Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Särskillt inte om Elop tar över.

Det säger onekligen en hel del om vart Microsoft vill ta vägen om de väljer en mobiltelefon-nisse.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det säger onekligen en hel del om vart Microsoft vill ta vägen om de väljer en mobiltelefon-nisse.

Ja, han lyckades ju fint med att sänka världens största mobiltillverkare. Hans nästa uppdrag blir då att sänka världens största mjukvaruföretag, eller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Fast vilka OS finns det att ta över efter Win7, idag?
I mitt tycke inga,

Win7 kommer förr eller senare, i varje fall innan M$ släpper stödet för Win7, förlora stödet för hårdvara/drivrutiner för hårdvara från tredje part. I alla fall om man tittar tillbaka och ser på hur PC-industrin fungerat förr om åren.

Linux och MacOS känns inte riktigt som några hästar man vill satsa pengar på de närmaste åren men de är bra mycket mer attraktivare än Touch First och Moln-lagring.
Vilket tycks vara den väg som Microsoft antagligen går. Dessutom känns Bing och andra M$ tjänster som bakas in i OS:en som något man får nedstoppad i halsen endast för Microsofts väl och ve.

Kanske man får börja se sig om andra intressen än datorhobbyn i nära framtid.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Fast vilka OS finns det att ta över efter Win7, idag?
I mitt tycke inga,

Riktigt. Och anledningen till det är att alla tillverkare samtidigt beslutat att PC:n är döende, så ingen satsar på att ta desktopmarknaden utan alla satsar på mobila devices.

Citat:

Win7 kommer förr eller senare, i varje fall innan M$ släpper stödet för Win7, förlora stödet för hårdvara/drivrutiner för hårdvara från tredje part.

Det har redan börjat hända, det finns ingen anledning till att Win8 nånsin skulle vara snabbare än Win7 på krävande applikationer, men med senaste drivrutinerna är det så.

Citat:

Linux och MacOS känns inte riktigt som några hästar man vill satsa pengar på de närmaste åren men de är bra mycket mer attraktivare än Touch First och Moln-lagring.

För sent. Åtminstone Ubuntu har redan börjat gå över till touch first interface. Det finns andra distributioner som fortfarande har riktiga interface, men Ubuntu är störst. Jag har inte använt Mac på flera år så jag vet inte hur de funkar nu mer, men såvitt jag vet försöker de också konvergera sitt desktop-OS till sitt mobil-OS.

Citat:

Dessutom känns Bing och andra M$ tjänster som bakas in i OS:en som något man får nedstoppad i halsen endast för Microsofts väl och ve.

Ja, och Google är om möjligt ännu värre.

Citat:

Kanske man får börja se sig om andra intressen än datorhobbyn i nära framtid.

Jag har börjat tänka i samma banor. Om PC:n verkligen dör och det enda som finns är mobil-OS gjorda för att titta på reklam på facebook och streama video med hyrda applikationer, då är inte datorhobbyn något för mig längre.

Men vi får se. Jag tror ryktet om PC:ns död är ganska överdrivet, jag tror de låga försäljningssiffrorna till stor del handlar om att PC till skillnad från mobilerna är en mogen teknologi där det inte längre finns anledning att regelbundet byta datorn för att få bättre prestanda, utan man köper ny dator först när den gamla går sönder.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Riktigt. Och anledningen till det är att alla tillverkare samtidigt beslutat att PC:n är döende, så ingen satsar på att ta desktopmarknaden utan alla satsar på mobila devices.

Vilket kvalificerat skitsnack. Du menar att PC-tillverkarna själva har "beslutat" att det marknadsområde de har tjänat miljarder dollar på i tiotals år är dött?

Det är ingen som har beslutat det. Det är faktum att desktopmarknaden är döende, det kan alla se, förutom möjligtvis några fantaster här på Sweclockers.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är ingen som har beslutat det. Det är faktum att desktopmarknaden är döende.

Så Julie Larsson Green har fel? Hon har sagt att desktopen i allra högsta grad är levande.

OM det vore så att desktopmarknaden vore döende och folk flyr till mobila lösningar skulle nog Microsoft uppträda lite lite mer stressat än de gör, med tanke på att de mobila lösningar som folk faktiskt väljer väldigt sällan inbegriper Microsoft, om man då inte räknar alla patentpengar de får in på Android.

