Vattenkylning - Budget och funktion före estetik!

Permalänk

Riktigt trevligt! Mer intressant än att se gemene mans trista vattenkylning från EK.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollemedo:

Hur mycket väger datorn?

Jag har ingen aning faktiskt, och jag har ingen våg. Men den är...tung, backbreaker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedvin:

Jag har ingen aning faktiskt, och jag har ingen våg. Men den är...tung, backbreaker!

va får du för teps?

Permalänk
Medlem

Så jävla underbart! Blev helt mållös när jag såg det.....:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

det är en fröjd att surfa in på swec's galleri och hitta sådana här byggen! fler bilder, NOW! 5p

Edit: kul att se folk som visar att bra byggen inte alltid behöver kosta en förmögenhet

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Medlem

Haha XD MOOOONSTER kylflänsar XD

Permalänk

Bland det bästa jag sett på länge, riktigt coolt! 5+

Men cpu temp låg jäkligt högt, högre än gpu, det är ganska ovanligt. Med dom radiatorerna lär du kunna få helt enormt fina temps med rätt block och pumpar osv osv. 2500K bör köras i 5ghz eller mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Bland det bästa jag sett på länge, riktigt coolt! 5+

Men cpu temp låg jäkligt högt, högre än gpu, det är ganska ovanligt. Med dom radiatorerna lär du kunna få helt enormt fina temps med rätt block och pumpar osv osv. 2500K bör köras i 5ghz eller mer

Ja, jag funderade över det, om jag kanske tagit för lite kylpasta och inte fått till monteringen helt, eller så har det kanske fastnat något skit i cpu-blocket. Jag höll på väldigt länge med att få radiatorerna rena invändigt, och fick säkert inte ut 100%. Sen finns det ju ett par andra saker som gör att tempsen kunde optimerats MYCKET mer.

1. Den står lite för nära ett element som brassar på bra såhär i vintertid, jag har dock inte mycket val till var den ska stå för att det ska passa in bra i hemmet...
2. Radiatorn där bak står helt passivt, vilket är en helt enorm skillnad gentemot om man kör lite luftflöde över den. Jag har funderat på detta, att eventuellt montera en fläkt vid sidan av den om det skulle behövas.
3. Radiatorn i top har visserligen en fläkt under sig, men det är en 200mm, som är lågvarvig redan från början, och dessutom nerreglerad hastighet. Det statiska trycket från den lär vara mycket lågt och den ger inte så mycket luftflöde genom den tjocka radiatorn. Samtidigt täcker fläkten långt ifrån hela, så en knapp tredjedel av radiatorn är där ingen fläkt under.

Jag tror jag skulle kunna få ner temperaturerna mycket, men vill inte heller att det ska bli på bekostnad av ljudnivå, vilket det lätt blir då det behövs ordentliga statiska tryck genom dessa radiatorer för att få stor skillnad

Vidare om processorn, är jag övertygad om att jag sitter med ett tråkigt exemplar. Jag har fifflat mycket och läst det mesta som sweclockers och google har att erbjuda om Sandy-bridgeklockning, men kommer inte längre utan att dra på ytterligare betydligt mycket med spänning, och det är ju synd att döda prollen redan det första året =P

Permalänk
Medlem

Alltid skoj när någon åstadkommer något vettigt med enkla medel. Vilken idiot som helst kan slanta upp några tusen för ett färdigt system och smälla in det i datorn, men för något sånt här krävs lite finurlighet och improvisationsförmåga

Min erfarenhet av katter säger att de där häftmasseklumparna mest bara kommer dra till sig kattens uppmärksamhet. Jag hade vikt ner och dragit några varv el- eller vulktejp över ståltrådsändarna.

Och så ett meddelande från fakulteten för onödig information; den där sortens knyckar på slangar du försöker undvika kallas i övrigt kinkar på fackspråk

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Alltid skoj när någon åstadkommer något vettigt med enkla medel. Vilken idiot som helst kan slanta upp några tusen för ett färdigt system och smälla in det i datorn, men för något sånt här krävs lite finurlighet och improvisationsförmåga

Min erfarenhet av katter säger att de där häftmasseklumparna mest bara kommer dra till sig kattens uppmärksamhet. Jag hade vikt ner och dragit några varv el- eller vulktejp över ståltrådsändarna.

Och så ett meddelande från fakulteten för onödig information; den där sortens knyckar på slangar du försöker undvika kallas i övrigt kinkar på fackspråk

Haha, det har fungerat bra änsålänge, det han är intresserad av är fläkten på sidoplåten, där busas det ofta och mycket, väldigt fascinerande tydligen Om det skulle visas sig bli annorlunda ska jag ta till dina medel!

Finns inget sådant som onödig information, ska använda detta mer korrekta uttryck i framtiden

Permalänk
Medlem

5poäng för att detta gav mig ett jävligt gott skratt.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jävligt grymt!
Vad ligger tempen på?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Tartaros:

Stolt att du ens vågar visa något sådant här på sweclockers.....

Detta är ju old school, inget fel med det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Underbart! Ghettomods är det bästa som finns, fast det här var lite bättre än ghettomod så man kanske kan kalla det medelklassmodd

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av Tedvin:

Ja, jag funderade över det, om jag kanske tagit för lite kylpasta och inte fått till monteringen helt, eller så har det kanske fastnat något skit i cpu-blocket. Jag höll på väldigt länge med att få radiatorerna rena invändigt, och fick säkert inte ut 100%. Sen finns det ju ett par andra saker som gör att tempsen kunde optimerats MYCKET mer.

