Permalänk

nytt grafikkort

Hej!

Jag har ett nytt grafik kort hemma, powercolor 7750.
Och när jag hade satt i det, och kopplat ihop datorn till skärmen igen så stog det bara ( no signal ) från skärmen.
Och sedan märkte jag även att musen och tangentbord inte fungerade.

Jag har en: hp pavilion p6 2060, med vanligtvis intergrerat grafikkort, men har pci express port så ska gå
agget:300w

Som jag kollat upp så ska detta kort passa galant till denna dator, men varför blir det SÅHÄR?

Jag avinstalerade det integrerade innan jag satte i mitt nya grafikkort, men det kanske är något jag har missat?

Väldigt tacksam för svar, annars måste jag lämna in datorn på lagning eftersom att jag inte är så datakunnig :/
peace alla era datakunniga!

Permalänk
Medlem

Är du rädd om bildkabeln, pinsen kan vara böjda

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Kopplade du in skärmen i grafikkortet?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Använder du samma kabel som du gjorde med det integrerade grafikkortet? Har du testat innaktiverat onboard graphics i bios?

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk

nej jag har inte innaktiverat onboard graphics i bios! skulle du kunna ge lite information hur man gör det?

Permalänk

jag använde samma kabel och testade att koppla in det i moderkortet och även grafikkortet, men det hände inte något! :/

Permalänk
Medlem

Snurrar fläktarna på grafikkortet? Dubbelkolla så att alla strömkablar är ikopplade samt att kortet sitter i ordentligt i PCI-E platsen

Permalänk

För att stänga onboard graphics trycker du delete eller f2 (brukar vara en av dessa) under uppstart. Leta sedan upp det i bios med piltangenterna

Permalänk

fläktarna snurrar som dom ska, och dom sitter i mitt pci express uttag, och det är det enda uttaget som grafikkortet ska vara inkopplat i.

MEN är det inte lite märkligt att mus och tangentbord inte funkar heller?

Permalänk
Skrivet av olsson1996:

nej jag har inte innaktiverat onboard graphics i bios! skulle du kunna ge lite information hur man gör det?

Kolla först så att grafikkortet sitter i ordentligt det guldiga på grafikkortet skall inte synas. Pröva alla kontakter på grafikkortet om det är möjligt, testa även att välja signal input på knapparna på skärmen, funkar inget av detta så testar du detta:

Koppla in kabeln på det integrerade grafikkortet, när du startat datorn så trycker du på delete tangenten så du kommer in på bios, där inne så skall det finnas nått som heter typ advanced bios allternative eller bara leta igenom om du hittar onboard devices, hittar du onboard graphics så trycker du enter på den och sedan disable, sen trycker du F10 förat save bios settings.
Stäng av datorn o o koppla in kabeln i de nya kortet.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?

Permalänk

tack så mycket! Jag ska prova det! men kan detta även ha något att göra med att mitt tangentbord och mus även inte fungerar?

(( dom fungerar när jag använder inte intergrerade ))

Permalänk
Medlem

Du har kopplat in ev kablar till grafikkortet? Kanske 2st 6pins?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Du har kopplat in ev kablar till grafikkortet? Kanske 2st 6pins?

har ju ett 7750, då det endast räcker med moderkorterts ström, alltså i pci express

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att 300 watt strömägget du har inte är av bästa kvalité .Kan du testa med ett annat ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av olsson1996:

tack så mycket! Jag ska prova det! men kan detta även ha något att göra med att mitt tangentbord och mus även inte fungerar?

(( dom fungerar när jag använder inte intergrerade ))

Fungerar inte musen o tangentbordet med det intregerade? Är det usb på mus o tangentbord?

Visa signatur

Lite härlig psy trance?

Permalänk
Skrivet av carlosxbox82:

Fungerar inte musen o tangentbordet med det intregerade? Är det usb på mus o tangentbord?