Edit: Fel av mig. Det var Tammi Reller som sa det: http://www.vg247.com/2013/05/07/microsoft-windows-8-licenses-... <-- Oh jäklar en KÄLLA!!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vilket kvalificerat skitsnack. Du menar att PC-tillverkarna själva har "beslutat" att det marknadsområde de har tjänat miljarder dollar på i tiotals år är dött?

Det är ingen som har beslutat det. Det är faktum att desktopmarknaden är döende, det kan alla se, förutom möjligtvis några fantaster här på Sweclockers.

Fel, den är inte döende... det är du som är totalt förvirrad och desillusionerad.

Den är MINSKANDE och ingen har någonsin sagt något annat. Och som sagts i över ett år, det kommer fortfarande finnas fler kategorier av arbeten och människor som behöver en stationär än det kommer finnas hipsters som behöver en hybrid. Det enda alla sett under ett år är att datormarknaden som sagt minskar och att i princip alla Windows-hybrider inte hittat annat än en nischmarknad. DET är faktum. Allt du säger är spam.

@ Fafne och Bananas2thebeat

Ni behöver inte lägga ner datorhobbyn ännu, inte på långa vägar. Det en del troll tror är framtiden kommer inte att ske om det ser ut som det gör nu. Ska det ni fruktar ske måste Microsofts produktflora sälja och mottagas mer väl än alla apple-produkter tillsammans. Detta har och kommer inte ske. Microsoft jobbar utifrån teorin att alla kan klara sig med en hybrid, den har om något motbevisats av deras egen försäljning redan. Floppar Surface 2 och Pro 2 genom att inte nå fler än den redan etablerade nischmarknaden för dessa så kommer de tänka om. Inte ens Microsoft klarar av att tappa pengar som de gjort för windows divisionen detta år.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är väl deras problem att ingen köper deras OS. De har klämt in så mycket skit som ingen ändå använder så jag funderar på att köra Ubuntu igen.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem

Som flera har påpekat, det är knöligt att skilja på de olika versionerna av Microsoft-produkter där bokstäverna RT ingår, t.ex. WinRT och Windows RT, osv.

Nu har Microsoft själva insett tokerierna.

http://www.arnnet.com.au/article/528867/surface_rt_confusing_...

Citat:

'Microsoft's product marketing manager for Surface, Jack Cowett, said one of the reasons for removing the RT branding from the second generation Surface, now called Surface 2 rather than Surface RT, was to address consumer confusion. "We think that there was some confusion in the market last year on the difference between Surface RT and Surface Pro. We want to help make it easier for people, and these are two different products designed for two different people."'

Varför inte ta steget fullt ut om man ändå menar att " these are two different products designed for two different people". Rensa ut Modern UI från stationära datorer med vertikal skärm, eftersom de också "are two different products designed for two different people"... Pretty, please!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Som flera har påpekat, det är knöligt att skilja på de olika versionerna av Microsoft-produkter där bokstäverna RT ingår, t.ex. WinRT och Windows RT, osv.

Varför inte ta steget fullt ut om man ändå menar att " these are two different products designed for two different people". Rensa ut Modern UI från stationära datorer med vertikal skärm, eftersom de också "are two different products designed for two different people"... Pretty, please!

Det här kan vara första steget. Minns inte var jag hittade den nu men någon undersökning pekade på att en överväldigande majoritet av de som har Windows 8 aldrig ens startar en app, och vad ska man då med gränssnittet till?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det här kan vara första steget. Minns inte var jag hittade den nu men någon undersökning pekade på att en överväldigande majoritet av de som har Windows 8 aldrig ens startar en app, och vad ska man då med gränssnittet till?

Det är ju nytt, då är det per definition bättre, det har jag hört i forumet. Du är väl inte en sådan där bakåtsträvare som tycker att god funktion är det viktigaste?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är ju nytt, då är det per definition bättre, det har jag hört i forumet. Du är väl inte en sådan där bakåtsträvare som tycker att god funktion är det viktigaste?

Den riktigt svåra nöten för folk att knäcka verkar vara att vi alla är olika och har olika behov och preferenser. Jag har skrivit mig blå om detta, men då en betydande del verkar uppskatta MUI så borde det i mitt tycke få finnas kvar, och vi som vill ha startmenyn borde få ha den, så slapp vi allt tjaffs.

