Vattenkylning went wrong

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Vattenkylning went wrong

Hej!

Jag har för några dagar sedan installerat ett Arctic Accelero Hybrid-vattenkylningsset på mitt grafikkort (EVGA GTX 680). Installationen är mer eller mindre småkrånglig om någon känner till Arctics färdiga vattenkylningspaket, det är inte riktigt lika straight forward som att kyla CPU:n.

Första problemet jag hade var att idle-temperaturen låg runt 90° C, och systemet rebootade bara av att man gick in på YouTube. Löste det problemet: jag hade använt en annan fläkt till radiatorn som styrs av en annan fläktkontroller. Tydligen får pumpen ingen ström överhuvudtaget om man inte kopplar in en fläkt till kylaren på grafikkortet... Så nu löste jag det genom att koppla in PWM-fläkten som följde med!

Nu kör jag radiatorn i Push-Pull, med medföljande fläkten och en separat kopplad till fläktkontrollern (som rapporterar 2730 RPM och datorn låter som ett jet-plan). Idle-temperaturen är fortfarande 50° C, och den stiger lätt upp till 65° C om man kör en 1080p-video i helskärmsläge.

Visst är det här lite för höga temperaturer med vattenkylning? Då spelar jag inte ens.

Kylpastan som kom med var nog det sämsta jag sett; den var delvis stenhård och delvis lite vattnig. Jag ska så fort som möjligt plocka isär allt och lägga på ordentlig kylpasta. Limmet som följde (till kylflänsarna till alla kretsar) använde jag kanske för mycket av; det rann över på några ställen när jag klämde kylflänsarna på plats, men det här borde inte vara något problem tycker jag?

Hoppas någon kan guida mig lite i rätt riktning, jag misstänker dock att kylpastan som följde med var defekt på något vis (jag har sett många kylpastor i mitt liv men det här var som riktigt dålig tandkräm...). Finns det något annat än kylpastan som kan ha gått snett i installationen? Det här är första gången jag använder ett färdigt kit för att vattenkyla grafikkortet. CPU:n rapporterar en temp på 25° C och allt annat funkar riktigt bra.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Ja jag skulle ju satsa på kylpastan eller lite sne montering av kylaren.
Jag fick mycket bättre temperaturer andra gången jag installerade min h100 och då hade jag bättre kylpasta första gången

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Blargmode:

Ja jag skulle ju satsa på kylpastan eller lite sne montering av kylaren.

Skönt att få höra det från någon annan :). Jag skulle verkligen inte rekommendera Arctics kylningskit för nervsvaga människor :).