller att kommentera.

Det har hänt flera gånger nu att jag börjat skriva på ett inlägg och när det gått en stund tänkt "Nej fan... vad är meningen? Det här drar bara cirkeln ytterligare ett varv", men det handlar väl om lärdom och insikt också. Jag har till exempel trott att de som fåt för sig att alla använder en dator på samma sätt som de gör, och de som inte gör det har fel, har gått att upplysa om mångfalld med mera, men det blir inte intelligentare än "Om du tycker att Startmenyn är bättre än Modern UI så använder du datorn fel", vilket är tråkigt och helt enkelt inte värt att bråka om. Då är det bättre om folk får leva i sina bubblor och tro att de vet allt om allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Här är förändringarna från Preview till RTM. http://www.zdnet.com/whats-changed-in-the-windows-8-1-rtm-rel...

Jag tycker inte att det räcker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Fortfrande är det exakt samma sak på företagsmarknaden.
Det står tvärstill.
Företagen köper W8 därför att det är det man får med och sen nedgraderas datorerna omedelbart till W7.
MS har erbjudit guld och grönsa skogar till ett antal kunder nu för att få en av de att gå över Officellt men nix. Det har blivit kalla handen

Sen går det ju att lösa mellan raderna vad MS styrelse tycker om det hela.
Huvudansvarig för fiaskot plus VD får gå. Det har inte hänt tidigare i MS historia ......

Dessutom vågar inte M$ slopa Win7 som fortfarande säljs, oberoende vad MS säger i reklamen och pressreleaser och vad en viss fanboy svamlar om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Dessutom vågar inte M$ slopa Win7 som fortfarande säljs, oberoende vad MS säger i reklamen och pressreleaser och vad en viss fanboy svamlar om.

Har det inte mer eller mindre alltid gått att köpa en tidigare version av Windows ett bra tag efter en ny version släppts?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Har det inte mer eller mindre alltid gått att köpa en tidigare version av Windows ett bra tag efter en ny version släppts?

Gick det att få tag på Vista i handeln efter att W7 släppts? Vet att det fortfarande finns för folk med volymlicensavtal och så, men jag menar alltså ute i butik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gick det att få tag på Vista i handeln efter att W7 släppts? Vet att det fortfarande finns för folk med volymlicensavtal och så, men jag menar alltså ute i butik.

Ingen aning, det är ju därför jag frågar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Ingen aning, det är ju därför jag frågar.

Ah, trodde det var en retorisk fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ah, trodde det var en retorisk fråga.

Men du (eller någon annan kanske) råkar inte veta hur det låg till med den saken då? Eller de kanske helt enkelt bara låter butikerna sälja ut de exemplar de har på lager(?). Om då ett OS som inte var så populärt, som exempelvis Vista, så har kanske inte butikerna jättemånga exemplar på lager, mot tex Windows 7 som blev mer populärt.
Som du kanske märker så har jag faktiskt ingen vidare koll på hur butikerna gör med sådana här produkter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Men du (eller någon annan kanske) råkar inte veta hur det låg till med den saken då? Eller de kanske helt enkelt bara låter butikerna sälja ut de exemplar de har på lager(?). Om då ett OS som inte var så populärt, som exempelvis Vista, så har kanske inte butikerna jättemånga exemplar på lager, mot tex Windows 7 som blev mer populärt.
Som du kanske märker så har jag faktiskt ingen vidare koll på hur butikerna gör med sådana här produkter

Jatg vet att XP gick att få tag på ett bra tag efter att Vista släppts, och det var mer regel än undantag att datorer som kom med vista hade "Downgradeable to XP" som ett säljargument.

Däremot har det väl alltid varit rätt så ovanligt att man kunnat köpa operativet löst i de flesta fysiska butiker.