"Jag tycker att det är bättre. Min åsikt är fakta. Alla som har en avvikande åsikt ljuger!" är väl ungefär vad det landar i.

Om man knappt använde startmenyn från början är det ju rätt uppenbart att man tycker att den sög, men att vara så pass insnöad att man tror att bara för att man själv tycker att startmenyn suger så gör alla det, är bara sorgligt.

Eller kanske höjden av "insnöadhet"... De som, efter att ha fått förklarat för sig att man själv inte har samma användarmönster som dem, och inte tycker att startskärmen är det bästa som finns, torrt konstaterar "Jaha? Men då använder du datorn på fel sätt!".

Men om vi ska vara lite allvarliga ett tag så tycker jag att Modern UI redan känns omodernt, och jag väntar med spänning på Microsofts nästa GUI, och jag hoppas att det blir ett som man bara kan navigera genom att sjunga Taylor Swift-låtar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Man kunde hoppas. Den naive tror problemet är löst med att ta bort namnet men det kommer fortfarande hända att den oinformerade köper den, ser att det finns ett skrivbord, försöker installera traditionellt program och boom, direkt frustration och förvirring. Sen snurrar mediakarusellen igång på detta och skadan är skedd. Problemet är inte i namnet.

Skrivet av MultiMan:

Oh ja, vi är så hemska som ser lite rim och reson men inte strävar framåt XD

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Fast vilka OS finns det att ta över efter Win7, idag? I mitt tycke inga, Win7 kommer förr eller senare, i varje fall innan M$ släpper stödet för Win7, förlora stödet för hårdvara/drivrutiner för hårdvara från tredje part. I alla fall om man tittar tillbaka och ser på hur PC-industrin fungerat förr om åren. Linux och MacOS känns inte riktigt som några hästar man vill satsa pengar på de närmaste åren men de är bra mycket mer attraktivare än Touch First och Moln-lagring. Vilket tycks vara den väg som Microsoft antagligen går. Dessutom känns Bing och andra M$ tjänster som bakas in i OS:en som något man får nedstoppad i halsen endast för Microsofts väl och ve. Kanske man får börja se sig om andra intressen än datorhobbyn i nära framtid.

Jag skulle inte räkna bort datorindustrin. På spelsidan har ju konsolerna en fullständigt överlägsen dominans. Från http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/Software/Glo... kommer följande säljlista i antal miljoner spel som sålts:

Pos Platform.................. NAm Europe Japan Rest Global 1 PlayStation 2 (PS2)....... 658.26 563.77 222.60 217.32 1,661.95 2 PlayStation (PS).......... 357.97 280.90 244.10 79.04 962.01 3 Wii (Wii)................. 468.21 248.15 68.63 116.51 901.50 4 Xbox 360 (X360)........... 493.89 216.84 12.41 102.64 825.78 5 Nintendo DS (DS).......... 363.63 179.88 178.51 79.50 801.52 6 PlayStation 3 (PS3)....... 310.29 238.22 62.67 136.19 747.37 7 Nintendo (NES)............ 228.08 42.21 225.86 5.33 501.48 8 Game Boy (GB)............. 187.75 147.30 157.06 9.00 501.11 9 Super Nintendo (SNES)..... 132.98 47.25 194.85 3.98 379.06 10 Game Boy Advance (GBA).... 211.81 81.84 73.10 10.66 377.41 11 PlayStation Portable (PSP) 104.32 63.65 76.75 45.93 290.65 12 Xbox (XB)................. 191.80 65.95 3.88 9.83 271.46 13 Microsoft Windows (PC).... 123.48 105.14 0.17 25.36 254.15 14 Nintendo 64 (N64)......... 139.37 41.04 39.75 5.00 225.16 15 GameCube (GC)............. 135.02 40.00 27.54 6.05 208.61

Det är lätt att misströsta... PC på 13:e plats. Men, Valve kanske har en ny idé som kan åter ge pc:n en plats: http://www.youtube.com/watch?v=eeAjkbNq4xI

Citat:

Steam Controller Demonstration
Published on Oct 11, 2013
Here's a quick look at some games being played with the prototype version of the Steam Controller -- the same version that we'll be shipping to 300 Steam users later this year. We'll post more demonstrations like this soon, including footage of some other game developers using the controller to play their own games.

