Svartskärm efter installation av Win 8 på laptop!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2010

Svartskärm efter installation av Win 8 på laptop!

Jag har nyss installerat win 8 på min laptop och har ett problem.

När jag startar laptopen första gången går den förbi bioscheck och sedan rullar den blåa windowsloggan, men efter detta blir det svart, och här har jag suttit och väntat en längre tid utan att något händer.

Startar man sedan om datorn så funkar det och inloggnigssidan kommer upp till windows. Så här är det alltid, jag måste alltid starta om datorn en gång för att sedan kunna komma in. Någon som vet hur man löser det?

Jag har installerat alla windows uppdateringar samt alla drivrutiner för laptopen, detta problemet har aldrig uppstått med win7.

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Been there, done that... :-/

Fick installera om iaf 5 ggr, innan jag fick till det på min laptop. Det blev precis som du säger stop vid Windows-loggan.
Jag körde boot-loggning och hittade då några filer som inte laddades.

Min lösning blev att vara väldigt noga vilka drivrutiner och i vilken följd jag installerade dem, för att få det att fungera. Win8 verkar inte vara helt okej med vissa drivisar ännu eller tvärtom. Så installera drivrutin, testa med omstarter, installera ny drivrutin, testa med omstarter... tills den hänger sig, då vet du vilken det är.
Så lösningen blev kort o gott, att prova mig fram med installationen av drivisar..

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2010

Riktigt segt...