Förslag på vattenkylning till min processor?

Permalänk

Förslag på vattenkylning till min processor?

Tjena, har funderat ett tag över vattenkylning till processorn, och skulle se om de smarta folket på SweClockers kunde hjälpa till lite?!

Har dessa produkter inkopplat till datorn atm:
Chassi: http://cdon.se/hemelektronik/nzxt_phantom_410_tower_no_psu_bl...
Moderkort: http://cdon.se/hemelektronik/msi_h77ma-g43_intel_h77_4xddr3_s...
Grafikkort: http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_670_2gb_ddr...
Processor: http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i5-3570k_3.4ghz_socke...

Ska jag enbart kyla processorn eller ska jag köra på med mer? -Vad isf?
Har en budget på ca 1000:- men håller den gärna runt 600:-.
Önskar så tyst kylning som möjligt. Tackar för förslag, hjälp och tips!
Å en bild på de hela:

Återigen, uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

H80i eller en h100i. Det ska få plats i ditt chassi.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Om du vill ha så tyst kylning som möjligt för max 1000 kr ska du inte ta vattenkylning.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Desk Master

Ingen ide att vattenyla om du inte kör med äkta sådan.

Visa signatur
Permalänk

Synd att du inte har LP-minnen. Då skulle du kunnat få in en Dark Rock Pro 2, extremt tyst och kyler extremt bra

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk

haha jasså pojkar? any1 elsE?

Permalänk

Hört mycket dåligt om Corsair H100i, men även på senare dar mer bra, om både ljudnivå och kylning. Så har beställt en själv (790.- på komplett just nu)
Hoppas jag blir nöjd med den, dock är det rea denna veckan så kan inte hinna "omdömma" den innan rabatten är slut.

Men kanske är något?

Swec test: http://www.sweclockers.com/recension/16227-corsair-hydro-h80i...

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Du får tystare lösning för dom pengarna om du kör med heatpipes / kylfläns.
För att få en tystare totallösning med vattenkylning krävs att du även kan kyla grafikkortet(eller -korten) med samma system.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

Du får tystare lösning för dom pengarna om du kör med heatpipes / kylfläns.
För att få en tystare totallösning med vattenkylning krävs att du även kan kyla grafikkortet(eller -korten) med samma system.

Vadå tystare om han kör med heatpipes / kylflänst när du själv säger att för att få en total tystare med vattnekylninge behövs det kyla grafikkortet också?

Du menar på att grafikkortet är "boven" vilken jag kan hålla med om, oftast det man hör mest. Men då kan man väl inte få tystare med heatpipes/kylfläns?

Det finns olika prisklasser, antingen runt 300-400.- Typ cooler master hyper 212 evo, kyler jäkligt bra till det priset och för mig har varit tystare än tyst.

Sen går vi upp till 600~ som är lite kraftigare tornkylare etc. Ofta kan fläkten vara en bov och då behövas bytas ut (+200~) vilket slutar på 800.-, samma pris som en H100i

En h100i ska vara tystare efter vad jag läst osv. Upp till bevis när jag får min. (och att pumpen kan låta, men den ska oxå vara tyst enligt tester osv).. Själklart kan man få dåliga fläktar, men då får man väl byta den. Kan man få på en tornkylare också

Jag skulle aldrig själv köpt ne H100i för 1000.-, men för 800 är det ett kap enligt mig.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Nu kan vi väl försöka ge orentliga argument till varför TS ska/inte ska köpa vattenkylning.

Min erfarenhet baseras på irl-användning av allt från stockkylare till Hyper 212+, NH-D14, H50, H80 och H100i.

Hur man än vrider och vänder på det så finns det ingen anledning varför högpresterande luftkylare och vattenkylare skulle konkurera. Det jag däremot kan hävda är att om man vill komma billigt undan så ska man inte köpa en billig vattenkylare, eftersom att dessa brukar vara utrustade med de absolut sämsta radiatorerna och pump. Missljud och dålig prestanda är bara förnamnet, och det är framför allt dessa(620, H40, H50, H60) som gett slutna vattenkylare ett dåligt rykte. Dessutom kommer de med äldit begränsad garanti, vilket gör att om den går sönder, och vatten börjar rinna ut på restarande komponenter så är du bara ersättningsberätigad i typ 1-2år från inköpsdatumet.