Det kanske skulle gynna hela pc-marknaden, oavsett vilket os?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem

Steamkontrollen får säkert stöd i SteamOS också och vi får väl se hur det klassas, om det är en konsol eller dator, det ska hursomhelst bli spännande med ett nytt koncept för spelmaskin som blir mer modulär och mångsidig och samtidigt borde kunna bli en naturlig inkörsport till linuxvärlden, ökad konkurrens på operativsystemsidan är bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja, det har blivit en självuppfyllande profetia.

Citat:

DÄR har du skitsnack.

Skrivet av Ozzed:

OM det vore så att desktopmarknaden vore döende och folk flyr till mobila lösningar skulle nog Microsoft uppträda lite lite mer stressat än de gör, med tanke på att de mobila lösningar som folk faktiskt väljer väldigt sällan inbegriper Microsoft, om man då inte räknar alla patentpengar de får in på Android.

Microsoft kan inte gripas av mer panik eller agera mer stressat än de redan gör. Allt Microsoft gjort de senaste tre åren skriker panik. Både Windows 8 fiaskot och Surface fiaskot är Microsofts panikförsök att lämna desktop och slå sig in på mobila devices.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det har blivit en självuppfyllande profetia.

DÄR har du skitsnack.

Microsoft kan inte gripas av mer panik eller agera mer stressat än de redan gör. Allt Microsoft gjort de senaste tre åren skriker panik. Både Windows 8 fiaskot och Surface fiaskot är Microsofts panikförsök att lämna desktop och slå sig in på mobila devices.

jag skulle inte påstå att desktopsidan är döende men den minskar ju helt klart då det kommer surfplattor osv, vissa kanske bara använder datorn till å kolla facebook och inte spelar tunga spel och då är det ju mycket smidigare med nått litet och enkelt...

OT: finns inget fel på windows 7 så har ingen anledning att köra windows 8 annat än att det är det "senaste" så pass på det!
kanske byter till win 9 när det nu kommer vem vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

jag skulle inte påstå att desktopsidan är döende men den minskar ju helt klart då det kommer surfplattor osv, vissa kanske bara använder datorn till å kolla facebook och inte spelar tunga spel och då är det ju mycket smidigare med nått litet och enkelt... OT: finns inget fel på windows 7 så har ingen anledning att köra windows 8 annat än att det är det "senaste" så pass på det!
kanske byter till win 9 när det nu kommer vem vet

Jag tror inte riktigt på pc:ns nedgång längre. Det riskerar vara en myt som lever kvar från en tillfällig nedgång häromåret, eller?

Användandet av datorer har inte gått på de senaste fyra åren, om man ser på Wikipedias data baserade på över tvåhundra miljarder träffar med en global spridning utan dess like:

Vilka är de senaste rapporterna som pratar om fortsatt nedgång? Vem har skrivit dem och hur säkra är siffrorna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det fanns fler panikgrejer de kunde ha gjort. Ponerra exempelvis om desktopen helt sonika plockades bort, men att man kunde starta riktiga program från MUI. Förmodligen är det också det de vill på sikt, men någon med lite vett kvar drog i handbromsen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

DÄR har du skitsnack.

Hur långt har du till närmaste datoraffär? Gå in där och ta en titt så ser du hur verkligheten ser ut. Här i norrland står det ungefär 10 bärbara per varje stationär i hyllorna.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hur långt har du till närmaste datoraffär? Gå in där och ta en titt så ser du hur verkligheten ser ut. Här i norrland står det ungefär 10 bärbara per varje stationär i hyllorna.

Om det är det enda partnertillverkarna vill sälja på grund av "uppmuntran" från Microsoft att göra så så är det inte så konstigt.

Om det finns fler laptops att välja på är det inte så konstigt att de säljer bättre, men hur tror du det hade sett ut om konfigurationen var helt upp till kund? DVS det fanns laptops och stationära, med både windows 7 och windows 8, med och utan touchskärm.

Om en butik bara säljer bröd skulle i alla fall inte jag se dem som en trovärdig källa om de påstår att ingen vill ha något annat en bröd eftersom det är det enda de säljer.