Windows 7 finns fortfarande att köpa löst i nätbutiker men jag har inte sett datorer med Windows 7 på i någon fysysk butik sedan Windows 8 släpptes. Microsoft kanske har varit hårdare på den punkten den här gången.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Microsoft har (alltid?) gett OEM-tillverkare tillåtelse att sälja den föregående versionen av Windows förinstallerat på maskiner i två år efter att den nya släppts. Som vi märker är det rätt många OEM-tillverkare som låter bli och kör på den senaste istället. Det är därför extra spännande när Windows-releaserna kommer tätare, den "föregående versionen" borde snart vara Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte min morfar att köpa en ny dator för några månader sedan,dock med WiN8 förinstallerat.
Tänkte att det inte var något problem (jag själv kör WiN7) och när man väl fått ihop allt,kopplat in skärmen och datorn,fyf*n vad svår åtkomligt.
Som många säger,detta är inte ett OS för Datorer,det är för pekplattor och mobiler.
Jag tycker helt enkelt att WiN8 är helt värdelöst jämfört med WiN7.
Varför inte behålla det lika simpelt förut? Jag förstår att det måste utvecklas,men det borde väl bli lättare och smartare OS då?
Bara min åsikt,då jag har testat både 7&8.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jatg vet att XP gick att få tag på ett bra tag efter att Vista släppts, och det var mer regel än undantag att datorer som kom med vista hade "Downgradeable to XP" som ett säljargument.

Däremot har det väl alltid varit rätt så ovanligt att man kunnat köpa operativet löst i de flesta fysiska butiker.

Windows 7 finns fortfarande att köpa löst i nätbutiker men jag har inte sett datorer med Windows 7 på i någon fysysk butik sedan Windows 8 släpptes. Microsoft kanske har varit hårdare på den punkten den här gången.

Kan ju eventuellt ha varit samma sak med XP då även det var ett väldigt populärt OS, alltså att de haft många exemplar kvar i lager.
Annars tycker jag mig minnas att genom åren ha sett lite Windowsförpackningar på hyllorna hos, åtminstone, de stora elektronikkedjorna. Köpte bla min kopia av Vista hos Siba för en massa år sedan, när jag var i trängande behov av Windows till en ny dator. Hur det ser ut idag har jag lite sämre koll på eftersom jag oftast handlar mjukvara på nätet nu för tiden. Ska dock försöka tänka på att ta mig en titt nästa gång jag besöker dessa butiker.

Men rent spontant känns det som att ettOS inte är en storsäljande produkt över disk idag, de allra flesta får ju det med datorn de köper så det är väl folk av den karaktär som hänger på denna sidan som får för sig att köpa Windows löst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har (alltid?) gett OEM-tillverkare tillåtelse att sälja den föregående versionen av Windows förinstallerat på maskiner i två år efter att den nya släppts. Som vi märker är det rätt många OEM-tillverkare som låter bli och kör på den senaste istället. Det är därför extra spännande när Windows-releaserna kommer tätare, den "föregående versionen" borde snart vara Windows 8.

Ja, men frågan är om det blir samma sak då. Andelen som vill ha 8.0 istället för 8.1 är gissningsvis försvinnande liten, så frågan är om inte den policyn gäller för heltalsversioner, men det märker vi nog snart, som du säger.

Skrivet av Zicsoen:

Kan ju eventuellt ha varit samma sak med XP då även det var ett väldigt populärt OS, alltså att de haft många exemplar kvar i lager.
Annars tycker jag mig minnas att genom åren ha sett lite Windowsförpackningar på hyllorna hos, åtminstone, de stora elektronikkedjorna. Köpte bla min kopia av Vista hos Siba för en massa år sedan, när jag var i trängande behov av Windows till en ny dator. Hur det ser ut idag har jag lite sämre koll på eftersom jag oftast handlar mjukvara på nätet nu för tiden. Ska dock försöka tänka på att ta mig en titt nästa gång jag besöker dessa butiker.

Men rent spontant känns det som att ettOS inte är en storsäljande produkt över disk idag, de allra flesta får ju det med datorn de köper så det är väl folk av den karaktär som hänger på denna sidan som får för sig att köpa Windows löst.

