Google Nexus 7 uppgraderas till 1080p i maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Varför då?

För att bibehålla AR, då jag inte anser att 16:9 är optimalt för en platta.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Synd att det fortfarande bara kommer vara 7" vilket är lite för litet. Har en Samsung Tab på 8.9" som saknar lite i flyt idagsläget men skärmstorleken är perfekt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Hmm undrar om priset kommer gå ner på dom gammla något då
Kanske kan göra ett kap på en gammal 7a som mediamaskin i vardagsrummet

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Känner mig ändå nöjd med mitt köp av Nexus 7 så länge nya plattan inte har Tegra 4.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Om det blir samma låga pris så kommer jag garanterat att köpa en!

Precis min tanke.
2.2k för en 1080p platta hade varit riktigt fint

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ jag som köpte min förra veckan!

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ jag som köpte min förra veckan!

Vi lär ändå inte få den innan sommaren så du kan nog ha kvar din ett tag till. Jag köpte min i lördags. Känner att jag får sälja den i värsta fall. Får jag 1000-1500 kr för den så är det ju ingen stor sak att lägga 2290 kr på den uppgraderade.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Skrivet av Wooe:

Vi lär ändå inte få den innan sommaren så du kan nog ha kvar din ett tag till. Jag köpte min i lördags. Känner att jag får sälja den i värsta fall. Får jag 1000-1500 kr för den så är det ju ingen stor sak att lägga 2290 kr på den uppgraderade.

Beror ju på vad som uppgraderas förutom skärmen också, då kanske det inte spelar så stor roll att skaffa den nya versionen. Problemet för mig var att jag postade flera trådar på forumet några dagar innan jag köpte plattan, där jag frågade om det var värt att köpa den direkt eller vänta tills ryktena blev konfirmerade. Fast med dagens samhälle kan man ju förvänta sig att tekniken går framåt otroligt fort, så man får skylla sig själv helt enkelt om man är sent ute med köpet.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Hmm undrar om priset kommer gå ner på dom gammla något då
Kanske kan göra ett kap på en gammal 7a som mediamaskin i vardagsrummet

Hur hade du tänkt köra den som "media" maskin?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CebitZeros:

Hur hade du tänkt köra den som "media" maskin?

DNLA kan man ju gissa..

Inte det att jag är allt för insatt i hårdvaran, men de flesta förutom apple brukar ju stödja DNLA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Hur hade du tänkt köra den som "media" maskin?

Som den andra svarade eller bara genom en docka och streaming från nas samt spotify, netflix
Inte riktigt bestämmt mig ännu får se hur det blir.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

2K altså... dags att skrota netbooken

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CebitZeros:

Hur hade du tänkt köra den som "media" maskin?

Man installerar XBMC for Android på den. Det har jag

Fan nu blir det att ge dottern min Nexus och beställa den nya när den kommer. 3G och 1080p skärm...

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Då blir det till att vänta med inköp av Nexus 7. Dock en sak jag tänkt på är att jag ser flera personer på bussen som sitter med Ipad minis....Tycker synd om dem!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

En microSD slot kunde de ju också lägga till.

Skickades från m.sweclockers.com

Not gonna happen på en Nexus device om vi ska tro på Google's ord

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Hur ska man kunna läsa på denna utan att använda förstoringsglas?

Större upplösning betyder inte automatiskt mindre text, det betyder att man kan använda fler pixlar till texten. Se t.ex. denna recension av iPad 3 för några bildexempel på vad som händer när man ökar upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

1200p, får vi hoppas på.

Ja, jag vill inte ha något 16:9.

Skrivet av epple:

För att bibehålla AR, då jag inte anser att 16:9 är optimalt för en platta.

Nja, det största problemet är väl att Android tar upp ~1 av de 10 delarna på 16:10. Så filmer skulle bli helt fel på 16:9 :/
Sedan gillar jag dock generellt 16:10 mer än 16:9.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sears:

Ja, jag vill inte ha något 16:9.

Nja, det största problemet är väl att Android tar upp ~1 av de 10 delarna på 16:10. Så filmer skulle bli helt fel på 16:9 :/
Sedan gillar jag dock generellt 16:10 mer än 16:9.