Budget 0-800SEK - Luftkylare hela vägen.
Budget >800SEK - Högpresterande vattenkylare(tjocka 120mm eller dubbelgrillar, typ H100, H100i, x60 etc)

Ska försöka sammanfatta en liten lista över hur de generellt brukar prestera, men mitt tips är att du endast köper slutna vattenkylare om du vill ha det bästa av det bästa, utan att behöva bygga eget. Annars är det bättre att du köper en fet dubbeltornsfläns(typ NH-D14, Silver Arrow Extreme, Phanteks 140mmvaddenuheter?^^ )

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Nu kan vi väl försöka ge orentliga argument till varför TS ska/inte ska köpa vattenkylning.

Min erfarenhet baseras på irl-användning av allt från stockkylare till Hyper 212+, NH-D14, H50, H80 och H100i.

Hur man än vrider och vänder på det så finns det ingen anledning varför högpresterande luftkylare och vattenkylare skulle konkurera. Det jag däremot kan hävda är att om man vill komma billigt undan så ska man inte köpa en billig vattenkylare, eftersom att dessa brukar vara utrustade med de absolut sämsta radiatorerna och pump. Missljud och dålig prestanda är bara förnamnet, och det är framför allt dessa(620, H40, H50, H60) som gett slutna vattenkylare ett dåligt rykte. Dessutom kommer de med äldit begränsad garanti, vilket gör att om den går sönder, och vatten börjar rinna ut på restarande komponenter så är du bara ersättningsberätigad i typ 1-2år från inköpsdatumet.

Budget 0-800SEK - Luftkylare hela vägen.
Budget >800SEK - Högpresterande vattenkylare(tjocka 120mm eller dubbelgrillar, typ H100, H100i, x60 etc)

Ska försöka sammanfatta en liten lista över hur de generellt brukar prestera, men mitt tips är att du endast köper slutna vattenkylare om du vill ha det bästa av det bästa, utan att behöva bygga eget. Annars är det bättre att du köper en fet dubbeltornsfläns(typ NH-D14, Silver Arrow Extreme, Phanteks 140mmvaddenuheter?^^ )

Jag tänker inte motargumentera. För jag vet hur bra luftkylare är
Och är synd att äldre, sämre vattenkylningspaket har gett dessa produkter ett dåligt ryckte. Därför jag kommer bli intresserad av att se hur mitt H100i kommer fungera / prestera.

Fast en H100i för 790.- är helt okej som sagt. Verkar som priset har en chanst att konkurrera med tornkylare?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Vadå tystare om han kör med heatpipes / kylflänst när du själv säger att för att få en total tystare med vattnekylninge behövs det kyla grafikkortet också?

Du menar på att grafikkortet är "boven" vilken jag kan hålla med om, oftast det man hör mest. Men då kan man väl inte få tystare med heatpipes/kylfläns?

Det finns olika prisklasser, antingen runt 300-400.- Typ cooler master hyper 212 evo, kyler jäkligt bra till det priset och för mig har varit tystare än tyst.

Sen går vi upp till 600~ som är lite kraftigare tornkylare etc. Ofta kan fläkten vara en bov och då behövas bytas ut (+200~) vilket slutar på 800.-, samma pris som en H100i

En h100i ska vara tystare efter vad jag läst osv. Upp till bevis när jag får min. (och att pumpen kan låta, men den ska oxå vara tyst enligt tester osv).. Själklart kan man få dåliga fläktar, men då får man väl byta den. Kan man få på en tornkylare också

Jag skulle aldrig själv köpt ne H100i för 1000.-, men för 800 är det ett kap enligt mig.

Det jag menar är att om man är begränsad till en budget på 600-1000:- så får man ett tystare system om man skippar vattenkylningen och går på lösningar med heatpipes och större kylflänsar.

Hela poängen med vattenkylning är att kunna ha större värmeöverföringsarea än vad som får plats i direkt anslutning till det man vill kyla. Detta leder till att man kan ha större, tystare fläktar och lägre lufthastighet för samma kylkrav.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.