Ja, de flesta reflekterar nog inte så mycket över det, men det är tydligt att Windows 8, liksom Vista gjorde, väcker irritation hos vissa i konsumentgruppen som normalt inte reflekterar så mycket över vad ett operativsystem är ens en gång.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Nej, men jag tror inte OS har varit storsäljare någon gång egentligen, inte som en separat produkt. Nytt OS får gemene man när man köper ny dator eller när ens barn/barnbarn/nördkompis installerar en piratversion. Teknikintresserade är också ganska ofta flitiga pirater och MS har ju länge setts som djävulen så även om man normalt inte piratar så mycket så har många ansett det som ok när det gäller Windows (och förstås Office osv.). Sen att MS inte ansträngt sig särskilt för stävja detta har förstås inte förbättrat situationen även om de på senare tid har lagt in en viss kontroll av äktheten på licenserna (WGA osv.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

exakt, en dator med touchskärm.... har man inte det väljer jag Win7 istället.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hållit mig särskild uppdaterad om Windows 8.1. Läste dock nyss denna artikel och intresset att skaffa 8.1 förblir svalt.
http://www.tweakguides.com/Windows81_3.html

Det ska bli intressant att se ifall Lenovos försäljning ökar något i och med inkluderingen av en förinstallerad startmeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men jag tror inte OS har varit storsäljare någon gång egentligen, inte som en separat produkt. Nytt OS får gemene man när man köper ny dator eller när ens barn/barnbarn/nördkompis installerar en piratversion. Teknikintresserade är också ganska ofta flitiga pirater och MS har ju länge setts som djävulen så även om man normalt inte piratar så mycket så har många ansett det som ok när det gäller Windows (och förstås Office osv.). Sen att MS inte ansträngt sig särskilt för stävja detta har förstås inte förbättrat situationen även om de på senare tid har lagt in en viss kontroll av äktheten på licenserna (WGA osv.).

jag tror det beror på att pengarna finns i licenser från företag, licenser för privatpersoner kanske inte värt mödan driva in, menar inte många privatpersoner som köper ett MS OS om det inte följer med datorn så den lilla andel i jämförelse med licenser från företag osv är inte värd att lägga ned tid på att driva in kanske?

Bara en av mina teorier om hur MS tänker. men då borde man kunna köra Priver User Licens, men då kommer man till problemet att små företag och kanske till och med medelstora företag skulle välja Privet User Licens för att spara pengar.

Stora företag är jätte noga med att betala sina alla sina licenser, vare sig det är MS Windows CLient / Server eller om det är Informatica ETL licenser för att slippa Vite/Böter.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, det kan nog stämma. Utgick väl till viss del ifrån min egen erfarenhet, då jag handlat OS separat över disk sedan Windows 98 fram till och med Vista
Men ja, det verkar ju ha varit väldigt enkelt för folk att pirata windows - antar att MS anser att det skulle kosta mer pengar för att motverka piratkopieringen än vad det kommer göra nytta vinstmässigt. Den största andelen licenser är ju ändå, som sagt, oftast inbakat i ett nytt datorköp för den stora massan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak är säker: Företag som Lenovo kommer att erbjuda sina kunder laptops med Windows 7 (säljargument: "downgradeable to Win 7") en lång tid framöver. Sannolikt fram tills dess att det finns "Windows 9".

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Ja, det kan nog stämma. Utgick väl till viss del ifrån min egen erfarenhet, då jag handlat OS separat över disk sedan Windows 98 fram till och med Vista
Men ja, det verkar ju ha varit väldigt enkelt för folk att pirata windows - antar att MS anser att det skulle kosta mer pengar för att motverka piratkopieringen än vad det kommer göra nytta vinstmässigt. Den största andelen licenser är ju ändå, som sagt, oftast inbakat i ett nytt datorköp för den stora massan.

Jo, men det finns andra aspekter också. Om exempelvis alla tonåringar lär sig Windows så kommer de i större utsträckning att fortsätta använda Windows när de blir vuxna och börjar jobba osv. oavsett ifall de betalade för det eller ej. Ungefär som Adobe tidigare har agerat med Photoshop, hem-/hobbyanvändare använder piratversioner och således kommer de, ifall de börjar jobba inom området, att arbeta bäst i Adobe-produkter, vilket ju är bättre för Adobe än om de exempelvis använde Gimpen istället, vande sig vid det osv. och därför har Adobe inte jagat pirater så mycket (så är det dock inte längre).

Lite samma resonemang gäller nog också tredje världen, om inte fattiga indier och kineser hade möjligheten till att pirata Windows så hade de med största sannolikhet valt något annat OS och då hade vi (eller amerikanare) inte haft billig IT-support, billiga IT-konsulter osv.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker ändå att största poängen är att Windows 8 är trasigt och att de inte reder ut att laga det ens i 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag tycker ändå att största poängen är att Windows 8 är trasigt och att de inte reder ut att laga det ens i 8.1.