Skickades från m.sweclockers.com

Andoids gränssnitt försvinner ju när du tittar på film med en shysst app. Så du får 16:9 som helt tas upp av filmen, vilket är optimalt för HD-material (speciellt tv-serier som oftast filmas i 16:9).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarnehall:

Andoids gränssnitt försvinner ju när du tittar på film med en shysst app. Så du får 16:9 som helt tas upp av filmen, vilket är optimalt för HD-material (speciellt tv-serier som oftast filmas i 16:9).

Vilken app?

Sedan är 16:10 i mitt tycke ett mycket roligare format än 16:9 till allt utom film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av XHI:

1080p med Tegra 4 - KÖP för mig!

Även om man kan hoppas lär det knappast vara Nexus 7 som blir den plattan. Inte om de skall pricka in samma prissegment som idag. VIZIO visade upp en 10" platta med en upplösning på 2560 x 1600 som påstods innehålla Tegra 4. Dock ingen prisuppgift. Än så länge är det svårt att veta exakt hur mycket Tegra 4 kommer kosta på marknaden. VIZIO visade även upp en Tegra 3 platta på 7".

För övrigt lite intresserad hur de skall pricka in samma prisbild med en skärm på 1080p utan att tumma på kvalitén. Det känns som en önskedröm att de skulle få med nya kretsar på det. Jag blev faktiskt förvånad över hur behaglig skärmen på Nexus 7 är och färgåtergivningen känns ju avsevärt mer korrekt än min billiga skärm på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ jag som köpte min förra veckan!

Samma här!

Jäkligt nöjd med plattan måste jag säga.

OnT: Nya plattan verkar mumma. 1920*1080 på 7" är nog optimalt.

Vi kan stanna där.

Permalänk
Medlem

Blir troligen min andra Androidplatta om priset är attraktivt.

Permalänk
Medlem

Hade varit nice om det suttit en Tegra 4 i den också... Då är det ett GARANTERAT köp från min sida.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt, för min befintliga Nexus 7 kommer ju fortfarande stanna kvar på vad den är och kommer inte på något magiskt sett få 1080p.

Permalänk

Skulle varit 1920*1200 så man slipper 16:9 samt att Nexus 7 i nuläget är 16:10.

För notification/navbar äter upp tillräckligt många pixlar vertikalt vilket gör att man behöver de extra pixlarna då man har den i landscape mode samt att man får let mer bredd på allt då man har den i portrait mode.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Ge oss HDMI out...

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Skulle varit 1920*1200 så man slipper 16:9 samt att Nexus 7 i nuläget är 16:10.

För notification/navbar äter upp tillräckligt många pixlar vertikalt vilket gör att man behöver de extra pixlarna då man har den i landscape mode samt att man får let mer bredd på allt då man har den i portrait mode.

Fungerar utmärkt med 16:9 på mobilen så varför skulle det vara ett problem på en större platta?

Dessutom är 1080p som gjort för Klipp och filmer i just 1080p.

Använder min platta 90% film och surf.

Permalänk
Medlem

Har råkat repa min Nexus 7:a en del så en ny med full-HD skulle inte sitta helt fel.
Hade min Nexus 7:a inpluggad i datorn då laddaren vägrade fungera (visade sig att den endast separerat lite - laddaren "byggs ihop" av 2 delar, som en iPhone-laddare) och glömde bort detta helt. Skulle gå och lägga mig, tar laptopen och börjar gå och det räcker ju att jag hör vad som händer för att inse misstaget.

Skulle vara intressant att veta vad de övriga nyheterna för den nya plattan är. Uttag så man kan öka minnet på den!? Tegra 4!?!

Permalänk
Medlem

Suck....jag som precis köpt en Nexus 7 :/ men å andra sidan är jag väldigt nöjd En HD skärm hade suttit fint eftersom jag visar mina foton med plattan (ju bättre pixeltäthet desto bättre).
Någon som hört något rykte om eventuell ersättare till Nexus 4? Jasg är grymt sugen på enb Nexus 4 men är livrädd för glasbaksidan som folk redan fått problem med. NEJ, jag vill inte baka in mobilen i en massa gummi bumbers. jag hoppas att efterföljaren inte får glasbaksida och utbytbart batteri.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nice, full-HD och samma pris låter som en jäkligt bra combo. Kanske tur att man höll an med att köpa surfplatta då

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!