Det fungerar till det intergrerade, alltså när det nya inte är i datorn

det är USB

ja det är hps nättagg, så jag har ett annat hemma till min andra dator, så ska nog byta det idag!

är det lätt att byta?

Permalänk
Medlem

prova grafikkortet i en annan dator så vet du om det är trasigt grafikkort eller inte,

har du otur behövs en bios uppgradering till moderkortet (det behövde jag för att få bild dock från ett 7970 men hade samma problem med att ifall grafikkortet var inkopplat fick jag ingen bild från moderkort heller)

Permalänk
Skrivet av fax110:

prova grafikkortet i en annan dator så vet du om det är trasigt grafikkort eller inte,

har du otur behövs en bios uppgradering till moderkortet (det behövde jag för att få bild dock från ett 7970 men hade samma problem med att ifall grafikkortet var inkopplat fick jag ingen bild från moderkort heller)

fläkten snurrar på grafikkortet, men ingen ström från någon port på hela datorn känns det som :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsson1996:

fläkten snurrar på grafikkortet, men ingen ström från någon port på hela datorn känns det som :/

exakt samma problem som jag hade,

här har du min tråd där jag får XXX antal tips för att lösa problemet

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Skrivet av fax110:

exakt samma problem som jag hade,

här har du min tråd där jag får XXX antal tips för att lösa problemet

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Läste igenom, men hur fick du till det sen? H Edvin

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsson1996:

Läste igenom, men hur fick du till det sen? H Edvin

uppdaterade bios på moderkortet,

här har du om du ska göra liknande

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?cc=s...

Permalänk
Skrivet av fax110:

uppdaterade bios på moderkortet,

här har du om du ska göra liknande

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?cc=s...

tack så mycket! Måste jag leta upp det för mitt moderkort? eller kan jag använda det du skickade ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsson1996:

tack så mycket! Måste jag leta upp det för mitt moderkort? eller kan jag använda det du skickade ?

Jag tror att det däck skall vara till din dator

om det här är din dator och den har det moderkortet som står,
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

så ska du ha det jag länkade,

annars får du köra ett program som jag tror heter "everest" nånting som gör att man får veta vad komponenterna i ens dator heter och se vad moderkortet heter

Permalänk
Skrivet av fax110:

Jag tror att det däck skall vara till din dator

om det här är din dator och den har det moderkortet som står,
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

så ska du ha det jag länkade,

annars får du köra ett program som jag tror heter "everest" nånting som gör att man får veta vad komponenterna i ens dator heter och se vad moderkortet heter

tackar!!! så detta skall jag då göra? alltså fixa inställningar i bios med? och sedan bara köra in grafikkortet och det ska fungera?

Permalänk
Skrivet av carlosxbox82:

Kolla först så att grafikkortet sitter i ordentligt det guldiga på grafikkortet skall inte synas. Pröva alla kontakter på grafikkortet om det är möjligt, testa även att välja signal input på knapparna på skärmen, funkar inget av detta så testar du detta:

Koppla in kabeln på det integrerade grafikkortet, när du startat datorn så trycker du på delete tangenten så du kommer in på bios, där inne så skall det finnas nått som heter typ advanced bios allternative eller bara leta igenom om du hittar onboard devices, hittar du onboard graphics så trycker du enter på den och sedan disable, sen trycker du F10 förat save bios settings.
Stäng av datorn o o koppla in kabeln i de nya kortet.

kan inte hitta onboard device

Permalänk

ännu inte löst problemen! :O

jag har avinstallerat mitt intergrerade nu!

men det fungerar fortfarande inte?
jag har även uppdaterat mitt bios för moderkortet

vad mer behöver jag att göra??

snälla hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av olsson1996:

jag har avinstallerat mitt intergrerade nu!

men det fungerar fortfarande inte?
jag har även uppdaterat mitt bios för moderkortet

vad mer behöver jag att göra??

snälla hjälp

hur updaterade du bios't då ?

det du MÅSTE göra är att prova kortet i en annan dator??! du kan hålla på i 3 månader till men sen komma på att grafikkortet var trasigt hela tiden,

Permalänk
Medlem

Okey, har försökt hjälpa honom så gott det går.