Jag har noll problem med 8:an, upplever ingenting son trasigt alls. Tvärt om tycker jag att det ger mig sen bästa Windows-miljön hittills.
Är ju alldeles uppenbart en smakfråga, för trasigt är det då inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Jag har noll problem med 8:an, upplever ingenting son trasigt alls. Tvärt om tycker jag att det ger mig sen bästa Windows-miljön hittills.

Precis, en smakfråga.

I veckan hjälpte jag min farsa och hans tjej som båda köpt nya datorer med åttan. Min farsa har tidigare endast haft jobbdatorer men nu ska han inte jobba med sådant längre så det var en viss omställning att inte ha support osv. Efter att jag ställt in att filer öppnas med riktiga program istället för apparna och visat vart man stängde av, hur man stänger en app och högerklicksmenyn i starthörnet så var det inga problem med Windows. Jag försökte också få över dem båda till Google Docs istället för min farsas jobb-Office och hans tjejs MS Works (!) men det gick mindre bra. De hade båda två problem med att förstå att Office nu var i browsern, att de filer de sparade i sin Drive-mapp automatiskt hamnade där men inte andra filer osv. och tydligen var det väldigt svårt att förstå att e-posten inte fanns i Outlook eller dylikt utan på webben. I helgen ska jag testa med Libre Office och se om det hjälper, men det är motvilligt. Drive/Docs/Gmail duger gott för allt de behöver och man slipper tänka på backup, ifall man har med sig filer osv. Båda har också Android-telefoner så då hade den integrationen fungerat direkt utan någon som helst handpåläggning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olog-hai:

Vadå smakfråga? Att iSCSI initiatorn är kass, att Hyper-V inte funkar på sandy-bridge med turbo, att App-V helt plötsligt kan sluta fungera, att jag bara får ut 3000 IOPS med Virtual SAN på ett disksystem som klarar 230.000 IPOS? Tycker du det är en smaksak? mkej... Nej, TRASIGT är helt rätt ord.

Permalänk
Medlem

Nu kommer en 'laglig' kopia av Windows 8.1 RTM till utvecklarna

http://www.fudzilla.com/home/item/32475-windows-81-rtm-headin...

"She mentioned that the Windows 8.1 RTM went to developers and she mentioned more than 2 million downloads so far, probably since the beta opened. She was not specific on this."

Sannolikt var det här uppsakttat hos många då man skriver

"IDF 2013: Thanks Redmond for listening"

Det verkar som att Ballmers nuna och karma är på väg ut redan, eller?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis, en smakfråga.

I veckan hjälpte jag min farsa och hans tjej som båda köpt nya datorer med åttan. Min farsa har tidigare endast haft jobbdatorer men nu ska han inte jobba med sådant längre så det var en viss omställning att inte ha support osv. Efter att jag ställt in att filer öppnas med riktiga program istället för apparna och visat vart man stängde av, hur man stänger en app och högerklicksmenyn i starthörnet så var det inga problem med Windows. Jag försökte också få över dem båda till Google Docs istället för min farsas jobb-Office och hans tjejs MS Works (!) men det gick mindre bra. De hade båda två problem med att förstå att Office nu var i browsern, att de filer de sparade i sin Drive-mapp automatiskt hamnade där men inte andra filer osv. och tydligen var det väldigt svårt att förstå att e-posten inte fanns i Outlook eller dylikt utan på webben. I helgen ska jag testa med Libre Office och se om det hjälper, men det är motvilligt. Drive/Docs/Gmail duger gott för allt de behöver och man slipper tänka på backup, ifall man har med sig filer osv. Båda har också Android-telefoner så då hade den integrationen fungerat direkt utan någon som helst handpåläggning.

Annars kanske Libre Office vore något? Om MS Office är för dyrt och de föredrar att spara filer lokalt och så menar jag.

8.1 är annars rätt jobbig på den punkten. Det känns som att de vill få en att spara allt i Skydrive osv. Det är en svår omställning för mig som är van med att Windows är hyffsat produktneutralt, om man kör N-versionen i alla fall.