Konsumenterna styrs mot laptops med windows 8, med hjälp av ett starkt begränsat urval. Det har inget att göra med vad de egentligen vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om det är det enda partnertillverkarna vill sälja på grund av "uppmuntran" från Microsoft att göra så så är det inte så konstigt.

Om det finns fler laptops att välja på är det inte så konstigt att de säljer bättre, men hur tror du det hade sett ut om konfigurationen var helt upp till kund? DVS det fanns laptops och stationära, med både windows 7 och windows 8, med och utan touchskärm.

Om en butik bara säljer bröd skulle i alla fall inte jag se dem som en trovärdig källa om de påstår att ingen vill ha något annat en bröd eftersom det är det enda de säljer.

Konsumenterna styrs mot laptops med windows 8, med hjälp av ett starkt begränsat urval. Det har inget att göra med vad de egentligen vill ha.

Laptops gick dock om stationära långt innan W8 kom och försäljningen av stationära har stadigt minskat sedan dess. Jag tror dock inte att stationära kommer att försvinna helt, inte på lång tid i alla fall, men de kommer att bli en allt mer nischad produkt allt eftersom laptops klarar allt mer och i allt mindre utsträckning innebär en kompromiss i prestanda per peng osv. Jämför exempelvis med "stationära" telefoner (alltså icke-mobila), sannolikt kommer det att gå att köpa sådana även om tio år, men de har sedan länge passerat sin försäljningstopp och de kommer aldrig att komma igen på bred front om det inte sker något riktigt drastiskt. Detta trots att det fortfarande är generellt sett ganska mycket billigare med fast telefoni osv.

Faktum är att allt som exempelvis vanliga kontorsanvändare gör på en dator går att göra på en laptop idag och det gäller även hemanvändare som inte spelar avancerade spel. Visst får man mer valfrihet osv. med en stationär särskilt om man sätter ihop den själv, men de flesta bryr sig inte särskilt om sådant utan de vill ha en dator som fungerar till det de behöver den till. Inte ens 50% mer prestanda för samma pris har betydelse om prestandan på den långsammare är långt mer än vad man behöver liksom. Sen tillkommer förstås alla fördelar med en laptop som mobilitet och lägre strömförbrukning osv. sammantaget väger det upp nackdelarna i form av högre inköpspris, större stöldbegärlighet osv. för många.

Personligen kommer jag dock att ha kvar en stationär under överskådlig framtid, i alla fall så länge jag har plats för en i lägenheten. Men jag gillar också att spela och meka med hårdvara osv. Dock arbetar jag ju på en laptop precis som jag pluggade på en då jag inte alls behöver den kraften för de sakerna. För folk som kommer till mig och vill ha rekommendationer så blir det ju uteslutande laptops också förutom om de är spelare eller extremt budgetkänsliga, men det är typ en på hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Laptops gick dock om stationära långt innan W8 kom och försäljningen av stationära har stadigt minskat sedan dess. Jag tror dock inte att stationära kommer att försvinna helt, inte på lång tid i alla fall, men de kommer att bli en allt mer nischad produkt allt eftersom laptops klarar allt mer och i allt mindre utsträckning innebär en kompromiss i prestanda per peng osv. Jämför exempelvis med "stationära" telefoner (alltså icke-mobila), sannolikt kommer det att gå att köpa sådana även om tio år, men de har sedan länge passerat sin försäljningstopp och de kommer aldrig att komma igen på bred front om det inte sker något riktigt drastiskt. Detta trots att det fortfarande är generellt sett ganska mycket billigare med fast telefoni osv.

Faktum är att allt som exempelvis vanliga kontorsanvändare gör på en dator går att göra på en laptop idag och det gäller även hemanvändare som inte spelar avancerade spel. Visst får man mer valfrihet osv. med en stationär särskilt om man sätter ihop den själv, men de flesta bryr sig inte särskilt om sådant utan de vill ha en dator som fungerar till det de behöver den till. Inte ens 50% mer prestanda för samma pris har betydelse om prestandan på den långsammare är långt mer än vad man behöver liksom. Sen tillkommer förstås alla fördelar med en laptop som mobilitet och lägre strömförbrukning osv. sammantaget väger det upp nackdelarna i form av högre inköpspris, större stöldbegärlighet osv. för många.

