Hårddiskarna går inte till vila, varför?

Permalänk

Hårddiskarna går inte till vila, varför?

Jag har ställt in i Control Panel\All Control Panel Items\Power Options att hårddiskarna ska gå till vila efter en minuts inaktivitet. Men de går aldrig till vila. När jag försöker komma åt hårddiskarna så går det jättefort och man hör inte att de spinner upp eller någonting, alltså är jag helt säker på att de inte går till vila som de egentligen ska.

Jag har en SSD och två stycken mekaniska hårddiskar (WD Caviar Green). Jag använder mig av Windows 7 och har stängt av indexeringen hos båda mina mekaniska hårddiskar.

Vad kan det bero på att hårddiskarna håller sig aktiva hela tiden?

Permalänk
Medlem

Det finns väll filer på diskarna som används.
MSN? Skype? Steam? Antivirus? Drivrutiner?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Det finns väll filer på diskarna som används.
MSN? Skype? Steam? Antivirus? Drivrutiner?

Nej, ingenting. Operativsytemet samt alla program och dylikt har jag på min SSD. Det enda jag har på mina mekaniska hårddiskar är filmer. uTorrent har E:, min ena mekaniska hårddisk, som nerladdningsplats dock. Men det är väldigt sällan jag har torrenter igång, även om jag alltid har uTorrent igång. Men då borde inte den hårddisken hållas vid liv. Hur som helst så är det bara en av hårddiskarna, och båda två hålls ändå igång. Så det känns som att det är någonting helt annat som är problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

[i]*Tråd låst*[/i]

Korspost. Se Hårddiskar anropas vid slumpmässiga tillfällen för öppen tråd i ämnet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.