Program för diskstatus

Permalänk

Program för diskstatus

Skall imorgon försöka få tillbaka data från en hårddisk som vill formateras och inte går att få igång annars. Efter jag (förhoppningsvis) har lyckats återfå datan på disken vill jag kolla vilken status disken är i. Har fått för mig att det skall finnas program som kan undersöka disken och se vilket skick den är i och göra någon typ av bedömning på hur stor sannolikheten är att den kraschar. Några tips på bra program för det?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack!
Testade det på en annan exten disk som alltid strular fick gula punkter på två ställen. Du som antagligen använt programmet du råkar inte veta vad det betyder?!

ID: 05 Attribut: Rellocated Sector Count
ID: C5 Attribut: Current Pending Sector Count

Har låtit disken formateras, syntes inga fel på den men "säker borttagning" gick inte använda, stängde av datorn, drog ur usb-kabeln, startade datorn, väntade, satte i kabeln och återigen så fungerade den inte. Nu när jag stoppade in den denna gång fungerade den, begriper mig inte på det här :/
Har testat flera gånger nu och ibland är dem borta, ibland fungerar dem...

Edit: Den nedre delen kanske jag egentligen borde skapa en tråd för i lagring?
Kom gärna med fler förslag på program! Dem kanske hittar fler fel eller saker som kan hjälpa till att analyser felet!