Personligen kommer jag dock att ha kvar en stationär under överskådlig framtid, i alla fall så länge jag har plats för en i lägenheten. Men jag gillar också att spela och meka med hårdvara osv. Dock arbetar jag ju på en laptop precis som jag pluggade på en då jag inte alls behöver den kraften för de sakerna. För folk som kommer till mig och vill ha rekommendationer så blir det ju uteslutande laptops också förutom om de är spelare eller extremt budgetkänsliga, men det är typ en på hundra.

Det är möjligt att det ser ut så, men som du själv påpekar så kommer stationära datorer finnas kvar, och det är sannorlikt att även skärmar utan touch kommer att finnas kvar, och att då bara fokusera på laptops med touchskärm känns väldigt konstigt. stationära telefoner är inte mer lika mobiltelefoner nu bara för att mobiltelefoner gått om stationära i försäljning. Det är två olika produkter med några få gemensamma nämnare, precis som "stationär dator" och "surfplatta".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående statistiken om vilka OS som används så tror jag att eftersom nya datorer säljs med Windows 8 så är det orsaken till ökningen av Windows 8 (folk i allmänhet kan/orkar inte byta operativsystem). Att det syns en ökning av Linux kanske beror på försäljningen av ChromeBooks? Folk använder det OS som kommer förinstallerat vid köpet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är möjligt att det ser ut så, men som du själv påpekar så kommer stationära datorer finnas kvar, och det är sannorlikt att även skärmar utan touch kommer att finnas kvar, och att då bara fokusera på laptops med touchskärm känns väldigt konstigt. stationära telefoner är inte mer lika mobiltelefoner nu bara för att mobiltelefoner gått om stationära i försäljning. Det är två olika produkter med några få gemensamma nämnare, precis som "stationär dator" och "surfplatta".

Men distinktionen mellan laptop och desktop är ju helt irrelevant, det handlar om hårdvarustandarder och har inget med Windows att göra. Hade jag haft mitt jobb för tio år sedan hade jag haft en rejäl arbetsstation, idag har jag en laptop med en dockningslist, några skärmar, riktigt tangentbord osv. Det har ingen som helst betydelse för hur jag arbetar. En stor burk under skrivbordet eller en liten, tunnare på skrivbordet gör ingen skillnad liksom, det är ju bara burken. Om jag om tio år sitter med en laptop eller en surfplatta (eller kanske en mobiltelefon) har heller ingen betydelse för jag kommer ändå att använda mus, tangentbord och externa skärmar så mitt arbetssätt är detsamma.

Touch är en helt annan sak. Om touchskärmarna utvecklas så att man inte behöver kompromissa med bildkvalitet, reflektioner eller liknande och om priset för att få touch på en viss skärm närmar sig gratis, då kan det mycket väl bli så att de allra flesta skärmar kommer att ha touch. Det betyder förstås inte att alla kommer att använda det, och framför allt inte att alla kommer att använda det hela tiden, men det finns ingen anledning att inte ha touch så varför skulle man anstränga sig för att slippa? Jämför med 3D på teveapparater, för några år sedan var det en lyxfunktion som bara fanns på toppmodeller men ganska snart har det blivit standard på allt utom de billigaste apparaterna. Jag är totalt ointresserad av 3D på min teve och vill inte betala något för det, men om jag vill ha en hyfsad teve idag så kommer den att ha 3D vare sig jag vill eller inte. Det påverkar dock inte något hur den fungerar när man inte använder 3D så det spelar ingen roll. Det är ingen perfekt jämförelse för de allra flesta har faktiskt nytta av touch ibland, även om det kanske är ytterst sällan, men väldigt många kommer aldrig att se på något 3D-material på sin 3D-teve.

Vi är dock inte riktigt där ännu. Touch innebär vissa kompromisser fortfarande, exempelvis att man inte kan ha en matt skärm med touch, men snart så. Och då borde väl du uppskatta möjligheten att kunna välja mellan mer traditionella input-metoder eller touch, du är ju minst sagt ganska emot när dina valmöjligheter begränsas i ditt val av programlauncher så varför ska du då begränsa dina valmöjligheter så när det gäller input?

