Segar antivirus (Norton) ner datorn?

Permalänk
Medlem

Segar antivirus (Norton) ner datorn?

I t.e.x spel och sånt? För den starta segt när jag starta den för första gången me antivirus på.

Permalänk
Medlem

Norton är väl mer eller mindre känt för att äta alla resurser det kan få tag på.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Norton är väl mer eller mindre känt för att äta alla resurser det kan få tag på.

Så det blir sämre på spel? Är AVG bättre?

Permalänk
Medlem

den använder ju en del av hårddisken när du använder datorn och skannar såklart program som körs i bakgrunden och de program du startar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kleiner:

Norton är väl mer eller mindre känt för att äta alla resurser det kan få tag på.

Och du har prövat senaste versionen själv?

Senaste jag användare 2010 utan några somhelst problem.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte uttala mig just om hur Norton gör men många antivirusprogram sparar undan resultat från deras kontroller av filer så att de första gången de ska kolla upp en fil behöver göra mycket mer än nästa gång de ska kolla samma fil.
Här finns en undersökning av hur mycket olika antivirusprogram belastar datorn vid olika händelser: http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/performanc...

Jag såg i en annan tråd att du hade drabbats av polistrojanen. Är det efter det som datorn har blivit seg? För då kan det ju finnas kvar något, om du inte har installerat om Windows förstås.

Permalänk

Ju fler funktioner du stänger av i ett antivirus, desto fortare går datorn.
Jag skulle säga att skillnaden i hastighet mellan olika antivirus också motsvarar skillnader i skydd. Det finns säkert undantag där antivirus käkar resurser i onödan. Vi vet för lite om källkoden av många program för att veta vad resurserna går till och om det är positivt/negativt.

Det som äter mest resurser är en schemalagd scanning. De övriga sakerna bör man inte märka av speciellt mycket på en hyfsad dator.

Val av antivirus beror på hur man använder datorn och vad som anses vara det vanligaste hotet i den miljön man rör sig i. Detta gör det svårt att avgöra vilket program du bör använda. Prova dig fram och stäng av schemalagda scanningar.

Personligen tycker jag antivirus är skräp och har inte använt det på flera år.

Permalänk
Medlem

Är inte helt riktigt med på frågan.

Kanske är det här du vill göra med Symantec Norton
https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/v1...

Finns även silent mode som jobbar i bakgrunden som kan ställas in för en viss tid och inte stör ditt arbete.

https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/v2...
Finns mer att läsa om du klickar på länkarna längst ner i dokumentet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Norton är väl mer eller mindre känt för att äta alla resurser det kan få tag på.

Gällde möjligtvis förr i tiden, nu är Norton inte mer krävande än andra

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alltid lika svårt tycker jag, att hitta ett bra AV som inte segar ner.
Norton hade jag för bra många år sedan, bytte till NOD32, och tyckte att datorn blev "dubbelt så snabb". Har därför undvikit Norton, men de kanske har bättrat sig.
Samtidigt som jag svor över Norton, hade min vän Panda Antivirus. Det fick Norton att kännas väldigt smidigt. Aldrig sett något som segar ner en dator så mycket. Så samma sak där, undvikit Panda som pesten, till jag för ett tag sedan bytte till deras cloudantivirus (www.cloudantivirus.com)
Av alla de gratisalternativ som finns där ute, måste jag säga att detta känns som det bästa alternativet just nu. Märker ingen "seghet" överhuvudtaget, och det tycks få tämligen bra poäng i diverse tester.

Smaken är som baken, men när det gäller gratisantivirus, är det Panda Cloud för min del, och när det gäller köpta så ligger Kapersky och Nod32 varmt om hjärtat.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Sen 2010-2011 har Norton vart grymt duktiga på sina anti virus program...Jag har använt Norton sen 2004, Aldrig fått virus...
Den var lite krävande vid den tiden, men efter 2010...tar installationen ca 60 sekunder, och den startar med windows utan problem..inga svårigheter eller något annat...

Ni som säger att de laggar...Vad har ni för dator? Windows 98? Helt ärligt?
Ni sitter o säger, "OHhh Jag klarar bf3 på ultra" Sen så sitter ni och gnäller på Norton..

Andra virusprogram sägs vara bra för att de är helt enkelt för dåliga på att upptäcka viruset..."Du får aldrig virus.." Klart...Programmet är ju så pass dåligt..

Jag har för övrigt testat många virusprogram, och rekommenderar starkt Norton..Alla dagar, året runt.

Fördelar - Effektiv..
Nackdelar - Kostar...

Permalänk
Medlem

Norton har bättrat sig de senaste åren. Segar inte ner märkvärdigt längre.
Har haft alla möjliga kända gratisantivirus och de senaste åren har jag kört på Norton (som referens)

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

jag har hatat norton och fick med norton nu med moderkortet trodde först det var 30dagars men verkar vara ett år åtminståne och jag är överaksad, det är inte så dåligt som jag minns utan känns faktiskt helt okej :/

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag har kört med norton förut men bara retat mig på det, kör numera med avast och är nöjd.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Har alltid kört med Norton sedan tidernas begynnelse - bortsett från en kortare period med AVG när jag var "mellan licensperioder".

Som många andar sagt så är Norton numera oerhört resurseffektivt. Kan iofs inte jämföra med så många andra, men har sedan 2010 aldrig märkt att det segar ner datorn.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag har använt Norton, AVG och Avast. Avast verkar som att det använder minst resurser och är dessutom gratis.

Permalänk
Medlem

Det enda som inte har någon som helst påverkan på systemprestandan är Webroot Secure Anywhere.

Permalänk
Medlem

Som sagt så blir det väl segare ju mer skydd det är i AV-programmet.
Har Norton själv och tycker inte det är segt.
Drar inte mycket minne eller CPU-kraft när jag kollar heller.
Finns väldigt många bra saker om man vill använda dem, som varningar om processoranvändningen är för hög som kan vara bra för folk som inte fattar sådant.
Tror man kan stänga av det om man vill också.

Permalänk
Medlem

Jag säger då som såhär: ladda hem och installera den Norton-produkt som du vill använda dig av och se om datorn blir slö! Om den blir slö, avinstallera då Norton-produkten och testa ett annat.

Nästan alla datorer är olika, så man kan inte säga att något program fungerar lika bra som på alla andra datorer. Jag anser därför att den här tråden är väldigt onödig!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.