Skrivet av sAAb:

Nu kommer en 'laglig' kopia av Windows 8.1 RTM till utvecklarna

http://www.fudzilla.com/home/item/32475-windows-81-rtm-headin...

"She mentioned that the Windows 8.1 RTM went to developers and she mentioned more than 2 million downloads so far, probably since the beta opened. She was not specific on this."

Sannolikt var det här uppsakttat hos många då man skriver

"IDF 2013: Thanks Redmond for listening"

Det verkar som att Ballmers nuna och karma är på väg ut redan, eller?

Ytterligare ett exempel på något de borde gjort från början, och sedan ändrar sig på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Annars kanske Libre Office vore något? Om MS Office är för dyrt och de föredrar att spara filer lokalt och så menar jag.

Jo, det är nästa steg (som jag skrev). Problemet med Open/Libre Office är problemen med kompatibilitet med Office-filer, och fungerar inte det tillfredsställande så ser jag ingen större anledning att använda det egentligen. För enstaka dokument duger Wordpad exempelvis. Det är inte priset som är problemet utan att de inte har behovet av 99% av funktionaliteten av Office och då känns det fel att betala för det.

Citat:

8.1 är annars rätt jobbig på den punkten. Det känns som att de vill få en att spara allt i Skydrive osv. Det är en svår omställning för mig som är van med att Windows är hyffsat produktneutralt, om man kör N-versionen i alla fall.

Tja, ett modernt OS behöver någon form av molnlagring så det är ju svårt att komma ifrån. Sen tycker jag förstås att de kunde varit bättre på att erbjuda samma integrationsmöjligheter till andra leverantörer, inte för inställningar osv. för det förstår jag att de inte vill lämna över men för exempelvis att hamna på samma ställe som SkyDrive i spardialogen i Office 2013.

Citat:

Ytterligare ett exempel på något de borde gjort från början, och sedan ändrar sig på.

Jo, det vore väldigt skumt om de inte släppte förhandsversioner till utvecklare då de har gjort det så länge jag kan minnas. Skönt att de ändrade sig i alla fall...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Vadå smakfråga? Att iSCSI initiatorn är kass, att Hyper-V inte funkar på sandy-bridge med turbo, att App-V helt plötsligt kan sluta fungera, att jag bara får ut 3000 IOPS med Virtual SAN på ett disksystem som klarar 230.000 IPOS? Tycker du det är en smaksak? mkej... Nej, TRASIGT är helt rätt ord.

Eftersom jag inte vet orsakerna till dina problem kan jag inte säga nåt om dem.
Är det fel som är konsekventa för samtliga användare, eller är det bara saker som strular för dig?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet med Open/Libre Office är problemen med kompatibilitet med Office-filer, och fungerar inte det tillfredsställande så ser jag ingen större anledning att använda det egentligen. För enstaka dokument duger Wordpad exempelvis. Det är inte priset som är problemet utan att de inte har behovet av 99% av funktionaliteten av Office och då känns det fel att betala för det.

Problemet med Microsofte Office är problemen med bakåtkompatibilitet med Microsoft Office-filer från Office 2003 och äldre! Fungerar inte det tillfredsställande så ser jag ingen större anledning att använda Microsofte Office egentligen.

Fördelen med LibreOffice är kompatibilitet med äldre Office-filer! Det fungerar tillfredsställande så ser jag en anledning till att använda LibreOffice.

Det här är väl känt, att Open/LibreOffice faktiskt är bättre på att öppna Microsofts egna äldre filer. Däremot haltar LibreOffice med de allra senaste Microsoft-versionerna. Det är inget nytt. Här en tio år gammal artikel som är lika akturell idag - http://www.groklaw.net/articlebasic.php?story=200311210137567... Det är inget förvånande att ett företag försöker göra det svårt för konkurrenter som äter upp din marknadsandel. Bussines as usual. Kan man tycka... Sverige lade ner sin röst efter att oegentligheter hade uppdagats - http://en.wikipedia.org/wiki/Standardization_of_Office_Open_X...

Det är många som har hundratals, tusental om inte tiotusentals filer gjorda i Office 2003 och äldre versioner.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|