Vi har ju diskuterat för- och nackdelar med touch innan och jag anser fortfarande att det finns ett antal situationer där touch är att föredra. Inte så många, men de finns. När man läser texter, när man ska visa hur något fungerar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men distinktionen mellan laptop och desktop är ju helt irrelevant, det handlar om hårdvarustandarder och har inget med Windows att göra. Hade jag haft mitt jobb för tio år sedan hade jag haft en rejäl arbetsstation, idag har jag en laptop med en dockningslist, några skärmar, riktigt tangentbord osv. Det har ingen som helst betydelse för hur jag arbetar. En stor burk under skrivbordet eller en liten, tunnare på skrivbordet gör ingen skillnad liksom, det är ju bara burken. Om jag om tio år sitter med en laptop eller en surfplatta (eller kanske en mobiltelefon) har heller ingen betydelse för jag kommer ändå att använda mus, tangentbord och externa skärmar så mitt arbetssätt är detsamma.

Touch är en helt annan sak. Om touchskärmarna utvecklas så att man inte behöver kompromissa med bildkvalitet, reflektioner eller liknande och om priset för att få touch på en viss skärm närmar sig gratis, då kan det mycket väl bli så att de allra flesta skärmar kommer att ha touch. Det betyder förstås inte att alla kommer att använda det, och framför allt inte att alla kommer att använda det hela tiden, men det finns ingen anledning att inte ha touch så varför skulle man anstränga sig för att slippa? Jämför med 3D på teveapparater, för några år sedan var det en lyxfunktion som bara fanns på toppmodeller men ganska snart har det blivit standard på allt utom de billigaste apparaterna. Jag är totalt ointresserad av 3D på min teve och vill inte betala något för det, men om jag vill ha en hyfsad teve idag så kommer den att ha 3D vare sig jag vill eller inte. Det påverkar dock inte något hur den fungerar när man inte använder 3D så det spelar ingen roll. Det är ingen perfekt jämförelse för de allra flesta har faktiskt nytta av touch ibland, även om det kanske är ytterst sällan, men väldigt många kommer aldrig att se på något 3D-material på sin 3D-teve.

Vi är dock inte riktigt där ännu. Touch innebär vissa kompromisser fortfarande, exempelvis att man inte kan ha en matt skärm med touch, men snart så. Och då borde väl du uppskatta möjligheten att kunna välja mellan mer traditionella input-metoder eller touch, du är ju minst sagt ganska emot när dina valmöjligheter begränsas i ditt val av programlauncher så varför ska du då begränsa dina valmöjligheter så när det gäller input?

Vi har ju diskuterat för- och nackdelar med touch innan och jag anser fortfarande att det finns ett antal situationer där touch är att föredra. Inte så många, men de finns. När man läser texter, när man ska visa hur något fungerar osv.

Ja, det är bra att valmöjligheten finns, men jag ogillar att allt styrs ditåt, och att det innebär kompromisser för mus/tamgentbordsanvändare. Jämför t. ex om alla skärmar hade touch. Visst, du behöver inte använda det, men som touch fungerar i de flesta fall idag är ju en blank yta ett krav, vilket inte uppskattas av alla. Att då bli kallad bakåtsträvare för att man inte vill ha en blank yta på skärmen är frustrerande, minst sagt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är bra att valmöjligheten finns, men jag ogillar att allt styrs ditåt, och att det innebär kompromisser för mus/tamgentbordsanvändare. Jämför t. ex om alla skärmar hade touch. Visst, du behöver inte använda det, men som touch fungerar i de flesta fall idag är ju en blank yta ett krav, vilket inte uppskattas av alla. Att då bli kallad bakåtsträvare för att man inte vill ha en blank yta på skärmen är frustrerande, minst sagt.

Jag håller med om att blanka skärmar är ett gissel. Det måste lösas innan touch slår på bred front, bland datorer i alla fall. Det har redan kommit några "halvblanka" skärmar med touch som är ett stort steg framåt, men det räcker inte för mig. Sen måste det också bli en standardfeature och inget som man får betala en massa extra för förstås. Jag tror att problemet ligger i att den matta beläggningen slits ganska ordentligt av att ha en massa fingrar på sig hela tiden, och kanske också att fingeravtryck och liknande är väldigt tydliga på en matt skärm.

