Trasigt 3DS vid leverans skickad på lagning?

Permalänk
Medlem

Trasigt 3DS vid leverans skickad på lagning?

Hejsan.

Jo jag köpte ett 3DS på Webhallen för cirka 1 månad sedan, när jag hämtade ut mitt paket och kom hem såg jag att den övre skärmen hade trasiga pixlar och gångjärnen kändes väldigt flappiga.

Kontaktade Webhallen och det förta de sa var att JAG skulle kontakta Nintendo och se vad som skulle göras, så visste jag ringde dit och sa de skulle bytas ut.

Skickade mail igen till Webhallen och de sa att jag skulle ha kvar det i 2 veckor om se om pixlarna kanske hoppar till liv, troligt.

Kontaktade dem igen förra veckan och sa att det har inte blivit bättre och kommer inte bli bättre heller.

Skickade in min vara och förväntade mig ny produkt då den var trasig vid ankomst, och de har nu skickat den på lagning.

Jag beställde inte en trasig vara som kommer ta lång tid att laga, jag beställde en ny så det här kan väl inte vara rätt?
Alla andra butiker jag handlat av har skickat ny vara ASAP om den varit trasig.

Permalänk
Medlem

det är upp till säljaren att bestämma vad som ska ske - omleverans eller reparation. Tyvärr är inte livet som konsument bara rättigheter övrallt. för att företag ska kunna överleva ekonomiskt så har de också en del rättigheter, en är att avgöra om det är billigare för dem att omleverera eller reparera.

Om du upplever samma fel tre gånger kan du häva köpet. annars är det upp till säljaren att välja metod för att få nöjd kund

edit: att Webhallen säger att du ska vända dig direkt till Nintendo är halvsant. Klart att de kan be dig göra det, men det är för att de vill slippa jobb. Du har som köpare ingått avtal med Webhallen, inte med Nintendo. så du kan kräva att de ska hantera ditt ärendå åt dig. men chansen är att det tar längre tid bara. De kommer ju ändå göra samma sak, skicka varan till reparatör. när du kontaktar Nintendo direkt så skär du bara bort mellanhanden och kan spara ett par dagars hantering.

När varan gått iväg på reparation ska de ske inom skälig tid. 3-4 veckor brukar ses som skälig tid

Permalänk
Medlem

Som Cirap säger så är det upp till Webhallen hur de vill göra, de har några försök på sig och att du ska vända dig till Nintendo direkt är som han säger för de vill slippa jobb men det ska inte ta längre tid för att du går via Webhallen, de ligger på deras ansvar att du har varan hos dig igen inom skälig tid (brukar vara 2-3 veckor för elektronik har jag för mig ARN kör på).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Om företag vill ha kvar mig som kund är det bäst de skickar en ny vara. Skulle aldrig i hela mitt liv finna mig i att kontakta Nintendo eller få den trasiga varan reparerad. Då är det adjöss med en gång.

Jag har lämnat otaliga företag bakom mig genom åren. Vill de köra på den kalla stilen är inte jag sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem att få en vara reparerad om den gått sönder av vanlig använding, men den var ju spitter ny och jag sa till dem att ska de krångla så vill jag häva mitt köp men det är väl för sent nu, därför de drog ut på tiden.

Vänta i flera veckor?, måste fan skojja ska ringa och försöka häva köpet. Aldrig man ska behöva vänta.

Permalänk
Medlem

Kan de vara så att du fått en begagnad? Har själv en sen den släpptes och känner folk som har, använd i snitt varannan dag. Skärmen är allt annat än "flappig" även efter ett bra tags "normalt" användande. Min röst går till feltillverkning = byte lr begagnad!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Webhallen

Hej!

Det här låter ju onekligen tråkigt.

Skulle du kunna skicka över ditt ordernummer via PM till mig så att jag kan utreda vidare?

Ursäkta den dåliga hanteringen hittills, vi ska nog se till att det här löser sig.

Allmän info inte riktad till just detta case bara:
Angående att höra av sig till tillverkaren så försöker vi verkligen undvika att hänvisa dit annat än i specialfall. Tex. när vi vet att det brukar gå väldigt mycket snabbare än att gå genom oss.
Konsoler är traditionellt så. De officiella svenska sistributörerna resp Microsoft har en enormt mycket kvickare hantering direkt mot slutkund kontra en återförsäljare.
Givetvis är det fortfarande vårt ansvar att se till att problem blir åtgärdade inom skälig tid. Men om vi vet att det tar tre veckor om kunden går genom oss jämfört med någon enstaka dag om kunden själv går direkt till tillverkaren/generalagenten så brukar vi rekommendera kunden att själv sköta ärendet.
(Däremot ska vi ALDRIG neka någon som vill sköta ärendet uteslutande med oss och har informationen uppfattats så ber jag verkligen om ursäkt och ska se över hur vi kommunicerar informationen i framtiden.)
Ofta finns det ju andra fördelar med att gå direkt till tillverkaren själv: många företag har upphämtning och avlämning direkt till ens adress så att man slipper ta sig till vår butik alt. utlämningställe. (Men återigen: vill man inte så har vi absolut inga avsikter att försöka tvinga någon, vår kund har ingått avtal med oss: ingen annan.)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera med att jag fick en ny vara skickad till mig idag.

Gillar webhallen så skönt att det löste sig den här gången.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av LeVvE:

Tänkte bara uppdatera med att jag fick en ny vara skickad till mig idag.

Gillar webhallen så skönt att det löste sig den här gången.

Och jag som hade skuldkänslor för att jag inte hunnit kolla ditt PM ännu.
Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Det är inte Webhallens fel utan Bergsala och Bergsala har bestämt att alla Nintendo-produkter som är DOA ska skickas in på lagning, så var bara att välja min lagstadgad ångerrätt på 14 dagar och få pengarna tillbaks när jag fick hem en paj 3DS XL av CDON.

Vem vill skicka en helt ny produkt på lagning det första man gör och vänta 2-4 veckor ytterligare?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Cirap:

det är upp till säljaren att bestämma vad som ska ske - omleverans eller reparation. Tyvärr är inte livet som konsument bara rättigheter övrallt. för att företag ska kunna överleva ekonomiskt så har de också en del rättigheter, en är att avgöra om det är billigare för dem att omleverera eller reparera.

När jag köper en ny vara förväntar jag mig att varan är hel, oanvänd och ny.
Är den trasig så vill jag ha en annan som uppfyller dessa simpla krav.

Det jag tolkar av din text är att valfri butik kan skicka en trasig vara till kunden som i sin tur vill få den utbytt får nöja sig med lagning av den... Redan där sket det sig.
Sen öppnar det ju möjligheter att butiken skickar en beg. repigt vara till kunden som ersättnings vara..

Nej köper jag något nytt ska det fungera och vara sprillans ny, inga kompromisser.

Annars kan jag starta en butik och endast sälja en vara till extremt lågt pris, skickar en trasig vara och kunden vill ha en ny, skickar in den trasiga och jag skickar en utbytesvara som jag hittade i soprummet..

Antagligen är jag trött eller så har jag inte lärt mig svenska och förstår inte vad "ny" betyder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Skulle någon säga att jag skulle få den reparerad och unte utbytt så skulle jag blankt vägra och kört på distansköplagen och hävt köpet. I helvete heller att man som konsument skall acceptera något annat...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010