1. Den står lite för nära ett element som brassar på bra såhär i vintertid, jag har dock inte mycket val till var den ska stå för att det ska passa in bra i hemmet...
2. Radiatorn där bak står helt passivt, vilket är en helt enorm skillnad gentemot om man kör lite luftflöde över den. Jag har funderat på detta, att eventuellt montera en fläkt vid sidan av den om det skulle behövas.
3. Radiatorn i top har visserligen en fläkt under sig, men det är en 200mm, som är lågvarvig redan från början, och dessutom nerreglerad hastighet. Det statiska trycket från den lär vara mycket lågt och den ger inte så mycket luftflöde genom den tjocka radiatorn. Samtidigt täcker fläkten långt ifrån hela, så en knapp tredjedel av radiatorn är där ingen fläkt under.

Jag tror jag skulle kunna få ner temperaturerna mycket, men vill inte heller att det ska bli på bekostnad av ljudnivå, vilket det lätt blir då det behövs ordentliga statiska tryck genom dessa radiatorer för att få stor skillnad

Vidare om processorn, är jag övertygad om att jag sitter med ett tråkigt exemplar. Jag har fifflat mycket och läst det mesta som sweclockers och google har att erbjuda om Sandy-bridgeklockning, men kommer inte längre utan att dra på ytterligare betydligt mycket med spänning, och det är ju synd att döda prollen redan det första året =P

Ja 1,39V är ganska högt för "bara" 4,5Ghz, min 2500K går utan problem 4,7 troligtvis 4,8 på samma spänning. Det är hel lugnt, gör inget om du kör massor av volt så länge tempsen är ok. Men ditt ex. kan gå högt ändå, cpu's med högt läckage(såna som behöver mera Vcore än genomsnittet) är oftast dom som går högst. Min ballar ur vid 5,3Ghz ungefär, 5,1 går stabilt med nog hög Vcore då

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Jävligt grymt!
Vad ligger tempen på?

Idle: cpu & gpu ~29
Load: cpu ~65 och gpu 45

Upprepar även ett tidigare svar:

"1. Den står lite för nära ett element som brassar på bra såhär i vintertid, jag har dock inte mycket val till var den ska stå för att det ska passa in bra i hemmet...
2. Radiatorn där bak står helt passivt, vilket är en helt enorm skillnad gentemot om man kör lite luftflöde över den. Jag har funderat på detta, att eventuellt montera en fläkt vid sidan av den om det skulle behövas.
3. Radiatorn i top har visserligen en fläkt under sig, men det är en 200mm, som är lågvarvig redan från början, och dessutom nerreglerad hastighet. Det statiska trycket från den lär vara mycket lågt och den ger inte så mycket luftflöde genom den tjocka radiatorn. Samtidigt täcker fläkten långt ifrån hela, så en knapp tredjedel av radiatorn är där ingen fläkt under.

Jag tror jag skulle kunna få ner temperaturerna mycket, men vill inte heller att det ska bli på bekostnad av ljudnivå, vilket det lätt blir då det behövs ordentliga statiska tryck genom dessa radiatorer för att få stor skillnad."

Permalänk

billigaste prestandakylningen! bra jobbat :):)

Permalänk
Inaktiv

Ett gott skratt förlänger livet! Enbart den externa Volvo-radiatorn förtjänar en fempoängare.

Permalänk

Det enda jag har att knacka ner på är att du inte kan vrida dina bilder 90 grader!

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Lustigt nog så lyssnade jag på "en gammal amazon" svenne rubins samtidigt jag läste om det här lilla projektet. Höhöh

Permalänk
Medlem

Galet

Permalänk
Medlem

Ta bort de fula småflänsarna och lägg upp bild på det, så fåru en 5 av mig!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Ta bort de fula småflänsarna och lägg upp bild på det, så fåru en 5 av mig!

Jag vill ha kvar mina fula småflänsar ;D

Permalänk
Avstängd

fan vad coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedvin:

Jag vill ha kvar mina fula småflänsar ;D

Tss Skulle se mycket snyggare ut och seriösare. ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Haha, skön

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Bemöda dig att vända dina bilder. Jobbigt att luta huvudet hela tiden.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Vattenkylning på budget. Armerad vinylslang är i och för sig bättre än vanlig slang om man kör glykol som antikorrosionsmedel i vattnet.

Men du, lådan får du göra något åt. Skall du ha steampunk-tema på grejorna så fattas det en hel del rost, stora nitar och bultar på lådan innan du får godkänt av mig...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Vattenkylning på budget. Armerad vinylslang är i och för sig bättre än vanlig slang om man kör glykol som antikorrosionsmedel i vattnet.

Men du, lådan får du göra något åt. Skall du ha steampunk-tema på grejorna så fattas det en hel del rost, stora nitar och bultar på lådan innan du får godkänt av mig...

Okej, påverkar det materialet mindre i slangen eller varför är det bättre?

Syftet med detta var aldrig att göra ett bygge med steampunk-tema, även om radiatorerna råkar passa in på ett sådant tema

Permalänk
Medlem

Kör en 5-liters PET-dunke som reservoar. Tejpa bokstäverna "HB" på med eltejp.. sen kan du nog nästan bli tagen för hembränning!

Ambitiöst, men mer än så berömmer jag det inte..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64