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Jag tror inte riktigt på pc:ns nedgång längre. Det riskerar vara en myt som lever kvar från en tillfällig nedgång häromåret, eller?

Det är väl en relativ nedgång, försäljningen är stabil medan försäljningen av mobila devices ökar.
Jag tror vi kommer att få se en plötslig återhämtning när next-gen spelen kommer till PC, om lite mindre än ett år. Då kommer det för första gången på 5-6 år finnas en objektiv anledning att uppgradera.

Skrivet av Ozzed:

Det fanns fler panikgrejer de kunde ha gjort. Ponerra exempelvis om desktopen helt sonika plockades bort, men att man kunde starta riktiga program från MUI. Förmodligen är det också det de vill på sikt, men någon med lite vett kvar drog i handbromsen.

Jag tror inte det fanns några nyktra vuxna på Microsoft som kunde dra i någon handbroms. Det som hindrade var nog snarare att man inte ville att användarna skulle vänja sig vid att kunna starta desktopprogram från Metro. Men det är sant, de kunde ha vidtagit ännu desperatare panikåtgärder för att slå sig in på mobilmarknaden, som att köpa Nokia... oh wait...

Skrivet av strejf:

Den största faktorn till det är nog pris. Du får en hyfsad bärbar för 3500:-, en hyfsad stationär med skärm kostar nästan det dubbla. En annan faktor är att stationära datorer visserligen är mycket kraftfullare, men eftersom det som brukade driva PC:ns hårdvaruutveckling -- spelen -- inte längre gör det, så finns det egentligen ingen anledning att köpa en stationär dator annat än komfort och ergonomi, och det väger lätt mot halva priset & lättare placering och förvaring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl en relativ nedgång, försäljningen är stabil medan försäljningen av mobila devices ökar.
Jag tror vi kommer att få se en plötslig återhämtning när next-gen spelen kommer till PC, om lite mindre än ett år. Då kommer det för första gången på 5-6 år finnas en objektiv anledning att uppgradera.[...]

Den största faktorn till det är nog pris. Du får en hyfsad bärbar för 3500:-, en hyfsad stationär med skärm kostar nästan det dubbla. En annan faktor är att stationära datorer visserligen är mycket kraftfullare, men eftersom det som brukade driva PC:ns hårdvaruutveckling -- spelen -- inte längre gör det, så finns det egentligen ingen anledning att köpa en stationär dator annat än komfort och ergonomi, och det väger lätt mot halva priset & lättare placering och förvaring.

Tyvärr stämmer det där med att folk tycker om att ha med sig en laptop lite här och där, på bekostnad av en stationär.

Men, sedan förstår jag inte. Vad och vilka kommande spel skulle kunna räknas som "next-gen spel"?! AMD sade ju häromsistens att DX12 aldrig kommer. Vad finns det för andra (uppkommande) drivkrafter som föranleder "next-gen"?!

EDIT: Jag noterar (visuellt, dvs utan att ha räknat på det) att ökningen för för Microsofts operativsystem som kallas Windows 8 har redan börjat mattas - http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/versio... Användningspeaken ligger inte många veckor/månader bort för Microsofts operativsystem som kallas Windows 8. Den kommer sannolikt bli saknad av få användare, i synnerhet som de flesta får en uppgradering till Windows 8.1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med om att blanka skärmar är ett gissel. Det måste lösas innan touch slår på bred front, bland datorer i alla fall. Det har redan kommit några "halvblanka" skärmar med touch som är ett stort steg framåt, men det räcker inte för mig. Sen måste det också bli en standardfeature och inget som man får betala en massa extra för förstås. Jag tror att problemet ligger i att den matta beläggningen slits ganska ordentligt av att ha en massa fingrar på sig hela tiden, och kanske också att fingeravtryck och liknande är väldigt tydliga på en matt skärm.

Ja då vet du ungefär hur det känns för mig. Blanka skärmar när man inte vill använda touch är lite som Modern UI när man inte är intresserad av touch på sin desktop, inte tänker skaffa windows phone eller en platta från Microsoft. Om inte touch hade funnits hade inte Modern UI heller funnits, känns det som.

Men men.. Nu ska jag inte sväva iväg igen.

Visa signatur