Det vi har gjort är att rota runt i BIOS, det borde inte vara några problem med bios-versionen.

Alltså, eftersom det uppenbarligen inte går att disabla IGP'n i BIOS, så tänkte jag att vi skulle försöka oss på detta i kontollpanelen.

Dvs, Den här datorn -> Kontrollpanelen -> Enhetshanteraren -> "Display Adapters" (Blir på svenska..? Skärmadapters?`:S), sedan dra ner menyn, avinstallera och inaktivera.

Eftersom han inte kan starta datorn med det nya grafikkortet så kan detta bli ganska...riskfyllt. Eftersom att, om nu detta inte löser problermet, så har han 2st grafikprocessorer, som ingetdera kan ge bild.

Har jag glömt något?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Okey, har försökt hjälpa honom så gott det går.

Det vi har gjort är att rota runt i BIOS, det borde inte vara några problem med bios-versionen.

Alltså, eftersom det uppenbarligen inte går att disabla IGP'n i BIOS, så tänkte jag att vi skulle försöka oss på detta i kontollpanelen.

Dvs, Den här datorn -> Kontrollpanelen -> Enhetshanteraren -> "Display Adapters" (Blir på svenska..? Skärmadapters?`:S), sedan dra ner menyn, avinstallera och inaktivera.

Eftersom han inte kan starta datorn med det nya grafikkortet så kan detta bli ganska...riskfyllt. Eftersom att, om nu detta inte löser problermet, så har han 2st grafikprocessorer, som ingetdera kan ge bild.

Har jag glömt något?

Låter som en plan , skulle något gå fel så är det bara att ändra tillbaka i felsäkertläge.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Låter som en plan , skulle något gå fel så är det bara att ändra tillbaka i felsäkertläge.

Okey, läget är som såhär efter att ha sprungit upp och försökt fixa det

Datorn bootade som sagt inte med kortet, rättare sagt det var omöjligt att få bild när grafikkortet satt i. Varken med kabel i grafikkortet, eller i det interna. Heller inte med HDMI.

Efter att ha ändrat i BIOS någonsing som jag personligen aldrig hört talas om, Slot Security i PCI-E till "Disabled", så bootade datorn med den interna, men fortfarande ingen bild på grafikkortet.

Grafikkortet syns heller inte i enhetshanteraren, vilket får mig att tro att datorn helt enkelt sket i PCI-e porten, vilket gjorde att datorn bootade utan problem.

Installerade drivrutiner till AMD-kortet och hoppades att det skulle ploppa upp, funkade heller inte nu i kortet.

Ändrade tillbaka från Disabled till Enabled i BIOS (Slot Security), och återigen fick vi varken bild på det interna, eller kortet. Tog ur kortet, disabla igen, satte i det, och datorn får bild utan problem genom det interna igen...

Jag har personligen slut på idéer, och som områdets "datornörd" så är min stothet något försvagad Jag bad killen att testa snacka med komplett, annars skicka tillbaka kortet (om nu Komplett gör sådant?).

Som fotnot på detta inlägget vill jag bara säga att jag innerligt hatar HP-datorer och numera folket hos AMI som tillåter HP att förstöra sina annars bra BIOS. Usch, fy och fy F'N åt det

Skrivet av fax110:

hur updaterade du bios't då ?

det du MÅSTE göra är att prova kortet i en annan dator??! du kan hålla på i 3 månader till men sen komma på att grafikkortet var trasigt hela tiden,

Genom HP's egna BIOS-uppdaterare. Ett .exe program som gör detta i windows, datorn kör numera med det nyaste BIOS som gick att hitta

Visa signatur

Krusidullen är stulen